رویکردی نوآورانه در صنعت نشر پرتغال؛ خط مبنا برای اقدامات اقلیمی
رویکردی نوآورانه در صنعت نشر پرتغال؛ خط مبنا برای اقدامات اقلیمی

پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران به نقل از خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: ریچل مارتین مدیر جهانی پایداری در الزویر _یکی از ناشرین مطبوعات پزشکی و علمی جهان_ است. او که پیش از این رئیس دفتر رئیس انجمن بین المللی ناشران بود، اکنون در حال هدایت تغییر و تحول در حوزه‌های اولویت‌دار […]

پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران به نقل از خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ و ادب: ریچل مارتین مدیر جهانی پایداری در الزویر _یکی از ناشرین مطبوعات پزشکی و علمی جهان_ است. او که پیش از این رئیس دفتر رئیس انجمن بین المللی ناشران بود، اکنون در حال هدایت تغییر و تحول در حوزه‌های اولویت‌دار پایداری توسعه، با تمرکز بر اقدامات اقلیمی است. ریچل همچنین یکی از اعضای گروهی است که پیمان ناشران اهداف توسعه پایدار سازمان ملل را راه‌اندازی کرد. او نماینده الزویر در چندین کمیته پایداری صنعت است.

او درباره صنعت نشر پرتغال و توجه به محیط زیست و تغییرات اقلیمی یادداشتی نوشته است که به این ترتیب است:

برای صنعت نشر، پرداختن به تغییرات آب و هوایی نه تنها یک مسئولیت اخلاقی، بلکه یک مسئولیت استراتژیک است. اقلیم‌های نوظهور آب و هوایی و قوانین جدید محیط زیست، تعیین می‌کنند که در آینده کتاب‌ها چطور می‌توانند به فروش برسند، همچنین اهمیت گزارش داده‌ها و برآورد زنجیره‌های تأمین را نشان می‌دهد. همانطور که گفت‌وگوهای جهانی پیرامون پایداری شتاب بیشتری می‌گیرد، صنعت نشر می‌تواند با نمونه‌هایی عملی رویکردهای نوآورانه را آزمایش کند. با این حال، این سوال برای اکثر اعضای انجمن بین المللی ناشران باقی می‌ماند که: از کجا شروع کنیم؟ و باید تلاش خود را کجا متمرکز کنیم؟

این دقیقاً سؤالی بود که انجمن انتشارات و کتابفروشی پرتغال(APEL) در آخرین «رویداد کتاب ۰۲» که در لیسبون میزبانی شد، به آن پاسخ داد. ایده ساده بود. برای اینکه کتاب‌ها واقعاً باقی بمانند، زنجیره تأمین باید کامل با هم کار کنند تا به سرعت کربن زدایی کنند. اما به سختی می‌توان دید که اقدامات انجام شده در سراسر زنجیره تأمین چگونه باعث کاهش محسوس کربن شده است. برای انجام این کار، ما پیشنهاد کردیم که از یک مطالعه ردپای کربن برای ارائه یک تخمین اولیه از تأثیر کلی کربن اولیه بخش صنعت نشر عمومی پرتغال استفاده کنیم. داده‌ها با مصاحبه‌های کیفی تکمیل می‌شوند تا به شناسایی زمینه‌هایی که اقدام جمعی می‌تواند منجر به اقدام شود و پایه نقشه راه را در سراسر این بخش فراهم بیاورد، کمک کند.

چه چیزی یاد گرفتیم؟

اولین چیزی که این مطالعه به ما می‌گوید یک عدد کلی است. در سال ۲۰۲۳، ما تخمین زدیم که بازار عمومی نشر در پرتغال کمتر از ۱۰۰۰۰ تن دی اکسید کربن تولید می‌کند. این حدود ۰.۰۱۷ درصد از کل انتشار کربن سالانه پرتغال است. این به این معنی است که تخمین زده می‌شود یک کتاب متوسط تولید و فروخته شده در پرتغال، حدود ۵۵۵ گرم کربن دارد. این تقریباً معادل رانندگی ۵ کیلومتری در جاده با یک خودروی سواری جدید یا پخش آخرین سریال شما برای حدود ۱۵ ساعت است.

این سه نکته مهم را به ما می‌گوید:

* اول اینکه صنعت نشر در پرتغال یک صنعت مولد شدید کربن نیست و محرک قابل توجهی هم برای انتشار کربن در پرتغال نیست. بیشترین تأثیر صنعت نشر در ارائه بسترهایی برای الهام بخشی، آموزش و اطلاع رسانی در مورد اقدامات مورد نیاز برای رسیدگی به تغییرات اقلیمی باقی می‌ماند.

* دوم اقدامات لازم در حال حاضر دارد در سراسر زنجیره تأمین اتفاق می‌افتد. فرض رایج این است که یک کتاب شومیز به طور متوسط ۱ کیلوگرم کربن در هر کتاب دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که این رقم در پرتغال بسیار کمتر است. برخی از این موارد را می‌توان به اقداماتی مانند استفاده از تولید کاغذ کارآمد و توزیع الکترونیک نسبت داد.

* سوم اینکه بازار کوچک بودن به این معنی است که می‌توانید چابک باشید. بازارهای انتشارات کوچک‌تر مسئولیت اخلاقی کار خود را به رسمیت می‌شناسند، و در کشورهایی مانند پرتغال می‌توانند رویکردی نوآورانه برای ایجاد یک خط پایه کلی و تنظیم گزارشی اتخاذ کنند، که می‌تواند به شناسایی اقدامات جمعی برای نظارت و هدایت پیشرفت بیشتر کمک کند.

اما تصویر خیلی هم واضح نیست. مانند همه بازارها و صنایع، داده‌های کربنی همچنان مشکلاتی دارد. اغلب داده‌های کربن در دسترس نیستند، قدیمی هستند یا نمی‌توان آنها را به اشتراک گذاشت. مطالعاتی مانند این، روشی را به عنوان نقطه شروعی برای همه در این بخش آماده می‌کند تا اهمیت بالغانه گزارش کردن را درک و اعتماد جمعی ایجاد کنند، تا این داده‌ها را در آینده به اشتراک بگذارند و گزارش دهند.

این مطالعه همچنین نقش مهمی را که ناشران می‌توانند ایفا کنند، نشان داد. برای بازار پرتغال، بیشتر ناشران قرار گرفته در زنجیره تأمین کتاب، با تولید واقعی کتاب مرتبط هستند – چیزهایی مانند کاغذ، چاپ، جوهر، صحافی و چسب. اما چیزی که اعداد نشان نمی‌دهند این است که ناشران تأثیر غیرمستقیم زیادی در زنجیره تأمین دارند. تصمیم‌گیری‌ها در مورد قالب کتاب، تعداد چاپ و نوع کاغذ توسط ناشران و تیم‌های تحریریه اتخاذ می‌شوند و ناشران مرتبط با تولید کتاب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. که به شناسایی اولویت بندی ها اقدامات در آینده کمک می‌کند.

این یکی از ابزارهای مؤثر برای بیان و انتقال این اقدامات از سطح سازمانی به سطح تولیدات و تعیین کمیت تأثیر کربن بر سطح یک کتاب تک است. این امر می‌تواند به ناشران، نویسندگان و خوانندگان کمک کند تا امروز بتوانند درباره کتاب‌هایی که در آینده وارد بازار می‌شوند، تصمیم‌های سازگار با محیط زیست و اقلیم بگیرند. در حالی که برچسب‌های کربنی ممکن است همچنان راهی به سوی آینده باشد، ابزارها و نمونه‌های جدیدی در دست توسعه هستند که می‌توانند تأثیر یک جلد کتاب را بر همه ناشران محاسبه کند.

رویکرد اتخاذ شده در این مطالعه، فقط یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به انجمن‌های تجاری کمک کند گفت‌وگو پیرامون تأثیر تولید کربن در بازار نشر ملی خود را آغاز کنند، در عین حال درک بهتری از توانایی‌های داده‌های به دست آمده و تهیه شده در سراسر زنجیره تأمین کتاب به دست آورند.