| ۱۴۰۳/۰۸/۳۰ ۱۲:۴۸:۴۹ | | مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت با طرح ابهامات مصوبه مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد گفت: باید از نمایندگان مطالبه داشته باشیم که یک وقت به هوای کاهش تعرفه، قیمت نهایی خودرو را دو برابر افزایش ندهند. | ۱۴۰۳/۰۸/۳۰ ۱۲:۴۸:۴۹ مهدی ضیغمی مدیر طرح واردات خودرو […]
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت با طرح ابهامات مصوبه مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد گفت: باید از نمایندگان مطالبه داشته باشیم که یک وقت به هوای کاهش تعرفه، قیمت نهایی خودرو را دو برابر افزایش ندهند.
مهدی ضیغمی مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت در خصوص کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد در سال آینده، گفت: هنوز جزئیات این تصمیم مجلس اعلام نشده و دقیق مشخص نیست این تعرفه برای چه خودروهایی قرار است اعمال شود.
به گزارش تسنیم، وی افزود: واقعیت این است که هم اکنون برای واردات خودرو چند تعرفه داریم و فقط یک تعرفه معین نیست؛ به عنوان نمونه تعرفه خودروهای برقی و هیربدی ۱۵ درصد بود. همچنین تعرفه خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی سی، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی و بالای ۲۵۰۰ سی سی با هم متفاوت است.
ضیغمی ادامه داد: به عنوان مثال در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی ۵۵ درصد است که از ۶۰ درصد مد نظر مجلس کمتر است؛ با این تصمیم مجلس تکلیف این خودروها چه میشود؟
به گفته مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت، نکته این است که علاوه بر تعرفه کلی که برای واردات خودرو داریم تعرفههای پنهانی هم از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مجزا برای خودروهای پرمصرف و… وجود دارد که مجموع تعرفههای واردات خودرو را به نزدیک ۸۰ تا ۱۰۰ درصد میرساند؛ به عبارتی تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی ۵۵ درصد است اما با اضافه کردن این تعرفههای پنهان، تعرفه واقعی که باید برای واردات پرداخت کرد به نزدیک ۹۰ درصد میرسد.
ضیغمی تصریح کرد: بنابراین اگر سال بعد همانطور که پیش بینی شده نرخ ورودی خودرو به جای ای تی اس ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ نیمای ۵۰ هزار تومانی شود ضریب دو برابری تعرفه خواهیم داشت.
مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اضافه کرد:در مجموع باید گفت که هنوز جزئیات تصمیم مجلس مشخص نیست و باید به صورت دقیق از سوی نمایندگان اعلام شود. البته نظر شخصی من این است که اگر قرار به اصلاح تعرفه باشد، بهتر است تعرفه همه خودروها ۱۰ درصد کاهش یابد و به صورت دقیق و به تفکیک خودروها اعلام شود.
وی گفت: پیشنهاد من این است که اگر میخواهیم خودروی اقتصادی را ارزان کنیم باید تعرفه خودروهای هیبرید را پایین نگه داریم و از آن طرف خودروهای زیر ۱۵۰۰ سی سی را کاهش داد.