نوای گوش نواز موسیقی عرفانی در خطه آذربایجان
نوای گوش نواز موسیقی عرفانی در خطه آذربایجان

✅ به گزارش پایگاه خبری امین ارسباران از تبریز، حامد علیپور سرپرست گروه دف نوازان حیران با اشاره به اینکه این سومین تور گروه موسیقی حیران است که به صورت منطقه ای برگزار می شود، اظهار داشت: گروه موسیقی حیران اولین گروهی است که در شهرستان‌های آذربایجان شرقی کنسرت سنتی برگزار می‌کند. وی اضافه کرد: […]



به گزارش پایگاه خبری امین ارسباران از تبریز، حامد علیپور سرپرست گروه دف نوازان حیران با اشاره به اینکه این سومین تور گروه موسیقی حیران است که به صورت منطقه ای برگزار می شود، اظهار داشت: گروه موسیقی حیران اولین گروهی است که در شهرستان‌های آذربایجان شرقی کنسرت سنتی برگزار می‌کند.

وی اضافه کرد: اینبار افتخار داریم با همکاری و حضور استاد داوود آزاد این تور را برگزار کنیم و اولین کنسرت ما به مناسبت گرامیداشت شمس تبریزی، هفت مهر ماه امسال در هتل امام رضا (ع) خوی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاریخ های ۱۲، ۱۳، ۱۴ مهر ماه در شهرستان‌های اهر، شبستر و مراغه اجرا داریم، افزود: تاریخ ۲۸ مهر ماه نیز به شهر زنجان سفر کرده و در ماه آبان در تبریز و ارومیه اجرا خواهیم داشت.

علیپور در خصوص سبک موسیقی عرفانی نیز گفت: این موسیقی نوعی سبک زندگی است که شاید به دلیل آشنا نبودن عموم مردم با آن کمتر شناخته شده است..

سرپرست گروه با اشاره به اینکه اجرای سبک موسیقی عرفانی در شهرستان‌ها نوعی ساختار شکنی در قالب موسیقی و هنر است، گفت: تیزر این تور نیز در سرای میرزاجلیل بازار تبریز ضبط شده است تا تاریخ و فرهنگ اصیل آذربایجان در آن لمس شود.

وی اضافه کرد: گروه دف نوازان حیران از ۱۶ نفر تشکیل می‌شود که هشت نفر از هنرمندان دف نواز و هشت نفر دیگر تار نواز هستند و بلیط‌های کنسرت نیز از طریق سایت ebilit قابل خریداری است.

علیپور در خصوص برنامه‌های فرا منطقه‌ای گروه و اجرا در خارج از کشور نیز گفت: به احتمال قوی در آذرماه اجرایی در شهر قونیه کشور ترکیه داریم و هدف معرفی این سبک کاری و هنر اصیل ایرانی به کشورهای مختلف است.

این گزارش می افزاید؛ داوود آزاد، خواننده تور کنسرت خراباتیان شمس نیز در نشست خبری با بیان اینکه این تور همزمان با بزرگداشت شمس تبریزی برگزار می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این کنسرت، آشنایی با سبک موسیقی عرفانی و اشعار مولانا، حافظ و شاعران به نام و تلفیق آن‌ها با موسیقی اصیل ایرانی و آذربایجانی است.

وی با بیان اینکه این سبک موسیقی با نواختن سازهای سنتی ایرانی همراه است و اجرای موسیقی آذربایجانی با این سازها کمی پیچیده‌تر است، افزود: تلاش داریم با تلفیق هنری این سبک‌ها سهم موسیقی آذربایجانی را در موسیقی اصیل ایرانی بیشتر کنیم.

آزاد با اشاره به جایگاه موسیقی عرفانی و تأثیرات این موسیقی بر روحیه و تشویق آن به‌ امید در زندگی، گفت: هنر، در «لحظه حال» زندگی می‌کند و مخاطب خود را نیز به سمت این احساس سوق می‌دهد، به همین دلیل است که زمانی که مخاطب از کنسرت خارج می‌شود برای لحضاتی رها شده و به آرامش ذهنی می‌رسد.

وی با بیان اینکه آواز خوانی اشعار مولانا و همراهی موسیقی عرفانی با آن، آرامش روحی و ذهنی به شنونده منتقل می‌کند، گفت: اشعار مولانا بیشتر در خصوص تسلیم شدن در مقابل اتفاقات زندگی‌ و رهایی در مقابل مشکلات است و پیام آرامش را منتقل می کند.

۴۶