تعداد بازدید: ۲ تصادفات رانندگی از جمله معضلات جدی جوامع امروزی و یکی از چالش های مهم ایمنی و حوزه ترافیک هستند که سالانه خسارات جانی و مالی فراوانی را بر اقتصاد جامعه تحمیل می کند و نیاز است با برنامه ریزی های مدون، نسبت به کاهش اثرات این معضل اقدامات لازم از سوی […]
تعداد بازدید: ۲
تصادفات رانندگی از جمله معضلات جدی جوامع امروزی و یکی از چالش های مهم ایمنی و حوزه ترافیک هستند که سالانه خسارات جانی و مالی فراوانی را بر اقتصاد جامعه تحمیل می کند و نیاز است با برنامه ریزی های مدون، نسبت به کاهش اثرات این معضل اقدامات لازم از سوی مسئولان و البته با همراهی مردم صورت گیرد.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، در تصادفات درون و برون شهری عوامل بسیاری تاثیرگذارند که در راس آنها انحراف یا تجاوز به چپ قرار دارد و بیشتر تصادفات به دلیل عجله و شتاب راننده و رعایت نکردن اصول سبقت گیری ناشی می شود.
سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی رانندگان، عدم توجه به جلو در اثر استفاده از گوشی همراه یا خوردن و آشامیدن، نقص فنی خودروها، آب و هوای نامساعد، عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و نامناسب بودن وضعیت جاده ها و سایر عوامل در بروز تصادفات رانندگی تاثیرگذار هستند.
برای کاهش تصادفات جاده ای انجام اقدامات پیشگیرانه مانند بهبود کیفیت جاده ها، افزایش نظارت بر رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، آموزش رانندگان و ارتقای فرهنگ ترافیک ضروری است که این عوامل تنها و تنها با همراهی مردم امکان پذیر است ضمن اینکه استفاده از فناوری های نوین مانند دوربین های کنترل سرعت و سیستم های هشدار دهنده نیز می تواند در کاهش تصادفات مؤثر باشد.
انحراف به چپ در صدر علل تصادفات در آذربایجان شرقی
رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی، انحراف یا تجاوز به چپ را از عمده دلایل تصادفات جاده ای در استان در سالجاری برشمرد و گفت: رعایت نکردن محدودیت سرعت، شتاب و عجله در رانندگی، توجه نکردن به جلو، خستگی و خواب آلودگی و عدم رعایت حق تقدم از عمده خطاهای انسانی منجر به تصادفات جاده ای در استان است.
سرهنگ حبیب آبراهه ادامه داد: در سالجاری و با اقدامات کنترلی که پلیس راه انجام داده میزان تصادفات منجر به فوت در استان آذربایجان شرقی ۶۹ نفر معادل ۱۲درصد کاهش یافته است و سومین استان در کشور در کنترل این گونه تصادفات هستیم.
وی با بیان اینکه انسان به عنوان عنصر هوشمند ترافیک، دلیل بسیاری از تصادفات است، گفت: همه عواملی که در بروز تصادفات شمرده شد با هوشیاری و دقت عامل انسانی قابل کنترل است و می توان تصادفات و مرگ و میر ناشی از این حوادث را کاهش داد.
آبراهه افزود: همانطور که گفته شد مناسب نبودن وضعیت جاده ها یکی از علل تصادفات منجر به فوت در استان است پلیس راه وظیفه دارد نقاط حادثه خیر را شناسایی و در کمیسیون های تخصصی مطرح کند تا نسبت به رفع آنها اقدام شود به عنوان مثال بیشتر تصادفات استان در محدوده جزیره اسلامی، محور میانه – قره چمن – بستان آباد، شبستر – تسوج و مراغه – هشترود رخ می دهد که جاده های آن به صورت رفت و برگشت است و به همین دلیل تصادفات در این محورها بیشتر از دیگر محورهاست.
وی بیان کرد: جدا کردن خط رفت و برگشت خودروها، نقش بسیاری در کاهش تصادفات دارد که امیدوارم مسوولان استان با تمرکز روی این مساله، جاده های در دست ساخت در استان را سرعت بخشند تا شاهد کاهش تصادفات در این محورها باشیم.
پراید مناسب جاده های برون شهری نیست
رئیس پلیس راه استان یکی دیگر از دلایل تصادفات منجر به فوت در استان را مقاومت پایین خودروها اعلام کرد و گفت: باید قبول کرد که خودروی پراید مناسب جاده نیست و در بسیاری از تصادفاتی که این خودرو یک طرف آن بوده فوتی داشته ایم.
آبراهه در پاسخ به این سئوال که چرا پلیس راه مانع از تردد این خودرو در جاده های کشور نمی شود، گفت: دولت در این مورد تصمیم گیر است و پلیس مجری مصوبات، اگر دولت امروز این محدودیت را تصویب و اعلام کند پلیس راه آماده است تا از تردد این خودرو حداقل در جاده ها جلوگیری کند.
وی فرسوده بودن خودروها را نیز یکی دیگر از عوامل تصادفات منجر به فوت اعلام کرد و افزود: متاسفانه تعداد خوروهای فرسوده در آذربایجان شرقی بالاست و همین امر موجب شده تا در تصادفات شدت کم هم شاهد فوت راننده یا سرنشینان در حادثه باشیم.
عامل انسانی سهم عمده ای در تصادفات دارد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه اکنون حدود ۱۴ هزار کیلومتر راه در استان وجود دارد، به پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران گفت: از عوامل بروز تصادفات جاده ای در استان، عامل انسانی سهم عمده ای در این تصادفات دارد که در صورت احتیاط، پرهیز از عجله و شتاب و رعایت مقررات رانندگی از بروز بسیاری از این حوادث جلوگیری می شود.
اورجعلی علیزاده، با تاکید بر اینکه عوامل انسانی می تواند در کاهش میزان تاثیرات «وسایل نقلیه» و «راه» در تصافات جاده ای نقش ایفا کند، گفت: فرهنگ سازی و استفاده از حمل و نقل عمومی و کاهش ترددهای جاده ای غیرضروری می تواند از آمار تصادفات منجر به فوت در راه های استان بکاهد.
وی با اشاره به اینکه در مدیریت ایمنی حدود ۲۰ سازمان و نهاد وظیفه مستقیم و عملیاتی دارند، اظهار می کند: اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به عنوان یکی از متولیان اصلی راه های برون شهری، در طول سال اقدامات مختلفی در زمینه افزایش ایمنی راه، حذف نقاط حادثه خیز، نصب علایم هشدار دهنده، خط کشی جاده ها، نصب دوربین های ثبت تخلفات رانندگی و برنامه های فرهنگی و آموزشی انجام می دهد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان شرقی بر استفاده از تکنولوژی در کنترل تصادفات جاده ای تاکید کرد و ادامه داد: خرید و نصب ۴۳ دستگاه دوربین های ثبت تخلفات رانندگی در راه های اصلی استان با اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال و افزایش آن ها به ۹۹ دستگاه، نصب سه دستگاه سامانه توزین با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال برای کنترل بارهای خودروهای سنگین و اجرای طرح ایمن سازی در ۷۴ مدرسه حاشیه راه ها از جمله اقداماتی است که در این زمینه از سوی این اداره کل انجام شده است.
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران، طبق آمار و داده های پزشکی قانونی آذربایجان شرقی، سال گذشته ۲۳۶ نفر در اثر تصافات رانندگی درون شهری و ۵۹۷ نفر نیز در تصادفات برون شهری فوت کردند که روند صعودی نسبت به سال قبل آن داشته است.
بهبود زیرساختهای جادهای، افزایش نظارت و کنترل ترافیک، ارتقای فرهنگ رانندگی، تقویت قوانین و مقررات، بهبود کیفیت و ایمنی وسایل نقلیه، مدیریت بحران و پاسخ سریع، استفاده از فناوریهای نوین و مشارکت جامعه از جمله راهکارهایی است که می تواند در کاهش تصادفات به ویژه تصادفات منجر به فوت موثر باشد و از خسارت های جبران ناپذیری که از این حوادث بر جامعه تحمیل می شود جلوگیری کند.
بر همین اساس امسال به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی طرحی با عنوان “پویش نه به تصادف” به ریاست جمهوری ارایه شده است که از ابتدای اسفند ماه سال جاری تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده تا پایان مسافرتهای نوروزی اجرایی می شود تا شاهد کاهش آمار تصادفات باشیم.