مهمترین بندهای بیانیه پایانی کنفرانس بغداد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
مهمترین بندهای بیانیه پایانی کنفرانس بغداد – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

✅ به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سومریه نیوز، اجلاس «بغداد» که با هدف کاهش سطح تنش‌های منطقه غرب آسیا برگزار شد با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد. مهمترین بندهای بیانیه پایانی کنفرانس بغداد نشستی که امروز در عراق با نام کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت و با مشارکت ۹ […]


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سومریه نیوز، اجلاس «بغداد» که با هدف کاهش سطح تنش‌های منطقه غرب آسیا برگزار شد با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

مهمترین بندهای بیانیه پایانی کنفرانس بغداد

نشستی که امروز در عراق با نام کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت و با مشارکت ۹ کشور مصر، ایران، عربستان، اردن، قطر، امارات، کویت، ترکیه و فرانسه برگزار شد بیانیه پایانی خود را صادر کرد.

مهمترین بندهای بیانیه پایانی نشست بغداد عبارتند از؛

شرکت کنندگان در این نشست بر ضرورت وحدت تلاشهای منطقه ای و بین المللی که بازتاب مثبتی بر ثبات منطقه و امنیت آن دارد، تاکید کردند. شرکت کنندگان از تلاشهای دیپلماتیک عراق در ایجاد زمینه اشتراکات منطقه ای و بین المللی استقبال کردند.

در این بیانیه اعلام شد که برگزاری این نشست در بغداد گواه روشنی بر این است که عراق سیاست توازن و همکاری مثبت را در روابط خارجی خود در پیش گرفته است.

شرکت کنندگان در این نشست حمایت خود را از تلاشهای دولت عراق در تقویت نهادهای عراق اعلام داشتند.

در این بیانیه آمده است که شرکت کنندگان بر وجود چالشهای مشترک تاکید کردند و اینکه برخورد با آن بر اساس امنیت مشترک و منافع متقابل میسر می شود.

شرکت کنندگان در این نشست بر حمایت از تلاشهای عراق در زمینه بازسازی و تامین خدمات و حمایت از زیر ساختهای این کشور تاکید کردند.

شرکت کنندگان در این نشست تلاشها و جانفشانی های عراقیها در جنگ علیه ترویسم را ارج نهادند و مجدد بر مخالفت خود با هر نوع تروریسمی تاکید کردند.

همچنین طبق بیانیه پایانی، شرکت کنندگان در این نشست بر ضرورت ادامه همکاری در مقابله با کرونا از طریق تبالد تجارب و انتقال تجارب موفق تاکید کردند.

بر اساس بیانیه پایانی، درباره ضرورت وحدت تلاشها برای برخورد با چالشهای ناشی از تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین توافق شد.

احمد ابوالغیط: عراق وارد جنگی سخت علیه تروریسم شد و هزینه سنگینی داد

احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی اظهار داشت: حمایت از عراق وظیفه ما است و تنش منطقه ای به ضرر آن است. عراق به دنبال برقراری رابطه ای جدید با کشورهای منطقه است.

وی با بیان این مطلب افزود: ما می خواهیم عراق پلی برای ارتباط و نه میدانی برای منازعه باشد.

دبیرکل اتحادیه عرب خاطرنشان کرد: منطقه با چالش های مشترکی مواجه است و نباید از تروریسم حمایت شده و یا اینکه تحت پوشش سیاسی قرار گیرد.

امیرعبداللهیان: تهران از هیچ تلاشی برای نابودی تروریسم در عراق دریغ نخواهد کرد

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اظهار داشت: ایران جزء اولین کشورهای منطقه بود که «عراقِ جدید» را به رسمیت شمارد. ایران در زمینه رشد و توسعه اقتصاد عراق اقدامات زیادی را انجام داده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: واقعیت این است که پس از هجمه تروریست های تکفیری داعش به عراق، این کشور متحمل خسارت های زیادی شد. ایران خیلی زود دست کمک به سمت عراق دراز کرد و در زمینه مبارزه با تروریسم به این کشور کمک کرد. تهران از هیچ تلاشی برای نابودی تروریسم در عراق دریغ نکرد.

امیر عبداللهیان یادآور شد: واشنگتن با قتل شهیدان «سلیمانی» و «المهندس» مرتکب جنایت بسیار بزرگی شد. می خواهم بر نقش کشورهای منطقه در حمایت از ثبات عراق به ویژه کشورهای همجوار آن اشاره کنم. طبیعتاً سوریه در رأس کشورهای همجوار عراق قرار دارد.

وی عنوان کرد: امنیت پایدار در منطقه جز با اعتماد متقابل میان کشورهای منطقه و عدم دخالت های خارجی در منطقه محقق نخواهد شد. دخالت های خارجی در منطقه به ظهور و بروز بی ثباتی در آنجا می انجامد.

چاووش اوغلو: توسعه اقتصادی بدون امنیت امکانپذیر نیست

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه گفت: از اینکه در این کنفرانس حضور داریم خوشحال هستم. ثبات عراق به مثابه ثبات منطقه است و بدون ثبات عراق ثبات منطقه محقق نخواهد شد.

وی افزود: مصطفی الکاظمی گام‌های مهمی در جهت تحقق خواسته‌ها و مطالبات تظاهرات کنندگان برداشت. توسعه اقتصادی بدون تحقق امنیت امکان پذیر نیست. تروریسم بزرگ‌ترین تهدید برای منطقه ما است.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه سخنان خود در اجلاس سران در بغداد همچنین اظهار داشت: ما به حمایت از عراق ادامه خواهیم داد تا نهادهای این کشور تقویت شوند. آماده ایم تا در جهت مبارزه با تروریسم هر نوع کمکی به دولت عراق ارائه دهیم.

فیصل بن فرحان: به تلاش برای ثبات عراق ادامه می دهیم

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی در جریان سخنرانی خود اظهار داشت: اجلاس بغداد زمانی برگزار شده است که منطقه ما نیاز به هماهنگی دارد. ما از کاظمی به خاطر دعوت از ریاض برای مشارکت در اجلاس بغداد تشکر می‌کنیم.

وی ادامه داد: عربستان سعودی به تلاش برای تقویت ثبات عراق همچنان ادامه می‌دهد. ما بر حمایت خود از عراق در تمامی سطوح تأکید می‌کنیم. گذرگاه مرزی «عرر» یک مسیر اقتصادی میان عربستان سعودی و عراق خواهد بود.

بن فرحان همچنین اضافه کرد: عربستان سعودی از دولت عراق به ریاست کاظمی در راستای تضمین ثبات و شکوفایی این کشور و همچنین تلاش‌های عراق در مسیر مبارزه با داعش حمایت می‌کند.

نخست وزیر کویت: کنفرانس بغداد در یک برهه حساس برگزار می شود

«صباح الخالد الحمد الصباح» نخست وزیر کویت هم سخنانی را در خصوص مسأله عراق مطرح کرد. وی گفت: تا زمانی که در عراق امنیت، ثبات و آرامش برقرار نشود، منطقه رویِ امنیت، ثبات و آرامش را به خود نخواهد دید.

‌نخست وزیر کویت ادامه داد: کنفرانس بغداد در یک برهه زمانی دقیق، حساس و منطقی برگزار می‌شود. باید از این کنفرانس در راستی گسترش امنیت و ثبات منطقه بهره برداری کرد. این خواسته ماست.

وی تصریح کرد: ما باید از هر اقدامی که منجر به تقویت حفاظت و حراست از حاکمیت ملی عراق می شود، حمایت کنیم. روابط دوجانبه ما با عراق همچون گذشته با گام هایی استوار پیش می رود. ما امیدواریم که این روابط با اجرایی شدن توافقنامه های دوجانبه بیش از پیش تقویت شود.

عبدالفتاح السیسی: عراق با شایستگی توانست بر تروریسم تکفیری غلبه کند

«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر نیز سخنانی را در خصوص آینده منطقه مطرح کرد. در همین ارتباط، وی گفت: ما برای ساختن منطقه‌ای امن و با ثبات تلاش می‌کنیم. تمایل داریم مرحله جدیدی از همکاری‌ها با عراق را آغاز کنیم.

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: مصر همچنین به آغاز مرحله جدیدی در روابط خود با دیگر کشورهای منطقه اهتمام دارد. محور سه گانه عراق، مصر و اردن عرصه مهمی برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای است.

السیسی افزود: مصر سلسله دستاوردها و پیروزی‌های عراق در مبارزه با تروریسمِ داعشی را می‌ستاید. عراق با شایستگی توانست بر تروریسم تکفیری غلبه کند. از نقش بغداد در برقراری صلح و ثبات در منطقه حمایت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی عراق را محکوم می‌کنیم. آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که تجاوزات غیرقانونی به خاک عراق باید متوقف شود. من از تمامی طرفها می خواهم که به حاکمیت عراق احترام بگذارند.

امیر قطر: عراق در زمینه برقراری صلح و ثبات در منطقه دارای نقش محوری است

«تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر گفت: ما از وحدت و حاکمیت ملی عراق حمایت می‌کنیم. یکی از مهمترین گام‌ها در عراق، تقویت نهادها و مؤسسات دولتی در این کشور است. ما بر لزوم حمایت از عراق برای بازیابی جایگاه محوری آن در منطقه تأکید داریم.

امیر قطر در ادامه سخنان خود تصریح کرد: عراق در زمینه برقراری صلح و ثبات در منطقه دارای نقش محوری است. دولت قطر از هیچ تلاشی برای حمایت از بغداد در منطقه دریغ نمی‌کند. دوحه به مواضع خود متعهد است.

پادشاه اردن: امنیت و ثبات عراق، امنیت و ثبات همه ما است

عبدالله دوم پادشاه اردن اظهار داشت: امنیت و ثبات عراق، امنیت و ثبات همه ما است

وی با بیان این مطلب افزود: حمایت از عراق اولویت همه ماست و ما از دولت عراق به خاطر تلاش هایی که داشته قدردانی می کنیم.

پادشاه اردن خاطرنشان کرد: باید راه برای محقق شدن یک هماهنگی اقتصادی و صنعتی مشترک و کامل باز شود.

ماکرون: فرانسه به حمایت از عراق پایبند می ماند

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه تأکید کرد: هدف اصلی و اساسی از برگزاری کنفرانس بغداد، تقویت حاکمیت عراق است. کنفرانس بغداد، مشارکت و صلح در منطقه را نشان می‌دهد. ملت عراق از بسیاری از جنگ‌ها رنج برده و امروز این کشور به سوی ثبات و توسعه پیش می‌رود. فرانسه نیز به حمایت از عراق پایبند می‌ماند. ما برای تقویت حاکمیت عراق اینجا هستیم.

وی افزود: عراقی‌ها با شجاعت در جنگ علیه داعش شرکت کردند. انتخابات آتی عراق مرحله جدیدی خواهد بود. اتحادیه اروپا ناظران خود را برای انتخابات اکتبر اعزام می‌کند. فرانسه پروژه‌های مختلفی در عراق دارد.

رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد: باید از کشورهای منطقه در زمینه‌های مختلف حمایت کرد. فرانسه به حمایت از کشورهایی که با تروریسم می‌جنگند، متعهد است و از حاکمیت این کشورها حمایت می‌کند.

الکاظمی: مخالف استفاده از خاک عراق برای درگیری‌های منطقه‌ای هستیم

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق طی سخنرانی در اجلاس بغداد گفت: عراق مخالف استفاده از خاک خود برای جنگ‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است. نمی‌پذیریم عراق، نقطه‌ای برای تهدید هر طرفی باشد.

وی با اشاره به اینکه عراق در برابر داعش به پیروزی رسید، گفت: جامعه بین‌الملل در حمایت از سرمایه‌گذاری در عراق جدی است. عراق در زمینه های مختلف با چالش هایی مواجه است، برگزاری کنفرانس بغداد نشان دهنده نگرش عراق در خصوص ضرورت برقراری روابط بهتر با جهان است.

مصطفی الکاظمی افزود: ما در مقابل ملت متعهد هستیم که عراق را به جایگاه خود در ایفای نقشی پیشگام برگردانیم. آیت الله سیستانی مواضع مهم و بزرگی در حفظ عراق اتخاذ کرده اند. دیدار آیت الله سیستانی با پاپ فرانسیس نقطه عطفی در زمینه تسامح و برادری بود.

نخست وزیر عراق خاطرنشان کرد: ملت عراق بر داعش پیروز شد و این پیروزی با حمایت همسایگان و ائتلاف بین المللی به دست آمد. ما از جامعه بین المللی خواستیم تا از انتخابات آینده عراق حمایت کند.

در حال تکمیل…

📢


💻
منبع

👁‍🗨 ۳ رسانه عمومی امین ارسباران :
در #تلگرام، #اینستاگرام #سایت
✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران(اهر آنلاین )

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔗 تلگرام پایگاه خبری امین ارسباران https://t.me/aminArasBaranNew
🔗 اینستاگرام پایگاه خبری امین ارسباران https://instagram.com/aminarasbaran.ir
🌏 وب سایت پایگاه خبری امین ارسباران
https://aminarasbaran.ir