افزایش ۲۷ درصدی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی
افزایش ۲۷ درصدی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی

✅ به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران به نقل از مهر، اسد بابایی در نشست خبری خود به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در تبریز اظهار داشت: سرانه امانت، سرانه عضو و سرانه منابع از اصلی ترین شاخصه‌های کتابخانه هستند و تلاش می‌کنیم در آذربایجان شرقی در تمامی این سرانه‌ها رشد چشمگیری داشته […]


به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران به نقل از مهر، اسد بابایی در نشست خبری خود به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در تبریز اظهار داشت: سرانه امانت، سرانه عضو و سرانه منابع از اصلی ترین شاخصه‌های کتابخانه هستند و تلاش می‌کنیم در آذربایجان شرقی در تمامی این سرانه‌ها رشد چشمگیری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ۱۱۵ باب کتابخانه نهادی توسط اداره کل کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی مدیریت می‌شود، گفت: ۴۰۰ نفر همکار کتابدار در استان مشغول به فعالیت هستند.

بابایی با اشاره به اینکه سرانه عضو کتابخانه های عمومی استان در تیرماه ۷۸ هزار نفر بود، گفت: این آمار در ۲۱ آبان ماه به ۹۹ هزار نفر رسیده است که افزایش ۲۷ درصدی دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان با تاکید بر اینکه ۲۴ آبان ماه عضویت در کتابخانه ها رایگان است، افزود: از تمام مردم استان دعوت می‌کنیم تا باحضور در کتابخانه ها در این روز به صورت رایگان عضو کتابخانه محل زندگی خود شوند. همچنین در این روز جریمه دیرکرد کتاب‌های امانت گرفته شده نیز بخشیده می‌شود.

وی در خصوص سرانه امانت کتاب در کتابخانه های استان از ۲۵ تیرماه تا ۲۵ مهرماه جاری نیز اظهار داشت: ۲۱۶۰۰۰ کتاب در این مدت امانت داده شده است که رشد ۲۴ درصدی نسبت به سه ماه قبل دارد.

بابایی از اجرای پویش نذر کتاب، نشر خوبی‌ها نیز خبرداد و گفت: مردم فرهنگ دوست استان در این پویش ۲۰ هزار و ۷۰۰ کتاب به کتابخانه های استان اهدا کردند. نسبت به کتب اهدا شده سال گذشته شاهد افزایش ۲.۵ برابری هستیم.

وی گفت: تلاش می‌کنیم به ازای هر نفر در استان یک کتاب در کتابخانه داشته باشیم. کل کتاب‌های موجود در کتابخانه های استان ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار جلد است که ۷۰۰ هزار کتاب کم داریم تا به ازای هر نفر در استان یک کتاب داشته باشیم.

افزایش ۲۷ درصدی تعداد اعضای کتابخانه های عمومی آذربایجان شرقی

بابایی همچنین از تلاش برای افزایش سرانه کتابخانه های عمومی استان خبر داد و گفت: طی هفته کتاب کتابخانه عمومی مارالان افتتاح می‌شود و همچنین عملیات بهسازی کتابخانه شهر یامچی مرند با ۸۰۰ میلیون به بهره برداری می‌رسد. زیربنای عمومی کتابخانه های استان ۷۸ هزار متر مربع است.

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم کتابخانه های سیار استان افزایش یابد، گفت: این کتابخانه ها در روستاها و مناطق محرومی که کتابخانه ندارند، فعالیت می‌کنند.

بابایی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم کتابخانه ها به پیشران‌های فرهنگی تبدیل شوند، افزود: در ۷۰ شاخه فعالیت‌های فرهنگی انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم کتابخانه در مسیر زندگی مردم قرار گیرد.

وی از تجهیز تمام کتابخانه های استان به بخش کودک و نوجوان خبر داد و گفت: ما برای همه سنین و همه اقشار فعالیت‌های متنوع فرهنگی و کتابخوانی در کتابخانه های عمومی استان به کمک همکاران کتابدار درحال آماده سازی و تدارک هستیم.

وی از تجهیز کتابخانه مرکزی تبریز به اینترنت پرسرعت رایگان خبرداد و افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان هفته کتاب امسال تمام کتابخانه های عمومی تبریز به اینترنت پرسرعت برای اعضا مجهز شوند.

وی با تاکید بر اینکه خیران باید به موضوع کتابخانه سازی ورود کنند، گفت: کمبودهای کتابخانه ای در استان وجود داشته و نیازمند ورود خیران به این بخش هستیم.