آتش طمع سودجویان به جان اراضی تالاب انزلی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان
آتش طمع سودجویان به جان اراضی تالاب انزلی – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

✅ خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: عصر روز دوشنبه بود که خبر آتش سوزی در نیزارهای تالاب انزلی برای دومین بار در هفته‌های اخیر در صدر اخبار استان گیلان قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که آتش سوزی در این تالاب بین المللی بعد از کم شدن عمق آب در سال‌های اخیر سابقه دار بوده […]


خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: عصر روز دوشنبه بود که خبر آتش سوزی در نیزارهای تالاب انزلی برای دومین بار در هفته‌های اخیر در صدر اخبار استان گیلان قرار گرفت. البته لازم به ذکر است که آتش سوزی در این تالاب بین المللی بعد از کم شدن عمق آب در سال‌های اخیر سابقه دار بوده و در این سال‌ها بارها شاهد بودیم که عده‌ای برای رسیدن به زمین بیشتر آتش را به جان نیزارهای تالاب انداخته تا شاید سود بیشتری نصیبشان شود.

با توجه به گرمای هوا و وزش باد تلاش‌های انجام شده در دو روز گذشته ثمربخش نبوده و حتی استفاده از بالگرد نیز نتوانست آتش نیزارهای تالاب انزلی را خاموش کند و به گفته مسئولان تاکنون بیش از ۱۲ هکتار از اراضی این تالاب طعمه حریق شده است. با توجه به صعب العبور بودن منطقه و عدم وجود مسیر دسترسی به محل آتش سوزی حریق گسترش یافته و سطح بیشتری از تالاب را درگیر کرد.

از همان روز اول عمدی بودن آتش سوزی برای مسئولان محیط زیست و دستگاه قضائی استان گیلان و شهرستان انزلی محرز و همه تلاش کردند تا عاملان این آتش سوزی در کوتاه‌ترین زمان شناسایی و دستگیر شوند.

مدیریت بحران شهرستان انزلی نیز شامگاه دوشنبه با برگزاری جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استانداری گیلان با بررسی این موضوع تصمیمات لازم برای مهار هر چه سریع‌تر آتش سوزی را اتخاذ و به دستور عباس صابر معاون استاندار تمام دستگاه‌ها باید امکانات و تجهیزات خود را در اختیار این مجموعه برای مهار آتش قرار دهند.

آتش طمع سودجویان به جان اراضی تالاب انزلی

استفاده از هواپیمای آتش نشان برای مهار آتش تالاب انزلی

«امیر مرادی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان روز گذشته با اشاره به اقدامات انجام شده برای کنترل و مهار آتش سوزی، اظهار کرد: حضور بالگرد در مهار آتش سوزی سبب شد تا از گسترش بیشتر آتش جلوگیری شود.

وی به درگیری ۱۲ هکتار از اراضی تالاب انزلی به آتش اشاره کرد و افزود: بیش از ۹۵ درصد از حریق نیزارهای تالاب انزلی مهار شده اما تلاش‌ها همچنان تا خاموشی کامل این آتش ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به شناسایی عاملان آتش سوزی نیزار تالاب، اضافه کرد: مشخص شد عامل انسانی در بروز این آتش سوزی دخیل بوده است.

مرادی تصریح کرد: دستگاه قضا باید با عاملان این آتش سوزی که باعث نابودی محیط زیست می‌شوند به شدت برخورد کند.‌ دستگاه قضا باید با عاملان این آتش سوزی که باعث نابودی محیط زیست می‌شوند به شدت برخورد کند.

وی همچنین به هماهنگی‌های انجام شده برای اعزام هواپیمای آتش نشان نیز اشاره و تصریح کرد: تلاش می‌کنیم تا از همه امکانات کشور برای مهار آتش تالاب انزلی استفاده شود.

مرادی تاکید کرد: هواپیمای آتش نشان قابلیت حمل ۲۲ هزار لیتر آب را داشته و در صورت استفاده از آن آتش تالاب انزلی مهار می‌شود.

عمدی بودن آتش سوزی محرز است

استاندار گیلان نیز در جلسه فوق العاده مدیریت بحران استان گیلان با بیان اینکه عمدی بودن حادثه حریق در تالاب انزلی با بررسی دقیق دستگاه‌های امنیتی، انتظامی و قضائی و دستگیری دو نفر و اعتراف آنها مشخص شده است، اضافه کرد: سود جویی افراد برای تصرف اراضی خشک شده پس از آتش سوزی کاملاً محرز است.

ارسلان زارع بر لزوم اهتمام بیشتر و استفاده از نیروهای خدمات رسان دستگاه‌های اجرایی، امنیتی، انتظامی، قضائی، بسیج، هلال‌احمر و سمن‌ها برای اطفای کامل حریق تأکید کرد و افزود: با هر فرد مجرمی که قصد تعدی به تالاب را داشته باشد باید برخورد جدی شود.

استاندار گیلان تالاب انزلی را یکی از تالاب‌های بین‌المللی مهم با برخورداری از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری و از میراث ارزشمند کشور دانست و بر حفاظت جدی از آن تأکید کرد.

وی افزود: کمیته مدیریت احیای تالاب انزلی از سال ۹۸ با جدیت بیشتر طرح احیای این تالاب را به کارگروه ملی پیشنهاد داد که مصوب شد در یک دوره هفت ساله انجام شود و امیدواریم با تأمین منابع شاهد اجرای طرح‌ها و افزایش سطح آب و احیا کامل آن باشیم.

استاندار گیلان با تأکید بر ضرورت رصد مستمر نیروهای محیط زیست و منابع طبیعی برای جلوگیری از چنین اقداماتی افزود: بررسی دقیق نقشه‌ها برای پیشگیری از تحقق سو نیت‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

آتش طمع سودجویان به جان اراضی تالاب انزلی

شناسایی و دستگیری عاملان آتش سوزی تالاب انزلی / ‬دستگیری ۵ نفر

«سردار عزیزاله ملکی» فرمانده نیروی انتظامی گیلان نیز با تاکید بر عزم جدی پلیس در برخورد با کسانی که برای دستیابی به منافع شخصی، بدون توجه به محیط زیست، نسبت به تخریب منابع خدادادی اقدام می‌کنند، اظهار کرد: عوامل آتش‌سوزی اراضی تالاب انزلی شناسایی و دستگیر شدند.

وی با اشاره به وقوع دو مورد آتش‌سوزی اخیر حدود هفت هکتار از اراضی روستای تربگوده و محله سوسر در حاشیه تالاب انزلی، گفت: پلیس از همان ابتدای وقوع آتش‌سوزی با اقدامات کارشناسی و بررسی میدانی و همچنین همکاری خوب اهالی منطقه، نسبت به بررسی موضوع اقدام و در حداقل زمان ممکن توانست عوامل دخیل در این دو آتش‌سوزی را شناسایی و دستگیر کند.

فرمانده انتظامی گیلان، انگیزه متهمان در به آتش کشیدن بخش‌هایی از اراضی تالاب را سودجویی، تصرف و ایجاد کاربری مورد نظر عنوان کرد و افزود: پنج نفر از عوامل این آتش‌سوزی به دستگاه قضائی معرفی که سرانجام منجر به صدور قرار برای تعداد دو نفر از این متهمان شد.

۵۰ نفر از بسیجیان برای مهار آتش وارد عمل شدند

با توجه به گسترش آتش و عدم موفقیت در مهار کامل آن سپاه نیز همانند همیشه با بسیجیان خود وارد عمل شد. فرمانده سپاه ناحیه انزلی نیز در این باره اظهار کرد: از صبح امروز (سه شنبه) ۵۰ بسیجی برای کمک به اطفای حریق و مهار آتش نیزارهای تالاب انزلی به کمک نیروهای خدمات رسان آمدند.

سرهنگ مهدی صفاتی افزود: نیروهای بسیج در کنار سایر نیروها به دل نیزارهای تالاب رفتند تا از حجم آتشی که به دلیل گرمای هوا و وزش باد افزایش یافته، کم کنند.

وی ادامه داد: از تجهیزات خاصی استفاده نکرده‌ایم و فقط به عنوان نیروهای کمکی در کنار سایر خدمات رسانان و امداد گران کمک رسان هستیم.

سرهنگ صفاتی تاکید کرد: نیروهای سپاه به همراه بسیجیان خود هرجایی که نیاز به کمک باشد وارد میدان عمل می‌شوند.

با توجه به ادامه دار بودن حریق در تالاب انزلی و نبود مسیر دسترسی برای مهار کامل آتش مسئولان استان گیلان درخواست استفاده از هواپیمای ایلوشین را داده‌اند که مورد موافقت قرار گرفته و به گفته خبرنگار مهر در که صحنه حاضر است تا ساعاتی دیگر با ورود این هواپیما به انزلی عملیات مهار کامل آتش انجام خواهد شد.

📢


💻
منبع

👁‍🗨 ۳ رسانه عمومی امین ارسباران :
در #تلگرام، #اینستاگرام #سایت
✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران(اهر آنلاین )

👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔗 تلگرام پایگاه خبری امین ارسباران https://t.me/aminArasBaranNew
🔗 اینستاگرام پایگاه خبری امین ارسباران https://instagram.com/aminarasbaran.ir
🌏 وب سایت پایگاه خبری امین ارسباران
https://aminarasbaran.ir