تنش آبی در ۵۵۰ روستای آذربایجان‌شرقی/ عبور از بی آبی با ۱۵ درصد صرفه جویی
تنش آبی در ۵۵۰ روستای آذربایجان‌شرقی/ عبور از بی آبی با ۱۵ درصد صرفه جویی

✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه ۵۵۰ روستای آذربایجان‌شرقی در حالت تنش آبی وخیم قرار دارد، گفت: همه این پروژه‌ها طبق شعار وزارتخانه است که باید همه از آب پایدار و نهایی بهره‌مند باشند.به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، محمد خانی، مدیرعامل […]


پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه ۵۵۰ روستای آذربایجان‌شرقی در حالت تنش آبی وخیم قرار دارد، گفت: همه این پروژه‌ها طبق شعار وزارتخانه است که باید همه از آب پایدار و نهایی بهره‌مند باشند.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، محمد خانی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌شرقی در ورزقان اظهار کرد: شرکت آب و فاضلاب استان در ۷۲ نقاط شهری استان و ۲ هزار و ۷۰۰ نقاط روستایی و عشایری استان خدمات ارائه می‌دهد.
وی با بیان اینکه در نقاط شهری ۲۷۰ میلیون متر مکعب مصرف و مابقی نیز پرت مجاز شبکه در سطح استان است، افزود: این خدمات برای ۴ میلیون نفر با میزان تولید آب شرب در ۱۵ متر مکعب بر ثانیه در نقاط شهری و روستایی است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان با ابراز تاسف از اینکه ۴ شهر استان در حالت سر به سر اداره می‌شوند، توضیح داد: حالت سر به سری یعنی تولید و مصرف برابر و وضعیت شکننده است و این بدان معناست که آب بیشتر برای تولید ندارد و این برابری تولید و مصرف حاکی از شکننده بودن وضعیت است.
وی ادامه داد: در حالت سر به سری در صورت قطعی برق و اتفاقات تاسیساتی مردم با قطعی آب مواجه خواهند شد.
خانی یادآور شد: طبیعی است که در فصل پیک مصرف و گرمای هوا تمام تاسیسات به‌طور تمام وقت استفاده شود که این موضوع به قطعی آب منجر می‌شود.

وضعیت شکننده آب در ۴ شهر آذربایجان‌شرقی
وی یادآور شد: در شهرهای تبریز، مرند، سهند و شهر بخشایش به حالت سر به سر با وضعیت شکننده روبه‌رو هستیم ولی تلاش بر این است که از این وضعیت گذر کنیم .
وی بیان داشت: استان آذربایجان‌شرقی همیشه جزو پنج استان برتر در مدیریت مصرف انتخاب می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: امسال نیز اگر همکاران شرکت همانند سال‌های گذشته همت به خرج دهند و مردم نیز در بحث مصارف رعایت کنند و از استفاده غیرضروری آب پرهیز کنند و ۱۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، نه تنها در این ۴ شهر بلکه در تمام نقاط استان می‌توان تابستان را سپری کرد.
وی با اشاره بر اینکه در وضعیت بارندگی با وجود سیلاب و بارندگی همچنان به‌طور متوسط ۱۵ درصد از حالت نرمال عقب‌تر هستیم، متذکر شد: این بارش‌ها نقطه‌ای و توده‌ای بود که این کمبود بارش منجر شد تا ۴ سد با وضعیت نامناسب روبه‌رو شود. بر همین اساس سد ستارخان در ارسباران و سد نهند تبریز از وضعیت ذخیره مناسبی برخوردار نیستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان توضیح داد: دیدگاه دولت سیزدهم برای آب و محیط زیست متفاوت‌تر است و اعتبارات نیز نسبت به سال‌های قبل بیشتر اختصاص می‌یابد، از این‌رو در جریان این دولت اجرای پروژه‌ها با شتاب بیشتری روبه‌رو شده است.
وی ادامه داد: مجموعه ستارخان یکی از پروژه‌های آبرسانی استان در طول ۴۰ سال اخیر است که برای ۸۸ روستا و به صورت یک‌جا با ۷۵ درصد پیشرفت در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خاطرنشان کرد: در مرحله دوم جهاد آبرسانی که مصادف با دور دوم سفر ریاست جمهوری بود، ۵۰ میلیارد تومان پول نقد اضافی علاوه‌بر اعتبار خود پروژه اضافه شد و تعداد روستاها نیز ۵۰ مورد افزایش یافت.
وی با تاکید بر اینکه ۵۵۰ روستای آذربایجان‌شرقی در حالت تنش آبی وخیم قرار دارد، یادآور شد: همه این پروژه‌ها طبق شعار وزارتخانه است که باید همه از آب پایدار و نهایی بهره‌مند باشند.