هشدار‌ها سایه به سایه آنفلوانزا در کُردستان می‌تازد
هشدار‌ها سایه به سایه آنفلوانزا در کُردستان می‌تازد

✅ به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران از کردستان، همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا زودتر از آنچه فکر می‌کردیم از اوایل مهرماه بسیاری از گروه‌های سنی بویژه کودکان و دانش‌آموزان را با بازگشایی مدارس روانه مراکز درمانی کرده است، بطوریکه موارد ابتلا افزایش یافته و باید هشدار‌های بهداشتی را جدی بگیریم. فرزام بیدارپور معاون درمان […]


به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران از کردستان، همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا زودتر از آنچه فکر می‌کردیم از اوایل مهرماه بسیاری از گروه‌های سنی بویژه کودکان و دانش‌آموزان را با بازگشایی مدارس روانه مراکز درمانی کرده است، بطوریکه موارد ابتلا افزایش یافته و باید هشدار‌های بهداشتی را جدی بگیریم.

فرزام بیدارپور معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان اظهار داشت: از دو هفته گذشته به تدریج تعداد بیماران دارای علائم تنفسی افزایش یافته و تعداد مراجعین به مراکز درمانی، حدود ۵۰ درصد بیشتر شده است.

وی افزود: افراد دارای بیماری قلبی، تنفسی، کلیوی، بیماران دارای دیابت کنترل نشده، افراد دارای بیماری زمینه‌ای دارای نقص ایمنی، افراد سالمند و زنان باردار مستعد ابتلا به این بیماری هستند و باید واکسن را تزریق کنند.

وی گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا اواخر شهریور و اوایل مهر است که آنتی بادی برای مقابله با ویروس در زمان مناسب در بدن ساخته شود و موجود باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با بیان اینکه افراد مبتلا به این ویروس باید پنج روز تا یک هفته استراحت کنند عنوان کرد: استفاده از ماسک، شستن دست‌ها، فاصله گذاری اجتماعی و خود مراقبتی به خصوص در افراد دارای بیماری زمینه‌ای تاثیر چشم گیری در کاهش ابتلا دارد.

هفته گذشته مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صدور اطلاعیه‌ای بر تاثیر مثبت پوشاندن دهان و بینی با ماسک بر کاهش ابتلا به آنفلوآنزا تاکید کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان؛ لرز، تب، سردرد، گلودرد، سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی، درد و ضعف عضلانی و بی‌حالی را از شایع‌ترین علایم آنفلوآنزا برشمرد.

وی در ادامه افزود: ممکن است برخی از بیماران تهوع، استفراغ و اسهال هم داشته باشند و عوارض جدی این بیماری در کودکان زیر ۲ سال و افراد بالای ۶۵ سال شایع‌تر است.

آنفلوآنزا دو پیک دارد؛ یکی از پانزدهم مهر تا پایان آبان و پیک دوم نیز بعد از این زمان تا اواخر اسفند رخ می‌دهد.

انتهای پیام/