به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تجربهنگاری فیلم اول» نوشته پیمان شوقی بهتازگی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب با همکاری انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران منتشر شده و شامل مصاحبههایی با سینماگرانی است که تجربیات خود را به اشتراک گذاشتهاند. گفتوگوها در بهار ۱۴۰۰ انجام شده و به ترتیب […]
به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تجربهنگاری فیلم اول» نوشته پیمان شوقی بهتازگی توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و راهی بازار نشر شده است.
این کتاب با همکاری انتشارات انجمن سینمای جوانان ایران منتشر شده و شامل مصاحبههایی با سینماگرانی است که تجربیات خود را به اشتراک گذاشتهاند. گفتوگوها در بهار ۱۴۰۰ انجام شده و به ترتیب سن مصاحبهشوندگان تنظیم گردیده تا چشمانداز تاریخی را برای خواننده فراهم کند. نویسنده در پایان، این تلاش را به دوست و برادر بزرگش احمد تقدیم کرده و امید دارد که خوانندگان جوان از تجارب این سینماگران بهرهمند شوند و به سینما روح تازهای ببخشند.
در ادبیات سینمایی ایران، اصطلاح «فیلم اولی» جایگاه ویژهای دارد و به کارگردانانی اطلاق میشود که پس از سالها تلاش و ممارست، موفق به ساخت نخستین فیلم بلند خود میشوند.
به اینترتیب «تجربهنگاری فیلم اول» به بررسی مسیر فیلمسازان جوان میپردازد که غالباً از مراحل ابتدایی فیلمسازی، یعنی ساخت فیلمهای کوتاه، عبور کردهاند. جریان جدی فیلم کوتاه در ایران از حدود شصت سال پیش آغاز شده و برخلاف تصور برخی کشورها، فیلمهای کوتاه در ایران به عنوان آثاری جدی و حرفهای شناخته میشوند. فعالان این حوزه، با هدف ورود به سینمای حرفهای، سعی دارند مهارتهای خود را از طریق ساخت فیلمهای کوتاه به تهیهکنندگان معرفی کنند. کتاب «تجربهنگاری فیلم اول» به معرفی تجربیات این فیلمسازان جوان میپردازد و با بهرهگیری از قالب مصاحبه، جزئیات آموزندهای را برای علاقهمندان به سینما ارائه میدهد.
در بخشی از اینکتاب میخوانیم:
خیلی از بچههای جوانی که امروز در حال ساختن فیلمهای کوتاه هستند، رؤیای تبدیل شدن به یک فیلمساز حرفهای با شهرت جهانی را دارند. اگر شما هم یکی از آنها هستید این کتاب برای شماست! «تجربهنگاری فیلم اول» همانطور که از نامش پیداست، مروری است بر خاطرات و تجربیات چهارده فیلمساز موفق ایرانی از شرایط و اوضاعی که در زمان ساخت اولین فیلم بلندشان با آنها مواجه شدند. بیشتر این فیلمسازان از یک سابقه پربار در فیلمسازی کوتاه برخوردارند، ولی همگی از موانع و مشکلاتی میگویند که در اولین تجربه فیلم بلند با آن مواجه شدهاند. این مشکلات که ناشی از تفاوت شرایط تولید در سینمای حرفهای با فضای صمیمانه و دوستانه فیلم کوتاه است، میتواند برای هر فیلمساز فیلم اولی ترسناک و ناامیدکننده باشد؛ برای همین آگاهی از مسیرهای متفاوتی که هر یک از این فیلمسازان پیموده، مطمئناً به کار همه کسانی خواهد آمد که عاشق سینما هستند و برای تبدیل شدن به یک فیلمساز فیلم اولی لحظهشماری میکنند. همچنین محققان و علاقهمندان به تاریخ سینمای ایران هم در این کتاب اطلاعات دست اولی درباره شکلگیری و روند توسعۀ یکی از مهمترین نهادهای فرهنگی کشور یعنی انجمن سینمای جوانان ایران پیدا میکنند.