تعداد بازدید: ۱ استاد مرتضى پور اظهرىنویسنده ، کارکردان، تهیه کننده ، تدوینگر و فیلمبردار مطرح سینماى ایرانمتولد ١٣٣٣/١١/٠٢ – تبریزامروز براى آشنایی بیشتر علاقمندان هنر و سینما با استاد پور اظهرى ، ساعتى پاى صحبتهای ایشان نشستیم که چکیده این گفتگو از زبان خود استاد تقدیم حضور عزیزان می گردد :در دوم بهمن […]
تعداد بازدید: ۱
استاد مرتضى پور اظهرى
نویسنده ، کارکردان، تهیه کننده ، تدوینگر و فیلمبردار مطرح سینماى ایران
متولد ١٣٣٣/١١/٠٢ – تبریز
امروز براى آشنایی بیشتر علاقمندان هنر و سینما با استاد پور اظهرى ، ساعتى پاى صحبتهای ایشان نشستیم که چکیده این گفتگو از زبان خود استاد تقدیم حضور عزیزان می گردد :
در دوم بهمن ماه سال١٣٣۳ در محله لیل آباد تبریز در خانواده اى مذهبى بدنیا آمدم.
دوران تحصیل در دبیرستان امیرخیزى، به عکاسى علاقمند شده و در همان زمان با دوست عزیزم آقاى یونس انور که ایشان هم در زمینه عکاسى فعال بودند آشنا شدم که هر دوى ما نقطه مشترکى داشتیم وآن علاقمندى به هنر عکاسى و سینما بود که این علاقمندى باعث شد مشترکا” یکدستکاه دوربین فیلمبردارى ٨ میلیمترى روسى را بصورت اقساطى خریده و در کلاس باتعدادى ازدوستان یک گروه فیلمسازى تشکیل داده و اولین فیلم ٨ میلیمترى در تبریز ودر سال ١٣۵١ به نام (یالنز) را ساختیم و اولین نمایش آن در شب هاى شعر که با حضور شعراء و در خانه فرهنگ تبریز برپا میشد و زنده یاد استاد شهریار هم حضور داشتند به نمایش گذاشتیم.
فیلمبردارى و کارگردانى این فیلم بعهده یونس انور و فیلمنامه و بازیگرى با اینجانب بود.
درسال ١٣۵٢ به اتفاق دوست عزیزم داوود نعمتى در محل خانه فرهنگ، گروه سینماگران سوم را راه اندازى و جلسات نمایش فیلمهاى برگزیده سینما را در سالن خانه جوانان تبریز راه اندازى کردیم که بیش ازچند جلسه ادامه نیافت.
دراین گدوه فیلم (برّه)را به کارگردانى داوود نعمتى فیلمبردارى کردم.
درسال١٣۵٣ اولین و دومین فیلم تجربى خود را به نام ( آدم ها آب شده اند) و ( دستها میسازند)را ساختم.
درسال ١٣۵٣ اولین جشنواره منطقه اى سینماى جوان در تبریز برگزار گردید که من با این دو فیلم دراین جشنواره شرکت کردن و جایزه بهترین فیلم و بهترین تکنیک سینمایى براى فیلم (آدم ها آب شده اند) و جایزه ویژه رادیو تلویزیون براى فیلم(دستها میسازند) اهداء شد و همان سال بعنوان اولین مسئول انجمن سینماى جوان تبریز انتخاب و فعالیت این انجمن را راه اندازى کردم.
درسال ١٣۵٣ ودر این انجمن حدودا” ١۵ فیلم ٨ میلیمترى تولید شدکه اکثرا” بعنوان فیلمبردار و تدوینگر فعال بودم.
پس از شکل گیرى انجمن سینماى جوان تبریز دوستان بسیار عزیزم آقایان یدا.. نوعصرى ، محمود نظر علیان و جواد حاجى زاده و در ادامه فیروز عاقلى ، احمد سرخین و محمود بخت آور به جمع اضافه شدند که هر کدام فیلمهاى ارزشمندی به کارنامه درخشان انجمن سینماى جوان تبریز افزودند. درادامه فعالیت هاى انجمن هفته فیلم کوتاه و جشنواره هاى منطقه اى برگزار گردید که با استقبال خوب علاقمندان همراه بود که این فعالیتها باعث شد انجمن تبریز به همراه انجمن شهرهاى اصفهان و اهواز بعنوان برترین انجمن سینماى جوان کشور
انتخاب شود.
سومین فیلم کوتاهم را در سال١٣۵۵ و در سال١٣۵۶ فیلم مستند روستاى کندوان را در قطع ۱۶ میلیمترى به سفارش اداره کل فرهنگ وهنر ساختم.
درانجمن سینماى جوان فیلمبردارى و تدوین
فیلمهاى زیر را بعهده داشتم:
– کرک به کارکردانى یدا.. نوعصرى
– پرنده سفید به کارکردانى یدا… نوعصرى
– پرواز به کارگردانى یدا.. نوعصرى
– دیوار به کارگردانى محمود نظر علیان
– عبور به کارگردانى احمد سرخین
– یکروز به امتحان به کارگردانى عباس پور اظهرى
– انحطاط به کارگردانى خانم محبوبه رنجبر
– گلین به کارگردانى خانم محبوبه رنجبر
– بن به کارگردانی فیروز عاقلى
– مسیر راه به کارگردانى جواد حاجى زاده وچند فیلم دیگر که متأسفانه یادآورى عنوان آنها را حافظه ام یارى نمى کند.
بعد از انقلاب در سال ۱۳۶۲ مسئولیت راه اندازى واحد تولید فیلم بنیاد مستضعفان استان را عهده دار و اولین فیلم داستانى بنام (حدیث خونین) به کارگردانى استاد یدالله نوعصرى و فیلمبردارى و مدیریت تولید بنده تهیه شد.
در همان سال با همراهى اساتید نوعصرى و نظر علیان اولین جشنواره فیلم وحدت را راه اندازى و در طول ٩ دوره بعنوان دبیر جشنواره فعال بودم.
درسال ۱۳۶۳ اولین فیلم سینمایی به نام (زائر خلف) به کارگردانى استاد نوعصرى و با مدیریت تولید و فیلمبردارى بنده و
در سال ۱۳۶۵ نیز فیلم سینمایی (کنار برکه ها) به کارگردانى استاد یدا.. نو عصرى و مدیریت تولید و فیلمبردارى بنده در بنیاد مستضعفان تبریز تولید شد.
از سال ۱۳۶۲ عضویت در هئیت هاى داورى جشنواره هاى متعدد استانى و سراسرى از جمله دومین جشنواره بین المللى فیلم فجر بخش فیلمهاى تجربى را برعهده داشتم.
دریافت کارت حرفه اى فیلمبردارى از معاونت امور سینمایی وزارت ارشاد در سال ۱۳۶۵.
از سال ١٣٧٠ و از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان بعنوان عضو کمیته فنى تأیید صلاحیت حرفه اى متقاضیان، تشکیل رشته هاى سینمایی انتخاب و بمدت ١٠ سال در کنار سایر اعضاء فعالیت نمودم.
درسال١٣٧٩ آموزشگاه آزاد سینمایی و سمعى، بصرى هفت هنر را در تبریز راه اندازى ومدت ١١ سال بعنوان مدیر و مدرس رشته هاى مختلف سینمایى در
خدمت علاقمندان سینما بودم.
عضویت در هئیت مدیره مؤسسه سینمایی حدیث جهت مدیریت سینماهاى استان و عضویت در شوراى سیاست گذارى فعالیت هاى فرهنکَى و هنرى بنیاد مستضعفان از دیگر فعالیت هایم در بنیاد مستضعفان استان ، عضویت در هییت مؤسس و تدوین آئین نامه انجمن فیلم استان از دیگر فعالیتهاى اجرایى ام در عرصه سینما بود.
در زمینه کارگردانى، فیلمبردارى,تدوین و مدیریت تولید فیلمهاى مختلف فعالیت داشته ام که از جمله آنها میتوان اشاره اى به فیلمهاى داستانى و سینمایى و مستند زیر داشت :
– فیلمبردارى و کارگردانى فیلم هاى (از نو شکفتن) ، (صعود)، ( تابلوى دوست)، (قامت بلند نور)، (بر امواج خوشه ها ) با موضوع زندگى جانبازان موفق
به سفارش بنیاد جانبازان ایران
– فیلم هاى (مستند تبریز)، (ارسباران) به سفارش اداره کل فرهنگ و ارشاد استان
– مستند ( نمایشگاه سراسرى صنایع دستى ایران)
– مستند صنایع دستی استان هاى آذربایجان شرقى، اردبیل ، گیلان
– مستند (دست و دل همنوا) به سفارش سازمان صنایع دستى ایران،
– مستند نگارى پروره هاى عمرانى زیر گذر حکیم نظامى و میدان منجم ، بزرگراه پاسداران؛ پارکینگ طبقاتى با
عنوان مجموعه ( در عرصه سازندکى)
به سفارش سازمان عمران شهردارى تبریز.
– فیلمبردارى فیلم توپ به کارکَردانى استاد یدا..نوعصرى و تهیه کنندگى امور تربیتى استان
– فیلمبردارى فیلم مستند هانا به کارکَردانى فرزاد مؤُتمن
– فیلمبردارى فیلم سینمایى ساراى به کارکردانى یدالله صمدى
– فیلم کوتاه برّه به کارکَردانى داوود همتى
– مستندنگارى پروژه مترو تبریز
– مستند صعود جانبازان به قلّه سهند
و ….
در پایان این قصّه امیدوارم تلاش ناچیز این کمترین را براى سینماى شهر همیشه سر افراز تبریز با دیدهُ لطف و اغماض از کاستیها ارزیابى کنید.