تصویری از رهبر انقلاب در کنار جدیدترین دستاورد هوافضای سپاه
تصویری از رهبر انقلاب در کنار جدیدترین دستاورد هوافضای سپاه

✅ به گزارش پایگاه خبری امین ارسباران، آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا صبح امروز (یکشنبه) با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، به مدت یک ساعت و نیم از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بازدید کردند. در همین راستا، تصویری از رهبر انقلاب در کنار پهپاد غزه مشاهده می کنید. […]


به گزارش پایگاه خبری امین ارسباران، آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا صبح امروز (یکشنبه) با حضور در دانشگاه علوم و فنون هوافضای عاشورا، به مدت یک ساعت و نیم از آخرین دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بازدید کردند. در همین راستا، تصویری از رهبر انقلاب در کنار پهپاد غزه مشاهده می کنید.

تصاویری از رهبر انقلاب درحال بازدید از تجهیزات نظامی نیروهای مسلح

تصویری از رهبر انقلاب در کنار جدیدترین دستاورد هوافضای سپاه

پهپاد غزه را بیشتر بشناسید

در ماه‌های اخیر نیروی هوافضای سپاه از جدیدترین دستاورد خود در حوزه پهپادی تحت عنوان پهپاد «غزه» رونمایی کرد که با بررسی ابعاد و مشخصات این پهپاد، می‌توان آن را جهشی بزرگ در حوزه توان پهپادی کشور برشمرد.

مشخصات کلی پهپاد غزه شامل ۲۱ متر طول بال، ۳۵ ساعت مداومت پرواز، سقف پروازی ۳۵ هزار پا (معادل ۱۰.۵ کیلومتر)، بیشینه سرعت پروازی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت و توان حمل محموله تا ۵۰۰ کیلوگرم است که جهش قابل توجهی در ویژگی‌های پروازی نسبت به پهپاد شاهد ۱۲۹ دارد؛ اما این مشخصات چه قابلیت‌هایی را برای پهپاد غزه به ارمغان می‌آورد؟

بر اساس گزارش فارس، در پهپاد غزه برای نخستین بار بجای موتورهای پیستونی و دورانی معمول در پهپادهای، از موتور توربوپراپ استفاده شده است؛ استفاده از این نوع موتور به دلیل آنکه دارای توربین گاز هستند، می‌توانند در ارتفاعات بالاتر راندمان بیشتری داشته باشند؛ همچنین سرعت بیشتری را برای پرنده فراهم کنند که همین ویژگی باعث افزایش سقف پروازی و سرعت بیشتر پهپاد غزه به نسبت دیگر پهپادها شود.

ویژگی دیگر پهپاد غزه، مداومت پروازی بالای آن است که مداومت پروازی آن با ۳۵ ساعت، ۱۱ ساعت بیشتر از شاهد ۱۲۹ است که همین ویژگی می‌تواند علاوه بر افزایش ساعات عملیات مراقبت و نظارت هوایی، به افزایش برد آن نیز منجر شود.

غزه در مشخصات ظاهری نیز ابعاد بزرگتری نسبت به شاهد ۱۲۹ دارد که بارزترین مشخصه آن افزایش طول بال آن است و همین بال‌های بزرگ غزه را قادر به حمل تعداد بیشتری بمب کرده که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، این پهپاد می‌تواند ۱۳ بمب را حمل کند؛ از سوی دیگر یک فناوری جدید برای حمل بمب در این پهپاد در نظر گرفته شده که مکانیزم آن در نوع خود جالب و ابتکاری است.

غزه در حقیقت بر روی بال‌های خود نقاط سخت برای نصب بمب دارد، اما در میان بدنه آن نیز یک محفظه به منظور حمل انواع محموله جنگ الکترونیک، رادار و … در نظر گرفته شده که در این محفظه می‌تواند یک خشاب بمب چرخان قرار گیرد که قادر به حمل ۵ بمب است. این خشاب در رونمایی از پهپاد غزه به نمایش درآمده بود.

۲۱۹۲۱۹