واقعا افسوس به رسانه ملی !
واقعا افسوس به رسانه ملی !

تعداد بازدید: ۱ جواد معالی یکی از قوانین مکتوب به ثبت رسیده بین المللی ،حُرمت رسانه است. رسانه باید اعتبار و اعتماد مضاعف را به مخاطبانش هدیه بدهد.رسانه باید امید و زندگی را به مخاطب نوید دهد. رسانه باید امانت دار و امین مردم باشد.حال یا رسانه هایی مانند روزنامه ها و یا رادیو […]


تعداد بازدید: ۱

جواد معالی

یکی از قوانین مکتوب به ثبت رسیده بین المللی ،حُرمت رسانه است. رسانه باید اعتبار و اعتماد مضاعف را به مخاطبانش هدیه بدهد.رسانه باید امید و زندگی را به مخاطب نوید دهد. رسانه باید امانت دار و امین مردم باشد.حال یا رسانه هایی مانند روزنامه ها و یا رادیو و تلویزیون باشد. اما در کشور ما علاوه بر جراید، قسمت عمده ای از این رسالت و وظایف بر دوش رسانه ای است با نام رسانه ملّی!
فضای مجازی را ننوشتم ،چون اصلا به بعضی از این کانال ها نمی شود اعتماد کرد .
از بزرگانمان شنیدیم و دیدیم و یادمان دادند و یاد گرفتیم که مهمان “حبیب خداست ” و باید حُرمتش توسط میزبان نگه داشته شود ،نه اینکه رنجیده خاطر بدرقه گردد.
اخیرا یکی ازشبکه های رسانه ملّی در برنامه ای برای بدرقه مهمانان دعوت شده به جای دسته گل ،هدیه ای در باب مرگ و نیستی ، کفن و اعلامیه ترحیم خود مهمان را تقدیم می کنند.این کار چه معنایی دارد؟ چه پیامی دارد ؟ چه چیزی را می خواهند به مخاطب القاء کنند؟ مرگ؟ می خواهند به مهمان برنامه خود بگویند شما که تحت هر عنوانی به این برنامه دعوت شدید و اگر به کشورمان خدمت کردید،کاشف بودید ،دانشمند هستید،ورزشکار افتخار آفرین کشور بودیدو…حالا که اینجاهستید بدانید ،آخرتان همین است .یعنی چی؟ چه پیامی می خواهید به مهمان ومخاطبان بدهید ؟ چه نکته یا حرفی برای این عمل واقعا زشت خود دارید؟
مرگ حق است ،بر منکرش لعنت ،کفن هم تازه اگر قسمت کسی شود ؟ آیا سزاوار است که مهمانی به برنامه ای دعوت شود ودر آخر برای بدرقه اش ،اعلامیه ترحیم خودش و بعلاوه یک بسته کفن هدیه گردد؟
مرگ پایان جهان مادی است و با استناد به آیه شریفه قرآن ،تمام موجودات ،طعم مرگ را خواهند چشید ،وتنها ذات اقدس الهی است که جاودانه خواهد ماند، اما اینکه در رسانه ای که نام رسانه ملّی را در عنوان خود دارد ،برای مهمانان برنامه چنین هدایایی ارائه گردد ،واقعا جای بُهت و شِگفتی فراوان دارد.
به جای روحیه دادن مخاطبان رسانه ،به زندگی و امید به آینده ، مهمانان خود را در برنامه تلویزیونی با هدایای نیستی بدرقه می کنید؟
حالا چون رقیبی (شبکه های خصوصی) را درکنار خود نمی بینید ،باید هرچه می کارید به خورد مخاطبان بدهید؟
چرا مخاطب گریزی می کنید؟ چرا اعتماد مخاطبان را سَلب می کنید؟ چرا حُرمت وجایگاه بزرگ رسانه را خدشه دار می کنید؟ چرا مردم را به طرف ماهواره ها هدایت می کنید؟ قطع یقین می دانید ومطلع هستید که یکی از علل اصلی آمار طلاق و خشونت در کشور ،برنامه ها و فیلمهای گمراه کننده همین کشور همسایه دیوار به دیوارمان هست که بسیار بد آموزی دارد ! چراکلّ دنیا را به ما می خندانید؟ خجالت نمی کشید برای مهمانی که قطع یقین تحت هر عنوانی به برنامه دعوت کردید ،در آخر به جای تشکر وتقدیر ،اعلامیه ترحیمش و کفنی باب دفنش ،دودستی تقدیم می کنید !
بابا جان ،عزیز،بزرگوار ،رسانه حُرمت دارد ،این حُرمت هم ریشه ملّی دارد، این که اگر تهیه کننده برنامه ای سواد رسانه ای ندارد که شکر خدا کم هم نیستند، نباید در رسانه ملّی ،مهمان و مخاطبان پشت قاب جادویی را با پخش تصاویری ناامید کننده از زندگی ،بدرقه کنیم! در کجای دنیا چنین رفتارهایی می کنند که ما در کشورمان شاهد آن هستیم؟ دنیا دارد با هوش مصنوعی خود را وفق می دهد،پیشرفت ،پشت پیشرفت ،رسانه ماهم در برنامه اش ، به جای القای زیبایی های زندگی ، به جای امید دادن به مخاطبان و علی الخصوص افرادی که دچار بیماری افسردگی هستند ، حَیات را به مَمات تبدیل کرده و اهدا می کنند !
مانده ام از اینکه ،مجری این برنامه ی واقعا سوال برانگیز ،با چه رویی به مهمانان برنامه ای که اجرای آن را برعهده دارد ،چنین هدایایی را درکمال خونسردی هدیه می کند؟ مسئولین سازمان صداوسیما با اینگونه رفتار های مُبهم. وبحث انگیز ،چگونه بر خورد می کنند؟
صدا وسیما در زمان جنگ تحمیلی ،شهدای زیادی را تقدیم خاک مقدس کشورمان کرده ،باید حُرمت این بهترین های کشور به هرنحوی حفظ و پاس داشته شود.
در قوانین و چارت تشکیلاتی سازمان صدا وسیما ،تهیه کننده یک برنامه رادیویی یا تلویزیونی ،باید تحصیلات آکادمیک ومرتبط داشته باشد تا بتواند برنامه هایی در باب انتظارات مخاطبان ارائه کند و میزان جذب و رضایت مردم را تا آنجایی که ممکن هست سیر صعودی بخشد ،نه اینکه مخاطبان را با چنین برنامه های ناامیدکننده فراری دهد.همین.

About Author