✅ علی اکبر بسطامی در گفتگو با پایگاه خبری خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، یکی از مشکلات جدی در نظام مدیریتی و بودجه ریزی را عدم توازن بخشی دانست و گفت: امکانات باید متناسب با نیاز کشور و مبتنی بر عدالت به مناطق محروم و کم برخوردار داده شود. وی با تاکید بر […]


علی اکبر بسطامی در گفتگو با پایگاه خبری خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، یکی از مشکلات جدی در نظام مدیریتی و بودجه ریزی را عدم توازن بخشی دانست و گفت: امکانات باید متناسب با نیاز کشور و مبتنی بر عدالت به مناطق محروم و کم برخوردار داده شود.

وی با تاکید بر اینکه باید توازن بخشی در کشور به درستی انجام شود، ادامه داد: کمبود و نبود پزشک متخصص در برخی مناطق یکی از مشکلات جدی کشور است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه‌های بالادستی مانند سیاست‌های کلان بهداشتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب و قانون برنامه ششم توسعه، باید مناطق محروم نسبت به دیگر مناطق مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از پزشکان به دلیل بدی آب و هوا، دوری از مرکزیت کشور یا نبود شرایط ترانزیتی و راه‌های مناسب علیرغم تعهد برای فعالیت در مناطق محروم به مناطق دیگر مهاجرت می‌کنند و باعث شده که مردم استان ما و دیگر استان‌ها با مشکل جدی کمبود پزشک متخصص مواجه شوند، بنابراین می‌طلبد که وزارت بهداشت و مجلس از بعد نظارتی این موضوع را بررسی کنند، چرا که درست نیست پزشکان در برهه‌ای از زمان از ظرفیت مناطق محروم کشور استفاده کرده و زمانی که وارد چرخه کار می‌شوند، راهی کلان شهرها و پایتخت شوند.

بسطامی افزود: البته یکی از علت‌های کمبود پزشک متخصص می‌تواند عدم نظارت باشد، به گونه‌ای که برخی پزشکان در رشته‌های غیرمرتبط و تخصصی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه در اغلب مناطق محروم و کم برخوردار با کمبود جدی پزشک متخصص و خدمات کلینیکی مواجه هستیم، گفت: در حال حاضر مدعی اجرای نظام ارجاع و پزشک خانواده هستیم در حالی که فرد نمی‌تواند در عین حال هم پزشک خانواده هم کارمند دانشگاه علوم پزشکی باشد و پزشک خانواده باید تمام وقت در خدمت مردم باشد.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر پزشکی نصف روز کارمند دولت و نصف روز در خدمت مردم باشد، این خلاف نظام ارجاع است و اگر نظام ارجاع به درستی اجرا شود باید خدمات کلینیکی و پاراکلینیکی در مناطق مختلف استان‌ها متناسب با نیاز مردم ارائه شود. وقتی پزشک متخصص به اندازه کافی نداریم، چگونه می‌توان نظام ارجاع را عملیاتی و اجرایی کرد؟ با این اوصاف نظام ارجاع ناقص اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به طرح بیمارستان‌های درمان بستر، اظهار داشت: این بیمارستان‌ها باید دو تا سه روز پزشک متخصص داشته باشند، در حالی که حتی پزشک عمومی هم ندارند. برای ماندگاری پزشکان در مناطق محروم باید مشوق‌های لازم ارائه و از سویی در مورد این مسئله اعمال قانون شود، زیرا مردم مناطق محروم مردم با مشکل جدی کمبود پزشک متخصص مواجه هستند.