✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: چهاردهم مرداد ماه سالگرد صدور فرمان مشروطیت در تاریخ مبارزات مدنی ملت ایران بود که امسال این رخداد بزرگ تاریخ ایران اسلامی در اکثر شهرهای کشور و بخصوص در تبریز که مرکز ثقل مبارزات مشروطه خواهی است در سکوتی تامل برانگیز سپری شد ! همچنین این روز بعنوان […]


پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: چهاردهم مرداد ماه سالگرد صدور فرمان مشروطیت در تاریخ مبارزات مدنی ملت ایران بود که امسال این رخداد بزرگ تاریخ ایران اسلامی در اکثر شهرهای کشور و بخصوص در تبریز که مرکز ثقل مبارزات مشروطه خواهی است در سکوتی تامل برانگیز سپری شد ! همچنین این روز بعنوان روز تبریز نامگذاری شده است که در این روز هیچ برنامه ای برای گرامیداشت این روز در تبریز برگزار نشد.پیام تبریک مدیرعامل سازمان بجهت انتصاب دکتر مسعود برزگر جلالی بسمت معاون خدمات شهری و اجرایی شهرداری کلانشهر تبریز - سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری
حاکمیت سلسله پادشاهی در ایران در طول تاریخ باعث ایجاد نوعی حکومت تک محوری در نظام سیاسی ایران گردیده و بی توجهّی به آراء و اندیشه های مختلف باعث شکل گیری آرام نوعی مشروطه طلبی و حاکمیت قاعده و قانون بجای حکومت شاه بر کشور شد تا جایی که این خواست عمومی به رهبری روشنفکران جامعه و علمای اعلام ، به یک خیزش انقلابی منجر گردید .
توده ملت از یک سو و مبارزان و سرداران مشروطه در کنار آنان از سوی دیگر و نیز قاطبه نمایندگان مجلس دست در دست هم داد و خواست عمومی ملّت را برای حاکمیت ساز و کارهای قانونی و نه میل و اراده شاه بر اداره امور کشور، نهادینه کرد تا بدانجا که شخص اول مملکت در برابر مطالبه عمومی ملت و مشرو طه خواهان سر تسلیم فرود آورده و فرمان مشروطیت صادر شد.
جریان مشروطه خواهی مردم ایران به ظاهر پیروز شد و شور و شعف وصف نا پذیر بر قلوب ملّت نشست امّا بدلایل گوناگون که عمده ترین آن تولّد نارس این نوزاد جدیدالخلقه در بستر فراهم نشده اجتماعی و بنیان های سیاسی آن زمان جامعه ایرانی بود، پس از به ثمر نشستن تلاش های مجاهدانه ملت و سرداران مشروطه و رهبران دینی و اعتقادی ، این حرکت عمومی مردم نتوانست به رشد و تکامل لازم خود دست یابد و زمان چندانی سپری نشد که تنها نام و یادی از این مولود خجسته بر یادها و خاطره ها ماند.
حکومت شاه بر مردم و سیستم تک صدایی در نظام سیاسی ایران دوباره به جای حاکمیت قانون و مفاد مطالبات مشروطه خواهان نشست و تمام مجاهدت های مجاهدان مشروطه عقیم ماند.
جریان مشروطه خواهی مردم ایران حاوی عبرت های ارزشمند تاریخی است که بی توجهی به این عبرت ها و درس ها و آموزه های تلخ و شیرین آن ، عامل اصلی در جایگزینی مجدد حاکمیت تک محوری و مطلق گرایی شاهانه بود.
بررسی تاریخ سیاسی کشور های مختلف و حتی پیشرفته امروز نیز حاکی از آن است که حاکمیت قانون و هنجار های اجتماعی و مدنی ، عامل اساسی در سعادت ملّت ها و دولت هاست. همان چیزی که طبق نصّ صریح قرآن کریم و تعالیم متعالی اسلام ناب محمدی (ص) همواره مورد تاکید برای حاکمان جامعه می باشد.
امروز جامعه ایران به شدت نیازمند حاکمیت و ستیز قاطع با قانون ستیزان است .
امروز پس از گذشت ۴۵ سال از پیروزی شکوهمند ملت ایران در برابر حاکمیت مطلق یک فرد بر جامعه، وقت آن رسیده است تا با بهره گیری از آموزه های انسان ساز و جامعه ساز اسلام عزیز یک بار برای همیشه ساز و کارهای محکم و اصول حاکمیت قانون بر جامعه نهادینه شده و فضای قانونمندی و قانون مداری در ارکان حاکمیت و زندگی مردم ایجاد شود و نا امنی خاص برای دور زنندگان قانون و قانون گریزان در کشور برای آحاد ملّت حس و لمس گردد که در اینصورت شاهد تحقّق عدالت اجتماعی در میهن اسلامی خواهیم بود و ذائقه ملّت با مشاهده غلبه ضوابط بر روابط در پیچ و خم های زندگی شیرین خواهد شد.
جریان مشروطه خواهی ملت ایران سرشار از درسها و عبرتهاست که سالگرد صدور فرمان مشروطیت در ۱۴ مرداد ماه هر سال ، بهترین فرصت برای مرور این درسها و عبرتها و بصیرت بخشی به جوانان این مرز و بوم در حوزه های علمیه و دانشگاههاست که متاسفانه مورد بی توجهی یا بی تدبیری برخی مسئولان !! قرار می گیرد .
از سوی دیگر در سال ۱۳۹۸ و به ابتکار شورای فرهنگ عمومی استان آذربایجان شرقی ۱۴ مرداد به مناسبت سالروز صدور فرمان مشروطه و پاس داشتِ نقش تبریز در این پیروزی بی نظیر ملی و تاریخی، به عنوان روز تبریز نام گذاری شده است. اما امسال در کمال ناباوری ، هیچ حرکتی از سوی مسئولان برای گرامیداشت این روز عزیز تدارک دیده نشد و سکوت تبریز در روز تبریز تعجب همگان را برانگیخت که مسئولان ذیربط باید دلایل قانع کننده برای این بی تدبیری و بی مسئولیتی خود ارائه نمایند .
رَبّنا لا تُزِغ قُلُوبَنا بَعدَ ِاذ هَدَیتَنا وَ هَب لَنا مِن لَدُنکَ رَحمَه ِانّکَ اَنتَ الوَهّاب .