تعداد بازدید: ۸ اختصاصی ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی رئیس پلیس فتای استان آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی این بخش گفت: کسانی که قصد معامله اینترنتی دارند و یا خود را در معرض تهدید و خطر کلاهبرداری می بینند و یا قصد دارند تا موضوعی را از کارشناسان پلیس فتا جویا شوند، میتوانند […]
تعداد بازدید: ۸
اختصاصی ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی
رئیس پلیس فتای استان آذربایجان شرقی با اشاره به راه اندازی این بخش گفت: کسانی که قصد معامله اینترنتی دارند و یا خود را در معرض تهدید و خطر کلاهبرداری می بینند و یا قصد دارند تا موضوعی را از کارشناسان پلیس فتا جویا شوند، میتوانند با این شماره تماس و پاسخ مناسب را دریافت نمایند.
سرهنگ جعفری در گفتگوی اختصاصی با ساقی آذربایجان با اشاره به اصطلاح فیشینگ در کلاهبرداریهای اینترنتی گفت: این مورد صرفا برای کلاهبرداری از حساب بانکی مورد استفاده قرار نمیگیرد و احتمال دارد کلاهبردار با طراحی صفحات جعلی به دادههای خصوصی فرد دسترسی پیدا کند و اطلاعات هویتی، پزشکی و … را مورد سرقت قرار دهند.
رئیس پلیس فتای استان با اشاره به جدول فراوانی جرایم سایبری در آذربایجان شرقی گفت: لینک فیشینگ تحت عنوان ” مشاهده ابلاغیههای قضایی” که از طریق پیامک و از شماره شخصی ارسال میشود از پر تکرارترین جرایم اینترنتی است که متاسفانه شهروندان با کلیک بر روی لینک ارسالی و اعلام اطلاعات بانکی خود مورد کلاهبرداری قرار می گیرند. بعد از کلیک بر روی لینک مورد نظر کاربر به یک درگاه جعلی پرداخت هدایت میشود و بعد از ارائه اطلاعات مالی بلافاصله این اطلاعات در اختیار فرد کلاهبردارقرار میگیرد و میتواند حساب شخص را خالی نماید.
جعفری دیگر مورد جرایم پر تکرار را پیامکهای دریافت یارانه و کالابرگ اعلام کرد و گفت: بعد از انتشار خبری در فضای رسانهای کشور در رابطه با کالابرگ، مجرمین از این فرصت سوء استفاده و باز طبق همان رویه” ابلاغیه قضایی” ضمن ارسال پیامک و لینک و ارجاع شهروندان به یک درگاه جعلی اقدام به کلاهبرداری مینمایند.
وقتی شهروندی روی لینک فیشینگ کلیک میکند دو اتفاق مهم رخ میدهد، ابتدا با دسترسی بر روی کانتکت(لیست مخاطبین) شهروند مورد نظر به مخاطبین وی همین پیام را میدهد یعنی بازارسال همان پیام حاوی لینک آلوده و آنها هم با اعتمادی که به شما دارند روی لینک مورد نظر کلیک و مورد برداشت غیرمجاز واقع میشوند و مورد بعدی هم اخذ اطلاعات بانکی شما و خالی کردن حساب مورد نظر است.
توصیه اکید پلیس فتا به شهروندان عزیز این است که به هیچ وجه روی لینکهای ارسالی کلیک نکنید. تمام شمارههای شخصی که اقدام به ارسال لینک برای شهروندان مینمایند، کلاهبرداری است. تاکید میکنم که هر پیامکی با شماره شخصی با مضامین کالابرگ، یارانه یا سبدمعیشتی و پرونده قضایی به شهروندان ارسال میشود، کلاهبرداری است و نباید روی لینک مورد نظر کلیک نمود و به محض رویت باید پیامک را حذف کنید تا اشتباها کلیکی روی آن صورت نگیرد. هر پیام مشکوکی که چه از طریق پیامک و چه تماس تلفنی و چه از طریق شبکههای اجتماعی از سوی افراد ناشناس ارسال میشود ظن کلاهبرداری دارد و کارشناسان پلیس فتا آمادهاند تا در صورت تماس شهروندان با مرکز فوریتهای پلیس فتا در این رابطه عزیزان را راهنمایی نمایند. شهروندان با این مرکز تماس میگیرند و پیام ارسالی از سوی مخاطب ناشناس را برای کارشناس فتا قرائت میکنند و این کارشناس تشخیص میدهد که این پیامک کلاهبرداری است یا نه؟ ارسال لینک با هر عنوانی کلاهبرداری است و شهروندان باید مراقب سوء استفاده افراد سودجو باشند.
جعفری در رابطه با فروشگاههای اینترنتی هم گفت: شهروندان عزیز باید توجه داشته باشند که فقط از سایتهایی خرید نمایند که دارای نماد اعتماد الکترونیک باشند و در موقع خرید به این نکته مهم توجه داشته باشند، چون سایتهایی از این دست قابلیت شناسایی دارند. تبلیغات موجود در فضای مجازی اغوا کننده است و از این رو آمار کسانی که در دام کلاهبرداران و اخاذان میافتند، متاسفانه بالاست. شهروندان باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان قبل از تحویل اجناس هیچ مبلغی را پرداخت ننمایند و حتی بیعانه هم واریز نکنند. بعضا سودجویان قیمت کالایی را پایینتر از قیمت واقعی تبلیغ کرده و بعد از تماس شهروندان اعلام میکنند که اگر این خودرو یا هر کالای دیگری را میخواهید باید بیعانه بزنید که این اقدام نیز خطرناک و بیم کلاهبرداری وجود دارد. عمده توصیه پلیس این است که در خریدهای آنلاین از واریز بیعانه خودداری کنند.
این مقام پلیس افزود: شهروندان باید در خریدهای آنلاین و حتی حضوری مراقب رسیدهای جعلی واریز باشند و بخشی از کلاهبرداری مرسوم در این حوزه هم از این ناحیه صورت میگیرد و قبل از اطمینان از واریز مبلغ به حساب بانکی خود و چک کردن حساب اقدام به ارسال یا تحویل کالا ننمایند. عمده جرایم صورت گرفته درحوزه پلیس فتا مربوط به جرایم مالی است و حدود ۷۰ درصد پروندههای تشکیل شده در این واحد مربوط به همین حوزه است.
اینکه فروشگاهها قبول کنند که کارت بانکی را خود شهروند بکشند و یا شهروندان متوجه باشند که نباید اطلاعات کارت خود را در اختیار کسی قرار دهند، میتواند در این رابطه کارگشا باشد.
یکی دیگر از روشهای کلاهبرداری هم موضوع تماسهای تلفنی است به این شکل که با شهروندی تماس میگیرند و اعلام میکنند که شما برنده قرعه کشی عتبات عالیات و …شده اید، سوال میشود که از کجا تماس گرفته اید،خود را کارشناس برنامه رادیو جوان، مخابرات و …. معرفی و فرد را جلوی دستگاه خودپرداز می کشانند و اخذ اطلاعات بانکی فرد اقدام به خالی کردن حساب بانکی فرد مورد نظر می کنند.
ضمنا شهروندان باید مراقب باشند تا کدهای ارسالی در هر یک از شبکههای اجتماعی را در اختیار کسی قرار ندهند که این کار مجوزی برای ورود به حساب کاربری فرد در آن شبکه اجتماعی و ارسال پیام به مخاطبین فرد و درخواست وجه و یا اطلاعات به نام فرد از مخاطبین است.
این مطالب چون ذهن انسان فرار است باید دائما تکرار شود تا شهروندان دچار این قبیل مشکلات در حوزههای مالی نشوند. چرا که روزانه مراجعاتی داریم که درآن همین روشهای کلاهبرداری تکراری در موردشان رخ میدهد. تک تک عزیزان در معرض کلاهبرداریهای مالی قرار دارند و لذا باید نهایت تلاش برای آگاهی بخشی در سطح جامعه صورت گیرد. ما در پلیس فتا هیچ محدودیتی برای اطلاع رسانی و پیشگیری نداریم و ۲۴ ساعته هم شماره اختصاصی ۰۹۶۳۸۰ آماده پاسخگویی به شهروندان عزیز میباشد.
وی گفت: وامهای فوری عمدتا با نیات کلاهبرداری در فضای مجازی منتشر میشود و مردم باید مراقب این قبیل تبلیغات اغواکننده باشند. وی از مردم خواست تا اخذ وام را فقط از مبادی رسمی و از طریق سیستم بانکی دنبال نمایند