✅ پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: مدیرکل دفتر روابط عمومی شرکت توانیر در تبریز گفت: معادل ۴ کشور همسایه برق مصرف می کنیم! به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، محمد علی اکبری در نشست خبری با فعالین رسانه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۲۴ هزار مگاوات برق تولیدی کشور صرف […]


پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران: مدیرکل دفتر روابط عمومی شرکت توانیر در تبریز گفت: معادل ۴ کشور همسایه برق مصرف می کنیم!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، محمد علی اکبری در نشست خبری با فعالین رسانه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۲۴ هزار مگاوات برق تولیدی کشور صرف دستگاه های سرمایشی می شود گفت: معادل ۴ کشور همسایه برق مصرف می کنیم!

مدیرکل دفتر روابط عمومی شرکت توانیر در ادامه  با اشاره به ناترازی تولید و مصرف برق در کشور به ویژه در ابام گرم سال گفت: این ناترازی بیشتر در حوزه مصرف است . ضمن آنکه شدت و میزان مصرف انرژی در کشور ما چهار تا شش برابر دنیاست و این مصرف بیشتر در حوزه اقتصاد و صنایع است.

وی افزود: در مصارف خانگی، بیشترین نیاز لحظه ای در ایام سرد سال به ۵۰ هزار مگاوات می رسد اما امسال پیش بینی می کنیم این میزان در ایام گرم تابستان با رشد ۴۳ درصدی به ۷۳ هزار مگاوات برسد که می تواند صنعت برق و نیز مشترکین را با چالش و مشکل روبرو سازد . از این رو از الان باید با صرفه جویی و تغییر رویکرد مصرف تدبیر شایسته ای برای مقابله آن شرایط پیک اتخاذ کنیم.

علی اکبری با بیان اینکه اکنون به طور متوسط در هر منزل بیش از ۲ تا ۳ دستگاه کولر کار می کند افزود: در اقلیم های مختلف کولرهای پنجره ای قدیمی با بازدهی پایین کار می کنند که مصرف برق بالایی دارند.

میزان تلفات انرژی در ایران ۹.۵ درصد است

وی خاطرنشان کرد: در توزیع تلفات انرژی کشور ما در وضعیت تک رقمی است، در میانگین دنیا بهترین راندمان و کمترین تلفات را کشور ژاپن و کره داراست که به میزان ۵ درصد است که این رقم برای کشور ما ۹.۵ درصد می‌باشد.

 

ایران صادرات برق ندارد بلکه تبادل برق دارد

وی در خصوص انتقادهایی مبنی بر صادرات برق به کشورهای دیگر گفت: ما صادرات نداریم بلکه تبادل انرژی و ترانزیت انرژی داریم و این به معنای صادرات نیست به عبارت دیگر با تغییر افق و اقلیم ساعاتی انرژی داریم که انرژی مازاد همدیگر را در این ساعات استفاده می‌کنیم.

مدیرکل روابط عمومی شرکت توانیر گفت: تولید و مصرف به صورت رینک است و این بدین معناست که برقی که الان مصرف می‌کنیم دقیقا در استان خودمان تولید شده بلکه شاید تولید برق یک استان دیگر را مصرف می‌کنیم.

 

۴ هزار میلیارد تومان پاداش کاهش مصرف برق

وی یادآور شد: در طرح قبلی ۱۳۵۰ میلیارد تومان پاداش دادیم؛ برای امسال پیش‌بینی اعطای  ۴ هزار میلیارد تومان پاداش است.

علی‌اکبری گفت: به عبارت ساده‌تر مناطق گرمسیری اگر یک کولر خود را خاموش کنند، مشمول این پاداش خواهند شد.