قیمت‌ کارخانه‌ای خودروها بالا رفت چون دیگر نفسی برای خودروسازان باقی نمانده است
قیمت‌ کارخانه‌ای خودروها بالا رفت چون دیگر نفسی برای خودروسازان باقی نمانده است

| ۱۴۰۳/۰۸/۳۰ ۲۰:۴۰:۰۰ | | اعتماد گزارش داد: یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر می‌بینیم که قیمت‌ها را به‌روزرسانی کرده‌اند به این دلیل بوده که نفسی برای خودروسازان باقی نمانده است و کم‌کم تولید در حال متوقف شدن بود و با این اوصاف دیگر کیفیت خودرو هم بالا نمی‌رود. | ۱۴۰۳/۰۸/۳۰ ۲۰:۴۰:۰۰ روزنامه اعتماد با […]

|


۱۴۰۳/۰۸/۳۰ ۲۰:۴۰:۰۰

|

|


اعتماد گزارش داد:



یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر می‌بینیم که قیمت‌ها را به‌روزرسانی کرده‌اند به این دلیل بوده که نفسی برای خودروسازان باقی نمانده است و کم‌کم تولید در حال متوقف شدن بود و با این اوصاف دیگر کیفیت خودرو هم بالا نمی‌رود.




قیمت‌ کارخانه‌ای خودروها بالا رفت چون دیگر نفسی برای خودروسازان باقی نمانده است


|


۱۴۰۳/۰۸/۳۰ ۲۰:۴۰:۰۰

روزنامه اعتماد با امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت‌‌وگو کرده است.

به گزارش اعتماد، بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

  •  این اصلاح قیمت حداقل افزایش قیمتی بود که در نظر گرفته شده است و بر اساس مبانی محاسباتی این افزایش قیمت ‌باید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد در نظر گرفته می‌شد تا تورم کنونی را پوشش دهد و حتی این تغییر قیمت باید در اردیبهشت ماه امسال اعلام می‌شد و نه در پاییز.
  •  علت این تاخیرها به فشارهایی برمی‌گردد که بر دولت قبل وارد شده بود ضمن آنکه دولت جدید هم از افزایش قیمت‌ها طفره می‌رفت.
  •  اگر می‌بینیم که قیمت‌ها را به‌روزرسانی کرده‌اند به این دلیل بوده که نفسی برای خودروسازان باقی نمانده است و کم‌کم تولید در حال متوقف شدن بود و با این اوصاف دیگر کیفیت خودرو هم بالا نمی‌رود.
  • این اقدام تا حدودی زیاندهی خودروسازان را کاهش می‌دهد و حتی احتمالا عملیات تولید را هم سودآور خواهد کرد، با این تصمیم ممکن است موقتا زیاندهی به صفر برسد، اما این مساله ارتباطی به جبران زیان ندارد.
  • در خوشبینانه‌ترین حالت فعلا زیاندهی عملیاتی به صفر خواهد رسید، اما یک‌سال بعد که پنج سال مهلت تجدید ارزیابی به پایان می‌رسد باید تا آخر سال تجدید ارزیابی انجام شود و بخشی از این زیان انباشته رفع خواهد شد.
  • بازار کشش بیشتری هم برای افزایش قیمت‌ها ندارد. چند روز پیش در خبری اعلام شد قیمت کارخانه‌ای پانزده خودرو بیشتر از قیمت بازار شده است. شرکت‌های (مدیران خودرو و کرمان خودرو و …) که علت آن هم عدم کشش بازار اعلام شد و شاید قیمت خودرو پس از این تغییر در بازار هم حدود بیست درصد رشد کند و این اجحافی هم که برخی معتقدند به مصرف‌کننده وارد شده ناشی از عملکرد (ایران‌خودرو و سایپا) نبوده و تنها ناشی از تورمی بوده که به کاهش ارزش ریال برمی‌گردد.