✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: همزمان با ۱۲۲ سالگی برق در تبریز نخستین موزه برق و روشنایی تبریز با همکاری مجموعه‌دار و تاریخ‌شناس بزرگ تبریز رضا سرابی‌اقدم و توسط شرکت توزیع نیروی برق تبریز راه‌اندازی خواهد شد.به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، اکبر فرج‌نیا […]


پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز گفت: همزمان با ۱۲۲ سالگی برق در تبریز نخستین موزه برق و روشنایی تبریز با همکاری مجموعه‌دار و تاریخ‌شناس بزرگ تبریز رضا سرابی‌اقدم و توسط شرکت توزیع نیروی برق تبریز راه‌اندازی خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، اکبر فرج‌نیا در مراسم تجلیل از پیشکسوتان صنعت برق تبریز با اشاره به تأسیس اولین کارخانه برق تبریز به سال ۱۲۸۱ توسط قاسم خان والی، گفت: باتوجه‌ به قدمت تاریخی برق و روشنایی در تبریز، اولین موزه روشنایی تبریز راه‌اندازی خواهد شد.
وی افزود: موزه برق و روشنایی تبریز با همکاری مجموعه‌دار و تاریخ‌شناس بزرگ تبریز، رضا سرابی توسط شرکت برق تبریز راه اندازی می‌شود.

رضا سرابی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی من ایجاد موزه برق و روشنایی تبریز بود، گفت: در گذشته که تولید برق به شکل امروزی وجود نداشت، برخی کارخانه های بخش خصوصی عهده‌دار تأمین برق بودند که آثاری از آن دوران باقی‌مانده است.

چراغ تاریخ در «موزه نور» تبریز همیشه روشن است - پایگاه خبری امین ارسباران | پایگاه خبری امین ارسبارانوی با بیان اینکه در حدود ۵۰۰ نوع وسایل و لوازم روشنایی از ۴ هزار سال پیش جمع‌آوری و تعدادی از آن‌ها در موزه شهرداری تبریز به نمایش گذاشته شده است، گفت: در نخستین سال های ورود برق به ایران فقط در منازل رجال، برق وجود داشت و تصویر شاهان قاجاربر روی لامپ های سفارشی آن زمان نقش بسته شده که این نوع لامپ ها منحصربه‌فرد بوده و حتی در موزه برق تهران نیز وجود ندارد و ان‌شاءالله در موزه روشنایی تبریز به نمایش گذاشته خواهد شد.

چراغ تاریخ در «موزه نور» تبریز همیشه روشن است - پایگاه خبری امین ارسباران | پایگاه خبری امین ارسبارانسرابی با اشاره به لزوم ثبت خاطرات پیشکسوتان به‌عنوان تاریخ شفاهی، ادامه داد: امروزه موزه‌ها به سمت تاریخ شفاهی پیش می‌روند و این موضوع از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.

محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی افزود: آثار به‌جای‌مانده از گذشتگان قابل ارزش‌گذاری مالی نیست چرا که متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده این شهر است و نسل‌های آینده باید با تاریخ و سختی‌های برق آشنا شوند.

طی این مراسم قبض برقی که متعلق به ۱۱۸ سال پیش یعنی مربوط به دوره قاجاریه و پس از دوران جنگ مشروطه بوده توسط رضا سرابی مجسمه‌ساز و موزه‌دار، محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی به مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز به عنوان نخستین اثر موزه برق و روشنایی تبریز اهدا شد.

دیدار با سرابی اقدم «برادران مجسمه ساز تبریزی» «موزه مشاغل» آغاز راهی نیمه تمام - ایسنا

موزه سرابی اقدم تبریز - سیری در ایران

اعلام آمادگی مجموعه دار تبریزی برای راه اندازی موزه نور - ایرنا

گزارش از: محمد امین خوش نیت