✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به‌تازگی از بهره برداری پنج طرح آزادراهی به طول ۲۹۳ کیلومتر و چهار طرح ریلی تا پایان سال در کشور خبر داد و گفت: دو طرح آزادراهی از این پنج طرح در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.به گزارش […]


پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به‌تازگی از بهره برداری پنج طرح آزادراهی به طول ۲۹۳ کیلومتر و چهار طرح ریلی تا پایان سال در کشور خبر داد و گفت: دو طرح آزادراهی از این پنج طرح در استان آذربایجان شرقی قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، آزادراه «تبریز- مرند» به‌عنوان بخشی از پروژه ملی آزادراه “تبریز- مرند- بازرگان” به طول ۶۴ کیلومتر است که از دولت روحانی نیمه‌تمام باقی مانده بود و در دو سال گذشته مطالبات پیمانکار پروژه تامین و بودجه‌ قابل‌توجهی برای تکمیل آن تزریق شده است.
محمود ملازینل مدیرکل امور مجریان آزادراه ها هم اظهار داشت: آزادراه تبریز- صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر بخشی از آزادراه سراسری تهران- بازرگان است که در قالب جاده ابریشم و قسمتی از بزرگراه آسیایی برای افزایش ظرفیت یکی از محورهای پر تردد تجاری و تفریحی منطقه طراحی شده است که تا پایان سال در دسترس هموطنان قرار می گیرد.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به طول حدود ۲۵۳ کیلومتر به صورت مشارکت ۵۰ درصدی وزارت راه و شهرسازی و ۵۰ درصدی شرکت ساخت آزادراه تبریز – مرند در حال اجراست، گفت: قطعه اول این پروژه به طول ۶۴ کیلومتر شامل آزادراه تبریز – مرند در چهار قطعه شامل ۲۵ پل بزرگ و ۲۳۰ پل کوچک ساخته می‌شود.
امیر بخشی زاده، افزود: اجرا و تکمیل این پروژه برای دسترسی به بازارهای منطقه قفقاز و ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است و تاکنون بیش از ۱۳ کیلومتر از آزادراه تبریز – مرند به بهره برداری رسیده است.
وی با بیان اینکه دولت سیزدهم سهم خود برای اجرای آزادراه تبریز- مرند- بازرگان را به موقع پرداخت می کند، اظهار کرد: سهم وزارت راه و شهرسازی در اجرای این پروژه پنج هزار و ۷۶۷ میلیارد ریال و سهم شرکت ساخت آزادراه تبریز – مرند چهار هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال است.
بخشی زاده گفت: آزادراه تبریز- مرند که عملیات اجرایی آن در سال ۸۶ آغاز شده است موجب کاهش زمان سفر، افزایش ظرفیت تردد جاده ای در این مسیر، افزایش سطح کیفیت ترافیک، کاهش تصادفات و افزایش ایمنی، کاهش مصرف سوخت، توسعه شبکه آزادراهی کشور و افزایش سهم ایران در بازار حمل و نقل کالا و مسافر به منطقه قفقاز و ترکیه می شود.

دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات دور اول سفر رییس جمهور به آزادراه تبریز – بازرگان پرداخت شد
مدیر پروژه آزادراه تبریز – مرند نیز با بیان اینکه در سفر سال گذشته رییس جمهور به آذربایجان شرقی ۶ هزار میلیارد ریال در بازه زمانی ۲ ساله برای اجرا و بهره برداری این پروژه اختصاص یافت، گفت: از این میزان اعتبار ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در سال گذشته پرداخت شده است و امسال نیز سه هزار میلیارد ریال به علاوه ۷۰۰ میلیارد ریال باقی مانده از اعتبار سال گذشته پرداخت می شود.
فرزین آقازاده، اعلام کرد: این پروژه با برآورد اولیه ۲۱ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۸ آغاز شده است.
وی با اشاره به رکود چند ساله این پروژه به علت عدم تامین مالی، اظهار کرد: در سال گذشته با تزریق اعتبار، پروژه دوباره جان گرفت و عملیات اجرایی آن شروع شد.
به گفته کارشناسان اقتصادی، مسیر تبریز – بازرگان، مسیر اصلی ترانزیت کالا و مسافر با کشور ترکیه، اتحادیه اروپا و منطقه قفقاز است که سالانه بیش از ۱۵ میلیون تن بار و ۱۰ میلیون مسافر از طریق آن جابجا می‌شوند.
آزادراه تبریز – مرند – بازرگان نیز از جمله طرح های نیمه تمام عمرانی، صنعتی و زیرساختی آذربایجان شرقی است که از برکت سفر استانی آیت الله رئیسی، رییس جمهور و اعضای هیات دولت در راستای عمل به شعار «عدالت محوری» در قالب بیست و سومین سفر استانی در ۱۲ خرداد سال گذشته بی بهره نماند و ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار را به خود اختصاص داد تا در بازه زمانی دو ساله روند اجرایی این طرح تسریع یابد.
قطعه اول آزادراه تبریز – مرند- بازرگان به طول ۶۴ کیلومتر در حد فاصل تبریز – صوفیان قرار داشته و برای آماده سازی آن ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و بهره برداری از آن موجب تسهیل و تسریع ترانزیت (حمل و نقل) کالا و مسافر در این مسیر می شود.
این آزادراه به عنوان بخش مهمی از کریدور (دالان) بین المللی شرقی – غربی کشور از گمرک «دوغارون» در مرز افغانستان شروع و پس از عبور از تهران به گمرک بازرگان در مرز با ترکیه ختم می شود که بخشی از این مسیر از تهران تا تبریز ساخته شده و در حال بهره برداری است.