آب شرب؛ تنها خواسته روستای محروم گرگان/تشنگی«سلیمان تپه» ۴ماهه شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
آب شرب؛ تنها خواسته روستای محروم گرگان/تشنگی«سلیمان تپه» ۴ماهه شد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

✅ خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: به انتهای کوچه که نگاه می‌کنی نمایی از تپه‌های هزارپیچ گرگان دیده می‌شود، با مرکز گلستان چند دقیقه‌ای بیشتر فاصله نداریم، اینجا روستای سلیمان تپه در شمال غربی گرگان با ۱۰۰ خانوار جمعیت بوده که از بسیاری امکانات حداقلی بی بهره است. شرایط مدیریتی روستا هم عجیب است، […]


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: به انتهای کوچه که نگاه می‌کنی نمایی از تپه‌های هزارپیچ گرگان دیده می‌شود، با مرکز گلستان چند دقیقه‌ای بیشتر فاصله نداریم، اینجا روستای سلیمان تپه در شمال غربی گرگان با ۱۰۰ خانوار جمعیت بوده که از بسیاری امکانات حداقلی بی بهره است.

شرایط مدیریتی روستا هم عجیب است، سلیمان تپه جزو روستاهای گرگان بوده اما مدیریت آب آن در آق قلا، برق در گرگان و گاز آن در بندرترکمن قرار دارد.

جاده دسترسی به روستا خاکی بوده، طرح هادی اجرا نشده و فاقد مدرسه است و همچنین خبری از خانه بهداشت نیست.

مسئولان در سنوات گذشته وارد روستا شده و قول‌هایی برای حل مشکلات داده‌اند اما همچنان این کاستی‌ها به قوت خود پا بر جا است.

مردم روستا مطالبات و خواسته‌های زیادی ندارند، آنها بسیاری از نیازهای خود را ندید گرفته اما از مشکل بی‌آبی گِله دارند.

طبق گفته اهالی، مشکل بی آبی در این روستا به چهار ماه رسیده و چاهی که برای تأمین آب روستا و روستاهای اطراف پیش‌بینی شده بوده، دبی آب کافی ندارد.

میزان آب اختصاصی روستای سلیمان تپه در خوشبینانه‌ترین حالت جوابگوی مصرف ۱۰ الی ۲۰ خانوار و آن هم در ساعاتی محدود است.

شرایط خاص کرونا و وابستگی معیشت روستاییان به پرورش گاو و گوسفند و طیور ضرورت تأمین آب مورد نیاز این مردم را بیشتر کرده، مردم تنها انتظارشان از مسئولان داشتن آب بهداشتی سالم و پایدار است.

آب شرب؛ تنها خواسته روستای محروم گرگان/تشنگی«سلیمان تپه» ۴ماهه شد

هم اکنون اهالی سلیمان تپه بیشتر نیاز آبی خود را از چاه کشاورزی یا تانکرهای آبرسانی تأمین می‌کنند؛ آبی که فاقد ویژگی‌های آب شرب بوده و احتمال بروز بیماری‌های گوارشی را افزایش دهد.

روستا از امکانات حداقلی بی بهره است

دهیار روستای سلیمان تپه در خصوص مشکلات روستا به خبرنگار مهر گفت: ۴۰ سال گذشته چاهی در روستای آقسین تپه وجود داشت که اداره فاضلاب در آن زمان با توجه به محدود بودن جمعیت اینجا، ۲۰ اشتراک برای روستای ما در نظر گرفت اما هم اکنون تعداد جمعیت به ۱۰۰ خانوار افزایش یافته ولی زیرساخت‌ها تغییری نکرده است.

لوله کشی فعلی آب شرب به روستا جوابگوی جمعیت فعلی نیست احمد ریگی، افزود: با پیگیری‌های فرماندار فعلی گرگان، چاه اسلام تپه که سه سال تکمیل نشده بود ظرف مدت دو ماه وارد مدار بهره برداری شد که جای تشکر دارد.

وی توضیح داد: به دلیل آنکه لوله کشی‌های انجام شده متناسب با جمعیت قبلی است هم اکنون به ۸۰ درصد روستا آب نمی‌رسد که بارها به آب و فاضلاب استان و شهرستان آق‌قلا مراجعه کردیم که به مردم آبرسانی کنند اما آنها به دلیل بدهکار بودن برخی از اهالی از این کار امتناع کردند.

ریگی ضمن تشکر از سپاه برای آبرسانی بیان کرد: با توجه به شرایط کرونا، کمبود آب برای کودکان و خانواده‌ها بسیار سخت است.

وی اضافه کرد: در این روستا جز برق و گاز از امکانات دیگری خبری نیست و مسئولان باید فکر اساسی برای رفع مشکلات کنند.

تنها ۵۷ خانوار امتیاز آب دارند

ریگی توضیح داد: با وجود آنکه ۱۰۰ خانوار در این روستا زندگی می‌کنند اما تنها ۵۷ خانوار امتیاز آب دارند زیرا برخی از واحدها پروانه ساخت نداشته و به آنها امتیاز آب و برق داده نمی‌شود.

آب شرب؛ تنها خواسته روستای محروم گرگان/تشنگی«سلیمان تپه» ۴ماهه شد

وی اضافه کرد: این افراد مجبور هستند به صورت غیرقانونی آب لوله کشی را به منازل ببرند و همین امر با توجه به کمبود آب مشکلی بر مشکلات ما افزوده است.

دهیار روستای سلیمان تپه گفت: این روستا مشکل میراثی ندارد زیرا ما با آنها توافق کرده‌ایم و خط قرمز آنها مشخص است که ما آن را رعایت می‌کنیم.

وی از همراهی شورای روستای یامپی هم تشکر کرد و افزود: با وجود آنکه سهمیه آب آنها تا هشت لیتر بر ثانیه است اما از چهار لیتر آن استفاده کرده تا به روستای ما آب برسد اما وجود دو مرغداری در اطراف سلیمان تپه و استفاده آنها از این آب شرب، آبرسانی به روستای ما را دچار مشکل کرده است.

روستاهایی در جوار هم اما با مدیریت‌های متفاوت

فرماندار گرگان هم خصوص مشکلات روستای سلیمان تپه به خبرنگار مهر، گفت: سه روستای «اسلام تپه»، «یامپی» و «سلیمان تپه» در مجاورت هم قرار داشته که هر کدام به ترتیب در حوزه استحفاظی بندرترکمن، آق قلا و گرگان قرار دارند.

محمد حمیدی افزود: مدیریت آب سلیمان تپه با شهرستان آق قلا، برق با گرگان و گاز آن با بندرترکمن است.

وی ادامه داد: آب این روستا از اسلام تپه تأمین می‌شود و هم اکنون آب این چاه کاهش یافته است و به این روستا آب نمی‌رسد.

حمیدی رفع این مشکل را در حفر چاه جدید اعلام کرد که باید برای آن اعتبارات تخصیص یابد.

آب شرب؛ تنها خواسته روستای محروم گرگان/تشنگی«سلیمان تپه» ۴ماهه شد

مشکل تأمین آب نداریم

با وجود آنکه مردم به کم آبی اذعان دارند و شواهد گویای این مطلب است اما مدیر آب و فاضلاب شهرستان آق قلا نظر دیگری دارد. علی اصغر سبزه به خبرنگار مهر گفت: سلیمان تپه از یک حلقه چاه که در خرداد ماه سال گذشته حفر شد استفاده می‌کند و همچنین یک حلقه چاه یدک هم در روستای یامپی وجود دارد.

سبزه افزود: دبی چاه تا ۱۴ لیتر بر ثانیه می‌رسد و با خط انتقال ۲.۵ کیلومتری به مخزن ۱۰۰ مترمکعبی در حاشیه روستا یامپی می‌ریزد و در صورت نیاز چاه روستای یامپی هم روشن شده و در مجموع این آب وارد مخزن زمینی و از آنجا به مخزن هوایی ۷۵ مترمکعبی می‌رود.

وی اضافه کرد: این آب، ابتدا به روستای یامپی با حدود ۷۰۰ خانوار رفته و یک خط هم به اسلام تپه با ۳۰۰ خانوار می‌رود و سپس به آقسین تپه با ۸۰ خانوار می‌رسد و در نهایت وارد روستای سلیمان تپه می‌شود.

سبزه متذکر شد: ما از نظر تولید مشکلی نداریم زیرا ۱۴ لیتر بر ثانیه آب وجود داشته که می‌تواند به هزار و ۴۰۰ خانوار آبرسانی کند.

وی گفت: کد ارتفاعی برخی از خانه‌های روستای سلیمان تپه دو متر بالاتر از مخزن است و همین امر مشکلاتی را برای آنها ایجاد کرده است.

سبزه با بیان اینکه بنده روز دوشنبه (اول شهریور) بازدید میدانی از روستاها داشته و آنها کمبود آبی نداشتند، افزود: مشکلاتی در روزهای قبل وجود داشت که آن هم به دلیل دستکاری شیرفلکه بود و برطرف شد.

وی همچنین در خصوص مرغداری‌ها گفت: مرغداری‌ها قبل از گرفتن اشتراک تعهد می‌دهند که در زمان کمبود آب اولویت با آب شرب منطقه است اما با توجه به کمبود تولید مرغ امکان قطع آب این واحدها وجود ندارد.

حل کم آبی مشکلات روستای سلیمان تپه چند وجهی است که با ورود و همکاری سایر دستگاه‌ها رفع می‌شود لذا در شرایط بحرانی کرونا که رعایت بهداشت فردی اولویت دارد مسئولان مربوط باید راهکار اساسی برای رفع این مشکل بیندیشند.

📢


💻
منبع

👁‍🗨 ۳ رسانه عمومی امین ارسباران :
در #تلگرام، #اینستاگرام #سایت
✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران(اهر آنلاین )

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔗 تلگرام پایگاه خبری امین ارسباران https://t.me/aminArasBaranNew
🔗 اینستاگرام پایگاه خبری امین ارسباران https://instagram.com/aminarasbaran.ir
🌏 وب سایت پایگاه خبری امین ارسباران
https://aminarasbaran.ir