✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: تنها ساعاتی مانده برای روز انتخابات ریاست جمهوری، و با توجه به همه شایعات و شنیده هاف حالا برخی از نامزدها برای ماندن در عرصه رقابت یا کنار کشیدن و انصراف دو دل هستند. برای اینکه خودشان نیز خوب می دانند که آرای آنها از تعداد آرای باطله […]


پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: تنها ساعاتی مانده برای روز انتخابات ریاست جمهوری، و با توجه به همه شایعات و شنیده هاف حالا برخی از نامزدها برای ماندن در عرصه رقابت یا کنار کشیدن و انصراف دو دل هستند. برای اینکه خودشان نیز خوب می دانند که آرای آنها از تعداد آرای باطله هم کمتر خواهد بود!

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، این کاندیداها برای اینکه در افکار عمومی نیز جایگاه خود را متزلزل نبینند چند ساعت مانده به روز رای گیزی انصراف می دهند . این امر در همه انتخابات چه در انتخابات مجلس شورای اسلامی، چه در سوراهای شهر و اینک چه در انتخابات ریاست جمهوری معمول است.

در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری هم همانطور که انتظار می رفت و به گوشه و کنایه از آن یاد می شد اولین خبر از این دست منتشر شد. این بار قاضی زاده هاشمی استارت زد. هر چند که این خبر، خیلی محتمل و قابل انتظار بود و چندان هم مورد توجه رسانه ها قرار نگرفت. برای اینکه با توجه به آرای اندک وی، تاثیری در نتیجه انتخابات ندارد.

فوری/ انصراف یک کاندیدا از انتخابات ریاست جمهوری+جزئیاتدر همین رابطه هر چند زاکانی اعلام کرده که انصراف نمی دهد و پزشکیان، رقیب او هم به کنایه گفته بود: تا آخر می مانی دیگه؟! اما بعید به نظر می رسد که بزرگان جبهه اصولگرایان به حضور او در عرصه رقابت راضی شوند برای اینکه سبب رای سوزی و کاهش آرای دیگر همقطاران اصولگرا و پایداری ها می شود.

از سوی دیگر، دو نامزد اصلی جبهه اصولگرایان، یعنی قالیباف و جلیلی هم بارها اعلام کرده اند که کنار نمی کشند. در این صورت و با توزیع آرای این جبهه، احتمال پیروزی رقیب اصلاح طلب، بسیار بالا می رود. از همین روست که بزرگان و رهبران فکری جبهه اصولگرایان روزهای متمادی است که در نهان و آشکار جلسه و مذاکره و لابی می کنند تا یکی از این دو به نفع دیگری کنار بکشد اما با توجه به اینکه خاستگاه فکری این دو به رغم اشتراک در برخی مسائل، در بسیاری از موارد دیگر تفاوت فاحشی دارد نه خودشان و نه حامیانشان راضی به کناره گیری نیستند و اصرار دارند که رای آنها نسبت به «رفیق» دیگری بیشتر است و حتی اقدام به تهیه نظرسنجی ها و افکار سنجی های مختلف می کنند که : رای ما بیشتر است!

در حالی که همگان بر این نکته اشتراک نظر دارند که رقابت اصلی بین سه کانددیدا (قالیباف، جلیلی و پزشکیان ) خواهد بود در این صورت آرای دو کاندیدای باقی مانده در صحنه یعنی پورمحمدی و زاکانی هم چندان اثربخش نخواهد بود. اما اگر جلیلی و قالیباف انصراف دهند همه معادلات به هم خواهد خورد. اما یک دوگانه مهم انتخاباتی قابل توجه است:

خبر‌ها و شایعات جدید درباره انصراف کاندیدا‌ها | رصد روز | رسانه ...اگر جلیلی انصراف بدهد تعداد آرایی که از سبد رای او به سمت قالیباف خواهد رفت بسیار بیشترخواهد بود تا زمانی که قالیباف به نفع جلیلی کنار برود! به عبارت دیگر اگر قالیباف انصراف بدهد احتمال اینکه بسیاری از آرای وی به سمت خاکستری و یا سبد رای پزشکیان(رقیب اصلی ) بریزد بسیار خواهد بود!

اصولگرایان و پایداری ها خودشان هم این را می دانند و به همین خاطر است که در مورد انصراف ها بسیار دو دل و بلاتکلیف مانده اند.

به هر حال تا ساعاتی دیگر باید تکلیف کاندیدای واحد اصولگرایان مشخص شود در غیر این صورت باید روز شنبه، در پیام های جداگانه ریاست جمهوری پزشکیان را در همان مرحله اول تبریک بگویند!