هجمه به شرکت مس سونگون فنی نیست، سیاسی است!
هجمه به شرکت مس سونگون فنی نیست، سیاسی است!

✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: این روزها حجم وسیعی از اخبار رسانه های آذربایجان شرقی حول محور « شرکت مس سونگون آذربایجان» می چرخد. از استقلال و تشکیل این شرکت تا شایعاتی پیرامون صاحبان سهام آن و آلودگی های زیست محیطی و استخدام هایش!به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، مدیرعامل جوان […]


پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: این روزها حجم وسیعی از اخبار رسانه های آذربایجان شرقی حول محور « شرکت مس سونگون آذربایجان» می چرخد. از استقلال و تشکیل این شرکت تا شایعاتی پیرامون صاحبان سهام آن و آلودگی های زیست محیطی و استخدام هایش!
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، مدیرعامل جوان این شرکت تازه تاسیس در یک کنفرانس خبری با حضور ده ها خبرنگار و فعال رسانه ای، با تسلط کامل و نطقی مفصل به همه ابهامات و پرسش ها پاسخ داد.
مهمترین بخش اظهارات دکتر معبود عباس زاده را با هم می خوانیم:
***

مدیر عامل شرکت مس سونگون آذربایجان با اشاره به مخالفت ها و شیطنت های برخی از افراد گفت: برخی افراد سیاسی می خواهند از تولید سه هزار تن کاتد و سود خالص ۱۲۰۰ میلیارد تومان سود خالص آن که دسترنج چهار ساله شش هزار همکار است منتفع شوند! بنابراین این حجم از هجمه ها و حمله ها به شرکت مس سونگون، فنی و اقتصادی نیست. بلکه کاملا سیاسی و فرصت طلبانه است!
عباس زاده در ادامه با انتقاد از رکود فعالیت های این معدن در طی سال های گذشته افزود: به خاطر عدم فعالیت به موقع این شرکت، ارزشی بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان از دست رفته است. رسانه ها باید پیگیر باشند که چه کسی مسئول این همه خسران و زیان گسترده وارد شده به آذربایجان و منطقه است؟
وی با بیان اینکه فاز اول مس کاتدیک با سرمایه گذاری ۵۶۰ میلیون یورو، ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد اضافه کرد: معدن مس سونگون، با ۹ درصد اکتشاف، بزرگترین معدن مس ایران و خاورمیانه است.
عباس زاده با بیان اینکه با تامین ۲۰ دستگاه حفار، عمق حفاری ها از ۲۰۰ متر به ۲۵۰۰ متر افزایش یافته است گفت: معدن مس سونگون، از نظر ظرفیت و ذخیره، با ۵۴ میلیون تن، در رتبه پنجم جهان قرار دارد اما در تولید ، در رتبه ۱۸ جهان قرار دارد.
وی همچنین از آغاز پذیره نویسی و عرضه سهام این شرکت در بازار بورس طی دو ماه آینده خبر داد و گفت: پذیره نویسی این معدن با برآورد حاشیه سود خالص ۶۵ درصدی آغاز خواهد شد.
مدیرعامل مس سونگون در پاسخ به ابهامات مطرح شده در خصوص آلایندگی های زیست محیطی این معدن هم گفت: این پروژه، از نظر رعایت الزامات زیست محیطی ، در سطح کشور شاهکار معادن کشور است. حداقل ۵۰ درصد از استاندارد های زیست محیطی جهان بالاتر هستیم. این معدن در سال ۹۲ مجوز زیست محیطی و منابع طبیعی را دریافت کرده است. ضمن آنکه سیستم مخازن اسیدی معدن در برابر یک زلزله ۹ ریشتری مقاوم است.