رد پای جهانی یک «کاپیتان جعلی»؛ چگونه مردی هندی با پرچم‌های تقلبی، به کشتی‌های تحریمی کمک کرد؟
رد پای جهانی یک «کاپیتان جعلی»؛ چگونه مردی هندی با پرچم‌های تقلبی، به کشتی‌های تحریمی کمک کرد؟

بر اساس گزارش اندیشکده آمریکایی C4ADS و تحقیقات فایننشال تایمز، در حالی که شارما مدعی است تمامی اقداماتش با مجوز رسمی بوده، بسیاری از این کشورها پس از مدتی پروژه‌ها را تعطیل کرده‌اند و برخی از آنها از فعالیت‌های او اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) هم تعدادی از پرچم‌های صادرشده از سوی این […]



بر اساس گزارش اندیشکده آمریکایی C4ADS و تحقیقات فایننشال تایمز، در حالی که شارما مدعی است تمامی اقداماتش با مجوز رسمی بوده، بسیاری از این کشورها پس از مدتی پروژه‌ها را تعطیل کرده‌اند و برخی از آنها از فعالیت‌های او اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند. سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) هم تعدادی از پرچم‌های صادرشده از سوی این ثبت‌ها را جعلی اعلام کرده است.

در مواردی، کشتی‌های ثبت‌شده با پرچم‌های تحت مدیریت شارما در حمل کالاهایی مانند نفت کشورهای تحریمی یا سلاح، دیده شده‌اند، از جمله کشتی‌ای با محموله سلاح که در داکار، پایتخت سنگال توقیف شد. وب‌سایت برخی از این ثبت‌ها هنوز فعال است، حتی پس از آنکه کشورها به‌طور رسمی مجوز را لغو کرده‌اند.

یکی از موارد عجیب، صدور پرچم توسط شرکت وابسته به شارما از سوی کشور ای‌سواتینی است؛ کشوری کاملاً محصور در خشکی. در سال گذشته، سه کشتی سوری تحریمی با پرچم ای‌سواتینی در بندر روسی دیده شده‌اند که به تجارت غلات مسروقه از اوکراین متهم است. مقامات ای‌سواتینی می‌گویند هیچ‌گاه اجازه ثبت کشتی‌ها را نداده‌اند، اما توافق اولیه‌ای برای توسعه صنعت دریایی با شرکت شارما امضا کرده بودند.

تحقیقات نشان می‌دهد که پرچم‌های جعلی صادرشده توسط این ثبت‌ها در خدمت ناوگان “سایه” جهانی قرار گرفته‌اند که مالکیت آنها پنهان است. این ناوگان در سال‌های اخیر با افزایش تحریم‌ها علیه کشورهایی چون ایران و روسیه رشد کرده است. طبق یافته‌های C4ADS، برخی کشتی‌های دارای پرچم‌های مرتبط با شارما، به بازیگران مورد تحریم آمریکا مانند حوثی‌ها و حکومت سوریه خدمت‌رسانی کرده‌اند.



منبع