کدام خودروهای وارداتی سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی دارند؟
کدام خودروهای وارداتی سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی دارند؟

 عباس باصفا، مدیر سامانه هوشمند سوخت چندی پیش اعلام کرد «سهمیه سوخت خودروهای وارداتی و خارجی با حجم موتور بالای ۱۳۰۰ سی‌سی در قالب نرخ ۵۰۰۰ تومانی به صورت ماهانه در کارت سوخت شارژ می‌شود.» بنا بر گفته‌های این مقام مسئول می‌توان نتیجه گرفت که سهمیه سوختی خودروهای وارداتی که حجم موتور آنها برابر ۱۳۰۰ سی‌سی […]


 عباس باصفا، مدیر سامانه هوشمند سوخت چندی پیش اعلام کرد «سهمیه سوخت خودروهای وارداتی و خارجی با حجم موتور بالای ۱۳۰۰ سی‌سی در قالب نرخ ۵۰۰۰ تومانی به صورت ماهانه در کارت سوخت شارژ می‌شود.»

بنا بر گفته‌های این مقام مسئول می‌توان نتیجه گرفت که سهمیه سوختی خودروهای وارداتی که حجم موتور آنها برابر ۱۳۰۰ سی‌سی و کمتر از آن است، تغییری نمی‌کند و سهمیه آنها مانند روال سابق به صورت سهمیه اول (۶۰ لیتر-۱۵۰۰ تومان) و دوم (۱۰۰ لیتر-۳۰۰۰ تومان) واریز می‌شود.

بنزین سه نرخی

اما برخی از مصرف‌کنندگان این خودروها  اعلام کردند که به‌رغم استفاده از خودروهای وارداتی با حجم موتور کمتر و برابر ۱۳۰۰ سی‌سی، سهمیه سوختی آنها به نرخ ۵۰۰۰ تومان تغییر کرده است.

بر اساس پیگیری‌ها حذف اشتباه سهمیه سوختی به دلایلی مانند مشکلات سیستمی و یا مغایرت در اطلاعات ثبت‌شده خودرو رخ داده است و برای رفع نقص آن می‌توان به مراجعی مانند دفاتر پلیس +۱۰ و نمایندگی پخش فرآورده نفتی مراجعه کرد.

بر همین مبنا، دسته‌بندی خودروهای وارداتی به دو گروه بیش از ۱۳۰۰ سی‌سی و کمتر یا مساوی ۱۳۰۰ سی‌سی، پرسش‌های زیادی را به میان آورده است. اگر معیار این دوگانگی، میزان مصرف سوخت خودروها است، پرسش بدیهی این است که چرا خودروهای هیبریدی که به‌طور محسوسی مصرف سوخت کمتری دارند، در این نظام طبقه‌بندی جایگاه مشخصی ندارند؟

از سوی دیگر، اگر فرض بر این باشد که ملاک تمکن مالی مالکان خودروهای وارداتی است، این منطق نیز با تصمیمات اتخاذشده درباره سهمیه سوختی خودروهای داخلی با ارزش بالاتر از یک میلیارد تومان در تناقض قرار می‌گیرد. در این صورت، سیاست سوختی اخیر، علاوه بر اینکه فاقد انسجام اقتصادی است، شائبه برخورد سلیقه‌ای و غیرسیستماتیک با گروه‌های مختلف مصرف‌کننده را نیز تقویت می‌کند.



منبع