به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از فعالان و عرضه کنندگان صنایع فرهنگی در نشست انجمن صنفی عرضه کنندگان محصولات صنایع فرهنگی (صف)، به بررسی چالشهای موجود در این حوزه و راهکارهای بهبود وضعیت پرداختند. در ایننشست که با حضور جمعی از فعالان و عرضه کنندگان حوزه صنایع فرهنگی برگزار شد، چالشهایی همچون مشکلات اقتصادی، کمبود […]
به گزارش خبرنگار مهر، جمعی از فعالان و عرضه کنندگان صنایع فرهنگی در نشست انجمن صنفی عرضه کنندگان محصولات صنایع فرهنگی (صف)، به بررسی چالشهای موجود در این حوزه و راهکارهای بهبود وضعیت پرداختند.
در ایننشست که با حضور جمعی از فعالان و عرضه کنندگان حوزه صنایع فرهنگی برگزار شد، چالشهایی همچون مشکلات اقتصادی، کمبود حمایتهای دولتی و قانونی و ضرورت استفاده از ظرفیت تبلیغات و رسانه مورد بررسی قرار گرفت.
امیر مسعود استاد حسین عضو انجمن صف و دبیر گروه سبک زندگی حیات طیبه، گفت: انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فرهنگی، فعالیتهای مختلفی در زمینه صنایع فرهنگی انجام میدهد. اما بیشتر تمرکز ما بر فروشگاههای بزرگ و چندمنظوره در سطح کشور است. مجموعه ها و فروشگاههای تک منظوره معمولاً از طریق اتحادیهها و مجامع تخصصی خود مسائل و مشکلاتشان را پیگیری میکنند.
وی افزود: در طی یک سال گذشته، انجمن موفق شده جلسات متعددی در استانهای مختلف برگزار کند و هدف اصلی آنها آشنایی با فعالان حوزه صنایع فرهنگی و بررسی مشکلات آنها بوده است.
مشکلات توزیع؛ دغدغه اصلی عرضه کنندگان محصولات فرهنگی
حجت جوان، مدیر مرکز پخش محصولات فرهنگی ابر و بن در این نشست به مشکلاتی که در مسیر توسعه پخش کالا در شهرستانها به ویژه مشهد مواجه بودهاند، اشاره کرد.
وی افزود: در ابتدا با کتاب، کار خود را آغاز کردیم، اما نیازهای فروشگاهها ما را به سمت سایر محصولات صنایع فرهنگی کشاند. در شهرستانها مشکلات حمل و نقل و هزینههای بالای باربری، سیستم پخش را به چالشی بزرگ تبدیل کرده است که نیازمند سازوکارهای استاندارد و متناسب با این صنایع است.
مشکلات اقتصادی چالش بازار محصولات فرهنگی
ابوالفضل رحیمی مدیر فروشگاه سلام شعبه مشهد، در صحبتهای خود به تفاوت وضعیت فروشگاهها در مشهد به دلیل شرایط خاص این شهر، نسبت به سایر نقاط کشور اشاره کرد و افزود: در زمینه بازاریابی دیجیتال هم با مشکلاتی روبرو بودهایم. مشهد به دلیل شرایط اقتصادی و نیز شرایط فرهنگی و اجتماعی، اقتضائاتی متفاوت از تهران و دیگر مناطق دارد.
وی به چالشهای قیمت اجاره و وضعیت نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: قیمتهای سرسامآور اجاره و کمبود نیروی انسانی ماهر و آشنا به پیچیدگی های محصولات فرهنگی و مخاطبان آن باعث شده که شرایط کار بسیار سخت شود. برخی مشکلات اقتصادی و کاهش فروشها به تغییرات اقتصادی و افزایش قیمتها مرتبط است.
پیشرفت بازار محصولات فرهنگی با وجود مشکلات
بهشتی مدیر فروش خانه حجاب صدف، در صحبتهای خود به چالشها و مشکلات مجموعه خود در حوزه محصولات فرهنگی پرداخت. این مجموعه با وجود مشکلات مربوط به تأمین پارچه و نوسانات قیمتها و مشکلات مالیاتی، با تلاش و برنامهریزی صحیح به یک برند شناختهشده تبدیل شد.
وی از گسترش فعالیتها و ظرفیتهای مجموعه صدف در طول بیست سال و تبدیل آن به مجموعهای معتبر در کشور خبر داد. این مجموعه تصمیم به تخصصیتر کردن فعالیتها گرفته است و در حال حاضر محصولات پوشاک اسلامی و عروسکهای اسلامی را با پوششهای مناسب برای کودکان تولید میکنیم.
نقش رسانه ها در گسترش گفتمان مصرف محصولات فرهنگی
سجاد صالحی دبیر سابق و عضو هیأت مدیره اینانجمن هم در رابطه با سازو کارهای حمایتی گفت: مهمترین مسئله در این حوزه این است که رسانهها و تبلیغات باید در برای تقویت گفتمان مصرف محصولات فرهنگی و رفع چالش ها و موانع فعالان زنجیره ارزش محصولات فرهنگی بسیج شود.
وی افزود: برای حل مشکلات تبلیغاتی، انجمنهای صنفی میتوانند با راهاندازی تیمهای رسانهای اقداماتی را برای بهبود تبلیغات انجام دهند.