زنگ خطر در «کمربند امنیتی» بغداد/ «طارمیه» کانون تروریسم در عراق – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
زنگ خطر در «کمربند امنیتی» بغداد/ «طارمیه» کانون تروریسم در عراق – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

✅ خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: طی دو هفته اخیر منطقه «الطارمیه» بغداد شاهد فعالیت برخی از عناصر تروریستی بوده است. در همین ارتباط، چند روز پیش شماری از رزمندگان تیپ ۱۲ سازمان «حشد شعبی» بر اثر کمین تروریستی داعش در الطارمیه به شهادت رسیدند. پس از آن، «برهم صالح» رئیس […]


خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – رامین حسین آبادیان: طی دو هفته اخیر منطقه «الطارمیه» بغداد شاهد فعالیت برخی از عناصر تروریستی بوده است. در همین ارتباط، چند روز پیش شماری از رزمندگان تیپ ۱۲ سازمان «حشد شعبی» بر اثر کمین تروریستی داعش در الطارمیه به شهادت رسیدند. پس از آن، «برهم صالح» رئیس جمهور عراق به حادثه مذکور واکنش نشان داد و آن را به شدت محکوم کرد.

رئیس جمهور عراق در واکنش به حوادث طارمیه تصریح کرد: «حوادث طارمیه نشان می‌دهد که چالش تروریسم در عراق هنوز هم پابرجاست. تلاش‌های امنیتی برای ممانعت از تکرار حوادثی که در طارمیه اتفاق افتاد، ضروری است». وی همچنین خواستار کمک جامعه جهانی به عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و ریشه کن شدن تروریست‌های تکفیری در این کشور شد. از سوی دیگر، جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» نیز با صدور بیانیه‌ای اهمال دولت بغداد در مبارزه با بقایای عناصر تروریستی را عامل نا امنی‌های اخیر در طارمیه دانست.

موقعیت جغرافیایی استراتژیک منطقه «طارمیه» موجب شده است تا تکفیری‌ها آن را به عنوان نقطه‌ای برای احیای فعالیت‌های تروریستی خود انتخاب کنند در حال حاضر نیروهای حشد شعبی و ارتش عراق عملیات گسترده‌ای را به منظور پاکسازی منطقه الطارمیه از لوث تروریست‌های تکفیری داعش کلید زده‌اند. کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که در صورت عدم ریشه کن شدن بقایای تکفیریها در منطقه الطارمیه، این منطقه به نقطه‌ای برای احیای عناصر تروریستی تبدیل خواهد شد؛ به ویژه اینکه طارمیه از لحاظ جغرافیایی به بغداد نزدیک است.

واقعیت این است که از طارمیه به عنوان «کمربند امنیتی بغداد» یاد می‌شود. این منطقه از لحاظ جغرافیایی اهمیت ویژه ای دارد. اهمیت طارمیه تنها در نزدیکی آن به بغداد نهفته نیست، بلکه نکته حائز اهمیت درخصوص این منطقه، آن است که طارمیه ۴ استان مهم و حیاتی عراق را به یکدیگر مرتبط می‌سازد. از جمله این استان‌ها می‌توان به بغداد، صلاح الدین، دیالی و الانبار اشاره کرد.

زنگ خطر در «کمربند امنیتی» بغداد / «طارمیه» کانون تروریسم در عراق

تعداد جمعیت منطقه طارمیه در حال حاضر به بیش از ۹۰ هزار نفر می‌رسد. شمار خانواده‌های ساکن در این منطقه نیز ۱۵ هزار خانواده است. عشایر و قبایل زیادی در طارمیه سکونت دارند که ازجمله آنها می‌توان به عشایر «البوفراج»، «السلمان»، «الجنابی»، «الجبور» و «العبید» اشاره کرد.

تروریست‌های تکفیری پیش از آغاز تحرکات نظامی و امنیتی خود در طارمیه تمام تلاش خود را به کار بستند تا طارمیه را به کانونی برای شکل گیری خشونت‌های فرقه‌ای و قبیله‌ای تبدیل کنند. در واقع، هدف اصلی و اساسی تکفیری‌ها این بود که عشایر و قبایل متعدد در طارمیه را به جان یکدیگر بیندازند و در این منطقه هرج و مرج فرقه‌ای ایجاد کنند. با این حال، موقعیت جغرافیایی این منطقه موجب شد تا تکفیری‌ها از آن برای احیای فعالیت‌های تروریستی خود بهره برداری کنند.

درحال حاضر هسته‌های پنهان داعش در طارمیه فعال شده‌اند و قصد دارند بر روند برگزاری انتخابات پارلمانی نیز تأثیر بگذارند آخرین گزارش‌های میدانی از طارمیه حاکی از آن است که هسته‌های پنهان تکفیری‌های داعش به شدت در این منطقه فعال شده‌اند، به گونه‌ای که اهالی طارمیه از اقدامات آنها در تنگنا و مضیقه قرار گرفته‌اند. اهالی منطقه طارمیه می‌گویند که تکفیریها بر زندگی سیاسی، اقتصادی و اداری آنها در این منطقه سیطره یافته‌اند.

اخیراً چهره‌های برجسته و سران عشایر طارمیه نشست مهمی را با «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق برگزار کردند. در این نشست آخرین تحولات طارمیه و نیز حوادث امنیتی در این منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. شخصیت‌های برجسته طارمیه و نیز شیوخ عشایر این منطقه اعلام کردند: «تکفیری ها ساکنان طارمیه را به شدت تهدید کرده‌اند که مبادا با نیروهای امنیتی و حشد شعبی همکاری نمایند».

زنگ خطر در «کمربند امنیتی» بغداد / «طارمیه» کانون تروریسم در عراق

نگاهی به آخرین تحولات عراق نشان می‌دهد که بسیاری از سلسله اقدامات تروریستی چند ماه اخیر در بغداد، پایتخت این کشور از منطقه طارمیه هدایت شده است. این منطقه در شرایط کنونی به گذرگاه تروریست‌های تکفیری تبدیل شده است. تکفیری‌های داعش اکنون از طارمیه به عنوان پایگاه جدیدی برای فعال سازی هسته‌های پنهان خود بهره برداری می‌کنند. همین مسأله نگرانی‌های امنیتی فراوانی را به وجود آورده است.

از آنجایی که طارمیه حلقه اتصال میان ۴ استان مهم عراق محسوب می‌شود، این منطقه اکنون به کانون فعالیت‌های تروریستی در عراق تبدیل شده است به نظر می‌رسد که در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، تکفیری‌های داعش قصد دارند طارمیه را به کانون تروریسم تبدیل کرده و از آنجا حملات متعدد خود به بغداد و دیگر استان‌های عراق را ترتیب دهند. هدف اصلی و اساسی تکفیری‌ها این است که مانع از برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر شوند. صباح العکیلی، کارشناس امنیتی عراق می‌گوید که آمریکایی‌ها از کارت تکفیری‌ها در طارمیه برای تحقق اهداف سیاسی و نظامی خود استفاده می‌کنند.

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، طارمیه حلقه وصل میان ۴ استان یعنی بغداد، صلاح الدین، دیالی و الانبار محسوب می‌شود. نکته قابل تأمل در این زمینه آن است که طی ماه‌های اخیر بسیاری از دکل‌های برق عراق در استان‌های مذکور منفجر شده‌اند. این بدان معناست که تروریست‌های تکفیری داعش از طارمیه به عنوان پایگاهی برای وارد آوردن ضربات استراتژیک خود به زیرساخت‌های عراق نیز بهره برداری می‌کنند.

به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که زنگ خطر در کمربند امنیتی بغداد به صدا درآمده است و هسته‌های پنهان داعش رفته رفته بیش از پیش در طارمیه فعال می‌شوند. از همین روی، نیروهای حشد شعبی قصد دارند بقایای عناصر داعش در منطقه مذکور را به طور کامل از بین ببرند.

📢


💻
منبع

👁‍🗨 ۳ رسانه عمومی امین ارسباران :
در #تلگرام، #اینستاگرام #سایت
✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران(اهر آنلاین )

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔗 تلگرام پایگاه خبری امین ارسباران https://t.me/aminArasBaranNew
🔗 اینستاگرام پایگاه خبری امین ارسباران https://instagram.com/aminarasbaran.ir
🌏 وب سایت پایگاه خبری امین ارسباران
https://aminarasbaran.ir