جزییاتی جدید از نشست بغداد/ ماکرون در راه عراق – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
جزییاتی جدید از نشست بغداد/ ماکرون در راه عراق – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

✅ خبرگزاری مهر – گروه بین الملل: عراق روز شنبه خود را مهیای میزبانی از نشست مهمی می کند و آن نشستی است که در ابتدا به عنوان نشست همسایگان از آن نام برده شد اما در ادامه با توجه به دعوت از کشورهای غیر از همسایگان عراق رنگ و بوی نشست منطقه ای به […]


خبرگزاری مهر گروه بین الملل: عراق روز شنبه خود را مهیای میزبانی از نشست مهمی می کند و آن نشستی است که در ابتدا به عنوان نشست همسایگان از آن نام برده شد اما در ادامه با توجه به دعوت از کشورهای غیر از همسایگان عراق رنگ و بوی نشست منطقه ای به خود گرفته است.

برگزاری نشست در ۲۸ ماه جاری میلادی

«حسن ناظم»، سخنگوی نخست وزیری عراق با اشاره به اینکه این نشست شنبه ۲۸ اوت کنفرانس منطقه‌ای بغداد برگزار خواهد شد، تاکید کرد: این کنفرانس اوج تلاش‌های دیپلماتیک عراق است و دولت توانست مورد قبول صحنه بین الملل قرار بگیرد.

پس از آن فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد که کنفرانس منطقه‌ای بغداد روز شنبه ۲۸ اوت برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پاسخ‌های مثبتی از همه کشورهای دعوت شده به این کنفرانس دریافت کرده اند، گفت که عراق از ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت از جمله روسیه برای حضور در این کنفرانس دعوت کرده است و این کشورها سفیر خود را به این کنفرانس خواهند فرستاد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عراق درباره عدم دعوت عراق از سوریه برای شرکت در این کنفرانس گفت: مساله سوریه مسأله‌ای دارای اختلاف است و دست ما نیست؛ ما روابط خوبی با سوریه داریم و هیچ وقت روابط دیپلماتیک خود را با سوریه قطع نکردیم.

وی ادامه داد: در واقع ما در طرح مساله سوریه چه در سطح کشورهای عربی و در سطح بین المللی ذینفع و خواستار بازگرداندن نقش سوریه در همه زمینه‌ها هستیم اما مساله بازگشت سوریه هنوز مسأله‌ای دارای اختلاف است و به نظر من برادران سوری ما این مساله را درک می‌کنند.

وزیر امور خارجه عراق در پاسخ به این سوال که آیا سوریه نماینده‌ای در این کنفرانس خواهد داشت، گفت: نمی دانم رهبر یا رئیس جمهور معینی مساله سوریه را مطرح خواهد کرد یا خیر اما مساله سوریه در برنامه و دستور کار نیست.

جزییات جدید کنفرانس بغداد

«نزار الخیرالله»، قائم مقام وزیر خارجه عراق و سخنگوی کمیته برگزارکننده کنفرانس منطقه‌ای بغداد که با عنوان «کنفرانس بغداد برای همکاری و شراکت» برگزار می شود از دستور نخست‌وزیر عراق برای تشکیل کمیته‌ای برای تکمیل همه تدارکات لازم برای برگزاری این کنفرانس خبر داد.

الخیرالله در کنفرانسی مطبوعاتی که در بغداد برگزار کرد گفت که هر کنفرانسی در این حجم پروژه‌ای در سطح حکومتی است. تا کنون هر کنفرانس بین‌المللی درباره عراق در خارج از این کشور برگزار می‌شد اما این بار بغداد میزبان چنین کنفرانسی خواهد بود.

جزییاتی جدید از نشست بغداد/ ماکرون در راه عراق

وی حضور بین‌المللی در این کنفرانس و دستور کار آن را جهشی در سیاست خارجی حکومت عراق و موجب تقویت نقش عراق در منطقه دانست و تأکید کرد که این کنفرانس به همت عراق و با پاسخ مثبت سران کشورهایی که به نقش عراق در منطقه و سیاست تعادل این کشور اعتماد دارند برگزار می‌شود.

الخیرالله افزود که تمرکز دولت عراق بر ثبات و شراکت پایدار اقتصادی و همکاری در رویارویی با چالش های مشترک و جلب سرمایه خارجی است.منافع راهبردی عراق منحصر به زمان مشخصی نمی‌شود و هر دولتی که پس از این در عراق بر سر کار بیاید از دستاوردهای این کنفرانس بهره خواهد برد الخیرالله افزود که تمرکز دولت عراق بر ثبات و شراکت پایدار اقتصادی و همکاری در رویارویی با چالش های مشترک و جلب سرمایه خارجی است.منافع راهبردی عراق منحصر به زمان مشخصی نمی‌شود و هر دولتی که پس از این در عراق بر سر کار بیاید از دستاوردهای این کنفرانس بهره خواهد برد.

وی حضور سران کشورهای مدعو در سطح بالا در این زمان خاص و حمایت آنان از عراق را تأکیدی بر دستاوردهای این کنفرانس و عملی شدن آن دانست و خبر داد که اعضای دائم شورای امنیت و نمایندگانی از اتحادیه اروپا و گروه ۲۰ به عنوان ناظر در این کنفرانس حضور خواهند داشت.

الخیرالله افزود که نمی‌تواند نام همه کشورهای مدعو را بیاورد و تأکید کرد که این کنفرانس منافعی برای همه کشورهای منطقه دارد.

وی تأکید کرد که عراق با ایران در مسئله آب‌های مشترک در تماس دائم است اما این موضوعی دوجانبه میان دو کشور است و در این کنفرانس مسائل مشترک منطقه‌ای است که مطرح می‌شود.

قائم‌مقام وزیر خارجه عراق درباره دعوت از سوریه نیز گفت: روابط با سوریه را از دعوت به این کنفرانس تفکیک کرد. عراق با جدیت از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می‌کند و روابط خوبی با سویه دارد و امنیت دو کشور به هم پیوسته است.

وی افزود که این کنفرانس با هدف تمرکز بر نقاط اشتراک و نه مسائل اختلافی برگزار می‌شود و عراق در پی همکاری و شراکت و تأکید بر یکپارچگی و تقویت نقش عراق در مبارزه با تروریسم است.

ماکرون در راه بغداد

فرانس ۲۴ گزارش داد: امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، در پایان هفته جاری برای مشارکت در نشست منطقه‌ای بغداد به عراق سفر می‌کند تا بر حمایت پاریس از ثبات عراق و بر نقشی که در پی ایفای آن در منطقه است تأکید کند.

جزییاتی جدید از نشست بغداد/ ماکرون در راه عراق

به گزارش «فرانس ۲۴» ماکرون تنها رئیس جمهوری از خارج منطقه است که در این نشست حاضر خواهد شد و در کنار «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهوری مصر، و «ملک عبدالله دوم»، شاه اردن، از سران کشورهایی است که حضورشان در این نشست قطعی شده است.

این رسانه فرانسوی اعلام کرد: از سران ایران و ترکیه و شاه عربستان نیز برای حضور در این نشست دعوت شده اما هنوز مشخص نیست که این کشورها در چه سطحی مشارکت کنند. اخبار غیر رسمی از حضور وزیر امور خارجه عربستان در این نشست خبر داده‌اند از سران ایران و ترکیه و شاه عربستان نیز برای حضور در این نشست دعوت شده اما هنوز مشخص نیست که این کشورها در چه سطحی مشارکت کنند. اخبار غیر رسمی از حضور وزیر امور خارجه عربستان در این نشست خبر داده‌اند.

این رسانه فرانسوی اعلام کرد که ماکرون که در سپتامبر سال گذشته نیز به بغداد سفر کرده بود، «برای اظهار حمایت از نقش محوری عراق و برای تأکید بر مبارزه با تروریسم و توسعه عراق و کمک به کاهش تنش‌ها در منطقه به بغداد سفر خواهد کرد.

فرانس ۲۴ گزارش داد: انتظار می‌رود که ماکرون در دیدارهای دوجانبه خود در حاشیه این نشست به مسائل افغانستان و موضوع تروریست‌های داعش شهروند فرانسه که در عراق زندانی هستند نیز بپردازد.

بر اساس این گزارش؛ ماکرون همچنین قرار است روز یکشنبه به اقلیم کردستان عراق و همچنین به موصل سفر کند.

رئیس جمهوری فرانسه در سفر به موصل با دانشجویان این شهر و همچنین با چهره‌های شاخص شهر دیدار خواهد کرد و سپس برای حمایت از مسیحیان عراق از کلیسای جامع موصل دیدن می‌کند.

ماکرون با مسعود بارزانی هم دیدار خواهد کرد.

«فرانس »۲۴ اعلام کرد که نادیه مراد، بانوی ایزدی عراقی که از قربانیان توحش داعش بود و به علت افشای جنایات آنان برنده جایزه صلح نوبل شد و همچنین «کارولین فورست»، فعال حقوق زنان فرانسوی، در هیئت همراه مکرون در سفرش به عراق خواهند بود.

سطح مشارکت عربستان و کویت

کویت در جریان سفر یک روزه «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق به این کشور همسایه جنوبی در ۲۲ اوت گذشته (۳۱ مرداد ۱۴۰۰) اعلام کرد که در سطح نخست وزیر در اجلاس بغداد شرکت می کند.

گرچه در دعوتنامه رسمی نخست وزیر عراق از «نواف الاحمد الصباح» امیر کویت برای شرکت در اجلاس دعوت به عمل آمده بود اما در جریان سفر الکاظمی، کویت اعلام کرد که «صباح خالد الحمد الصباح» نخست وزیر را مکلف به حضور در اجلاس بغداد به نمایندگی از کشور کویت کرده است.

براساس گزارش ها قرار است یک هیات بلندپایه نخست وزیر کویت را در این اجلاس همراهی کند.

جزییاتی جدید از نشست بغداد/ ماکرون در راه عراق

از طرفی خبرگزاری آلمان به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرده است که «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی به نمایندگی از پادشاه این کشور در راس هیاتی در اجلاس بغداد شرکت می کند.

پس از دعوت عراق از کشورهای همسایه خود برای مشارکت در اجلاس بغداد، منابع دیپلماتیک خبر دادند که وزیر امور خارجه عربستان سعودی هیات این کشور را در سفر به بغداد رهبری خواهد کرد. منابع دیپلماتیک در ریاض از حضور «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اجلاس بغداد خبر دادند.

منابع یادشده به خبرگزاری آلمان خبر دادند که وزیر خارجه عربستان سعودی هیات این کشور را در اجلاس بغداد که قرار است شنبه آینده در عراق برگزار شود، رهبری خواهد کرد. روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، دیروز (چهارشنبه)، به نقل از خبرگزاری آلمان گزارش داد که بن فرحان به نیابت از «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در این اجلاس مشارکت خواهد کرد و تعدادی از مقامات ارشد ریاض نیز او را در این سفر همراهی خواهند کرد.

این درحالی است که دعوتنامه رسمی دولت عراق از «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی برای حضور در اجلاس دعوت به عمل آورده بود.

عدم دعوت از دمشق

با آنکه از این نشست با عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شود؛ سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرده است. برخی ناظران بین‌المللی در مفید بودن این اجلاس ابراز تردید کرده‌اند چراکه رئیس جمهور سوریه یکی از همسایگان مهم عراق به آن دعوت نشده است. آنها این رویکرد را ناشی از فشار آمریکا تفسیر کرده‌اند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، سفیر مسکو در بغداد به نمایندگی از طرف کشورش در اجلاس مذکور حضور پیدا خواهد کرد؛ اما سطح نمایندگی مابقی کشورهای دعوت‌شده به‌ویژه ایران و ترکیه هنوز مشخص نشده است. هدف از برگزاری این نشست کاهش تنش در منطقه و تمرکز بر تلاش‌ها برای مبارزه با گروه‌های تروریستی عنوان شده است.

📢


💻
منبع

👁‍🗨 ۳ رسانه عمومی امین ارسباران :
در #تلگرام، #اینستاگرام #سایت
✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران(اهر آنلاین )

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔗 تلگرام پایگاه خبری امین ارسباران https://t.me/aminArasBaranNew
🔗 اینستاگرام پایگاه خبری امین ارسباران https://instagram.com/aminarasbaran.ir
🌏 وب سایت پایگاه خبری امین ارسباران
https://aminarasbaran.ir