دفتر انستیتو شهر خلاق در زنجان افتتاح شد
دفتر انستیتو شهر خلاق در زنجان افتتاح شد

✅ به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، در این مراسم که دکتر کامران رحمتی مدیرعامل انستیتو شهر خلاق کشور، دکتر خلجی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری زنجان، رئییس و اعضای شورای اسلامی شهر زنجان، رییس پارک علم و فناوری زنجان و دیگر مسئولین استانی حضور […]


به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، در این مراسم که دکتر کامران رحمتی مدیرعامل انستیتو شهر خلاق کشور، دکتر خلجی مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری زنجان، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری زنجان، رئییس و اعضای شورای اسلامی شهر زنجان، رییس پارک علم و فناوری زنجان و دیگر مسئولین استانی حضور داشتند بر توسعه و ترویج فناوری های جدید علمی و به کار گیری آنها در زندگی روزمره شهروندان در راستای تامین آسایش و آرامش برای آنان تاکید شد.

فراهم شدن زمینه پیوستن زنجان به مجموعه شهر خلاق یونسکو
مدیرعامل انستیتو شهر خلاق کشور در این مراسم گفت: با افتتاح دفتر مرکزی انستیتو شهرخلاق، زمینه پیوستن استان زنجان به مجموعه شهرهای خلاق سازمان یونسکو فراهم خواهد شد.
کامران رحمتی، با اشاره به مفهوم خلاقیت در شهر خلاق، عنوان کرد: در وهله اول، خلاقیت یک مفهوم کلی و جهشی در تفکر و اندیشه است. عنصر اصلی خلاقیت به معنای بازبینی و نو شدن است. به این معنا که راه‌حل و سبک مدیریت شهری متناسب با نیازهای روز، متحول شدن و از نیروی خلاقیت در حل مشکلات شهری استفاده شود.
وی با اشاره به دو عنصر اصلی موثر در مبحث خلاقیت، افزود: اساسی‌ترین شاخص‌ها در بحث خلاقیت، آزادی و اعتماد است، به این منظور که به افراد بااستعداد و خلاق کشور که ایده نو و مبتکرانه دارند، اطمینان پیدا کرده و با آسودگی خاطر به ایده‌پروری بپردازند و برای پیشرفت و خلاقیت شهر خود تلاش کنند.
رحمتی با اشاره به ارکان‌ اصلی یک شهر خلاق، اظهار کرد: در شهر خلاق چهار رکن اصلی وجود دارد که شامل خلاقیت، دانایی، صنایع خلاق و اقتصاد دانایی‌محور است و این چهار رکن باید به کمک یکدیگر بتوانند در بهتر شدن محیط و شرایط زندگی در شهر خلاق تاثیرگذار باشند و شهر خلاق باید بتواند افراد خلاق مانند هنرمندان، پژوهشگران و متخصصان حوزه‌های مختلف را جمع‌آوری کرده و پرورش دهد.
این مسئول با اشاره به نقطه کانونی شهر خلاق، بیان کرد: در موضوع شهر خلاق، مسئله فرهنگ نقطه کانونی محسوب می‌شود، به طوری‌ که فرهنگ باید شکل‌دهنده اقتصاد کلان شهری ما باشد و در قرن حاضر مدیران شهری باید به سه مقوله احیای شهر، صنایع خلاق‌ شهر و مدیریت خلاقانه شهر توجه ویژه داشته باشند تا در آینده، شهر خلاق گرفتار مشکلات فقر و محرومیت نشود.
وی با اشاره به حوزه‌های متشکل شهر خلاق در سازمان جهانی یونسکو، افزود: سازمان جهانی یونسکو در سال ۲۰۰۴ شبکه جهانی شهرهای خلاق را راه‌اندازی و هفت حوزه ادبیات، فیلم، موسیقی، رسانه، طراحی، صنایع‌دستی و هنرهای مردمی و غذا را برای معیار عملکرد شهرهای خلاق مشخص کرد و تا به امروز استان‌های اصفهان، هرمزگان و کردستان توانستند خود را به عنوان شهرهای خلاق در این سازمان به ثبت برسانند.
مدیرعامل انستیتو شهر خلاق کشور، با اشاره به اهداف راه‌اندازی این مرکز در استان زنجان، خاطرنشان کرد: انستیتو شهر خلاق در سطح ملی در تلاش است تا شهرهای مختلف را در راستای تحقق اهداف شهر خلاق تقویت کند و مسئله دوم حرکت و حمایت به معنای عملی به سوی تحقق اهداف شهر خلاق است، به گونه‌ای که ما بتوانیم محل ارتباطی ارگان‌های دولتی و خصوصی و افراد خلاق استان برای پیشبرد اهداف معین باشیم و امیدواریم در سال‌های آتی، ثبت استان زنجان را در سازمان ملل یونسکو به عنوان شهر خلاق برتر جشن بگیریم.