به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران به نقل از خبرگزاری مهر، فریبا یوسفی شاعر و پژوهشگر ادبی درباره نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار گفت: شعرهایی که در موضوع فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت تولید میشود، از نظر کمیت کم نیستند اما اثرگذاری آن در جامعه به عنوان مصرف کننده عمومی […]
به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی امین ارسباران به نقل از خبرگزاری مهر، فریبا یوسفی شاعر و پژوهشگر ادبی درباره نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار گفت: شعرهایی که در موضوع فرهنگ ایثار و شهادت و مقاومت تولید میشود، از نظر کمیت کم نیستند اما اثرگذاری آن در جامعه به عنوان مصرف کننده عمومی اثر هنری، آنچنان که باید نیست.
وی افزود: معمولاً در هنگام برگزاری کنگرههای ادبی، صرفاً هنرمندانی که اثر تولیدی در آن موضوع دارند با کنگره در ارتباط هستند، این اتفاق باعث شده است که محصول نهایی کنگرهها به دست عموم مردم نرسد و صرفاً برگزیدگان کنگره اعتباری کسب کنند و کارگزاران و عوامل اجرایی یا خانوادههای ایثارگران در جریان قرار بگیرند اما عموم جامعه از برگزاری این کنگرهها حتی بی خبر باشند.
این شاعر و پژوهشگر در ادامه گفت: اثرگذاری برگزاری رویدادهای ادبی منوط به رویکرد عمومیتر برگزارکنندگان در برگزاری و محصولات این کنگرهها است، مثلاً تبدیل شدن اشعار به سرود که مقبولیت عام بیشتری دارد، میتواند در انتقال این فرهنگ مؤثرتر باشد و یا توجه بیشتر به امور خلافه میتواند پیشبرنده باشد. معمولاً برگزاری کنگرهها شکلهای تکراری و مانند هم دارد ولی با رویکردهای تازهتر برای نسل جوان که امکانات بیشتری برای تولید محتوا دارند، میتوان کاری کرد که تأثیر این کنگرهها بیشتر شود و محصولات آن به متن جامعه راه یابد. البته برگزاری این کنگرهها از برگزار نشدنشان خیلی بهتر است و همین که توجه داده میشود و فضای تولید اثر ایجاد میشود، خوب است اما اگر برگزاری آنها با خلاقیت همراه باشد، این خلاقیت به آثار هم تسری مییابد.
یوسفی گفت: شعرهایی در ماههای اخیر با موضوع شرایط منطقه و جبهه مقاومت تولید شده است، شاعرانی که در این موضوع اثر ادبی خلق میکنند ذهنشان معطوف به وضعیت منطقه است اما باید در این نکته بیشتر تأمل کرد که رسالت و ارزش کار هنری بیش از هرچیز به میزان بهرهمندی آن از مؤلفههای هنری بستگی دارد. باید توجه کرد آثاری که در اینچنین شرایطی تولید میشوند تا چه میزان از اعتبار هنری برخوردارند و چه میزان حاصل شرایط خاصی است که شاعر را به واکنش سریع وادار کرده است چرا که در چنین شرایطی شاعر به دنبال آن است که اثرش به سرعت انتشار یابد.
وی افزود: تأثیرگذاری شعرهای سروده شده برای جریان مقاومت در اجتماع و مخاطبان به میزان برخورداری از مؤلفههای هنری منوط است؛ هرچه این میزان بیشتر شود، اثرگذاری این آثار در زمان خود بیشتر است و برای آینده نیز به یادگار میماند و هرچه این برخورداری کمتر باشد، رتبه هنری آن کمتر و اثرگذاری آن در نسل امروز و آینده کمتر خوهد بود. وی تصریح کرد: معمولاً آثاری که در این حوزه تولید میشود، به دلیل تغذیه مشترک از منابع محدود و تأثیرگرفتن از یکدیگر خیلی شبیه به هم هستند و تاحد زیادی از وجه هنری فاصله دارند.
اینشاعر در پایان گفت: گاهی هم به دلیل اینکه برخی از این شعرها سفارش جامعه است و نه من شخصی افراد؛ به یک کار موظفی برای شاعران شبیه شده و در نتیجه از شکل هنری فاصله گرفته و تاثیرگذاریاش کمتر شده است. شاعران زن نیز در حوزه شعر مقاومت فعالانه وارد شدهاند، برخورداری و مطالعه منابع محدود، باعث شده شعر این بانوان شاعر هم یکدست و یکنواخت باشد و حرفها و زاویههای دید محدودی داشته باشد و از جنبههای مختلف به موضوعات نگریسته نشود. ضمن اینکه سرعت تولید اثربرکیفیت خلق آثار ادبی تأثیر نامطلوبی دارد. آسیبهایی که در مجموع بر شعر مقاومت وارد است، برشعر خانمها هم وارد است و معمولاً آثار خلاق کمتر دیده میشود.