کشته شدن ۵ راننده کامیون به دلیل دعوا بر سر بار؛ بومی‌گرایی بلای جان رانندگان + عکس
کشته شدن ۵ راننده کامیون به دلیل دعوا بر سر بار؛ بومی‌گرایی بلای جان رانندگان + عکس

| ۱۴۰۳/۰۹/۱۰ ۰۹:۵۵:۲۹ آنچه رانندگان حوزه حمل‌ونقل کالا درباره بومی‌گرایی از آن می‌ترسیدند، اتفاق افتاد و در درگیری‌های دو روز گذشته بر سر اختصاص بار بین رانندگان بومی و غیربومی در نی‌ریز فارس ۵ نفر کشته شدند. به گزارش ترابران، بحران بومی‌گرایی که مدت‌هاست صدای رانندگان در حوزه حمل‌ونقل بار را درآورده دیروز منجر به کشته […]


کشته شدن ۵ راننده کامیون به دلیل دعوا بر سر بار؛ بومی‌گرایی بلای جان رانندگان + عکس


|


۱۴۰۳/۰۹/۱۰ ۰۹:۵۵:۲۹

آنچه رانندگان حوزه حمل‌ونقل کالا درباره بومی‌گرایی از آن می‌ترسیدند، اتفاق افتاد و در درگیری‌های دو روز گذشته بر سر اختصاص بار بین رانندگان بومی و غیربومی در نی‌ریز فارس ۵ نفر کشته شدند.

به گزارش ترابران، بحران بومی‌گرایی که مدت‌هاست صدای رانندگان در حوزه حمل‌ونقل بار را درآورده دیروز منجر به کشته شدن ۵ نفر در قطرویه شهرستان نی‌ریز شد.

فرزاد محمدی، فعال صنفی و راننده کامیون با اعلام این خبر گفت: «ما پیش از این بارها درباره فاجعه بومی‌گرایی هشدار داده بودیم و پیش‌بینی کرده بودیم که ممکن است این مسئله به درگیری‌های مرگبار منجر شود که متاسفانه دو روز گذشته این اتفاق افتاد و ۵ نفر از همکاران ما در درگیری جان خود را از دست دادند.»‌

او با بیان اینکه این حادثه تلخ به دلیل درگیری بر سر بار مجتمع فولاد غدیر نی‌ریز به وجود آمد، گفت:‌ «قرار شده بود که توزیع بار این مجتمع فولادی بر اساس اپلیکیشن‌های توزیع بار انجام شود اما رانندگان بومی اعتراض کردند که کل بار باید متعلق به آنها باشد و اگر بار اضافه‌ای ماند به رانندگان غیربومی بدهند. اما فولاد اعلام کرد که رانندگان بومی برگ سبز بیاورند تا ۱۵۰ نفر در هرنوبت بار در اولویت قرار گیرند و بعد از آنها بار به غیربومیان داده شود. با این حال رانندگان بومی باز هم زیر بار نرفتند و اصرار داشتند که همه بار باید برای آنها باشد.»

این فعال صنفی سپس گفت: «رانندگان بومی به رانندگان غیربومی که برای تحویل بار به مجتمع فولاد نی‌ریز رفته بودند، حمله کردند و در اثر درگیری ۵ نفر کشته شدند.»

بومی گرایی

او در توضیح چگونه کشته شدن این افراد نیز توضیح داد: «وقتی درگیری به وجود می‌آید پسر یکی از رانندگان که می‌بیند پدرش درگیر شده با کامیون به جمعیت می‌زند و چند نفر را زیر می‌گیرد که ۳ نفر در دم جان باختند و یک نفر دیگر نیز بر اثر جراحات فوت شد.»

محمدی یادآور شد: «با وجود اینکه کامیون‌های غیربومی بار نزده بودند و داشتند خالی برمی‌گشتند اما به آنها حمله شد و تعدادی به سمت آنها سنگ پرتاب می‌کردند. در یکی از این موارد راننده کامیون برای اینکه جان خود را نجات دهد خود را از ماشین به بیرون پرتاب می‌کند اما متاسفانه زیر کامیون می‌رود و فوت می‌کند.»

او نام سه نفر از کشته شدگان را حسن یگانه، عباس پایدار و ابوذر غفاری عنوان می‌کند.

محمدی همچنین گفت که بر اساس اطلاعاتی که به او دادند رانندگان بومی جاده قطرویه به سیرجان و مشکان به قطرویه را بسته‌اند و همه ماشین‌های سنگین را با سنگ می‌زنند.

این فعال صنفی سپس با انتقاد از عدم چاره‌اندیشی مسئولان برای بومی‌گرایی گفت: «با وجود اینکه بارها اخطار داده بودیم اما متاسفانه گوش کسی بدهکار نیست. ما گفته بودیم دست آخر جان رانندگان در این درگیری‌ها گرفته می‌شود که دیدیم این اتفاق هم افتاد. سازمان راهداری باید پاسخگو باشد. همه این درگیری‌ها به دلیل بومی‌گرایی است.»

محمدی گفت: «بومی‌گرایی باعث شده که رانندگان یک منطقه فکر کنند بار آن منطقه فقط به آنان تعلق دارد در حالی که این گونه نیست و بارها باید بر اساس نوبت و عدالت و مساوات تقسیم شود.»

او یادآور شد: «وضعیت در همه جا همینطور است و همه رانندگان با چنین وضعیتی روبه‌رو هستند. مثلا من تجربه قائن را دارم که صحنه‌‌های بسیار بدی از درگیری را دیده‌ام. برای خود من پیش آمده که ۳ روز بود درنوبت بار بودم اما دست آخر باری به من ندادند. در نهایت هم گفتند که الکی وقت خود را اینجا تلف نکن و بومی‌ها اجازه نمی‌دهند به شما بار دهند.»

محمدی با تاکید بر اینکه اگر هرچه زودتر فکر اساسی نشود باید منتظر تکرار حوادث ناگوار بود، گفت: «اگر وضعیت همین‌گونه پیش برود باید منتظر حوادث بدتر از این هم باشیم. از مسئولان می‌خواهیم هرچه زودتر فکری به حال بومی‌گرایی کنند تا دیگر این حوادث تکرار نشود.»