تعداد بازدید: ۱ رئیس جمهور گفت: در آموزش و پرورش میگفتند کلاسهای ۴۰ و ۴۵ نفره بد است، ولی در یک نگاه دیگر خیلی هم خوب است. میتوانیم دانش آموزان را به گروههای ده نفره تقسیم کنیم، تیم بشوند و بحث کنند. مسعود پزشکیان رئیس جمهور در دیدار با جامعه پزشکان گفت: ما مصممیم […]
تعداد بازدید: ۱
رئیس جمهور گفت: در آموزش و پرورش میگفتند کلاسهای ۴۰ و ۴۵ نفره بد است، ولی در یک نگاه دیگر خیلی هم خوب است. میتوانیم دانش آموزان را به گروههای ده نفره تقسیم کنیم، تیم بشوند و بحث کنند.
مسعود پزشکیان رئیس جمهور در دیدار با جامعه پزشکان گفت: ما مصممیم که تمام فضاهای آموزشی مورد نیاز مدارس را در یک سال بر اساس دیدی که داشتهایم ایجاد کنیم. یعنی با مشارکت مردم فضاهای مورد نیاز آموزش را در طول یکسال به هر شکل ممکن، تمام کنیم.
وی ادامه داد: در آموزش و پرورش میگفتند کلاسهای ۴۰ و ۴۵ نفره بد است، ولی در یک نگاه دیگر کلاسهای ۴۵ نفره خیلی هم خوب است. ما میتوانیم دانش آموزان را به چهار گروه ده نفره تقسیم کنیم؛ تیم بشوند و روی موضوع بحث کنند و دانشآموز خود، مرکز آموزش شود.
پزشکیان با اشاره به اینکه در مورد این موضوع دوشنبه با استانداران رایزنیهای لازم به عمل خواهد آمد، تصریح کرد: علاوه بر فضا، موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد، نوع آموزش در مدارس است؛ بنابراین ساخت فضا باید با نوع آموزش همخوانی داشته باشد.
رئیس جمهور با بیان اینکه برونداد روشهای آموزشی فعلی همین چیزی است که میبینیم، تأکید کرد: اگر بخواهیم روشهای آموزش را به نحوی تغییر دهیم که دانشآموزان بتوانند فعالیت تیمی داشته و قادر به حل مسأله باشند و ساختاری و سیستماتیک فکر کنند، به طور طبیعی نوع فضاهای آموزشی و نوع ابزار و تجهیزات آموزشی باید متفاوت باشد.
وی یادآور شد: در این رابطه در حال برنامهریزی هستیم و از دانشگاهها میخواهیم به ما ایده بدهند که نوع ساختار و نقشه داخلی این فضاها به چه شکلی باید باشد.
رئیس جمهور گفت: باید جلسات مختلفی را با وزارت بهداشت برگزار کنیم. اگر سهم بهداشت و درمان مطابق قانون اجرایی شود، سهم خودشان را خواهند داشت. ما میتوانیم مکانیسمهای پرداخت را اصلاح کنیم.
رئیسجمهور با تاکید بر ضرورت رفع بی عدالتی آموزشی در مدارس دولتی و غیردولتی، ادامه داد: برای این منظور باید هم روشها را استخراج کنند، هم اینکه روی کارگاههای آموزشی برای معلمان کار شود.
وی ادامه داد: با استفاده از فضای مجازی و شبکه شاد میتوانیم کاری کنیم افرادی که در دورافتادهترین نقاط این کشور در مدارس هستند از روش آموزشی بهترین استاد کشور بهره ببرند. بر این اساس میتوان طرحهای درسی را تدوین کرد و این طرحهای درسی را به صورت شبکهای در تمام مدارس عملیاتی کرد و درنتیجه کیفیت آموزش و روشهای آموزش را اصلاح کرد.
وی افزود: اینکه منابع مورد نیاز چگونه باید تأمین شود و مردم را مشارکت بدهیم بحث مفصلی است، اما الان که در دولت هستیم بر اساس تجربهای که داریم خیلی راحت میتوانیم روابط بین بخشی را شکل دهیم، الان کافی است ساختار را شکل دهیم. خیلی از این مسائل علمی و آموزشی را میتوان در همان شبکه ساری و جاری کرد، اصلاً نیاز نیست ساختار جدیدی شکل بدهیم.
رئیسجمهور همچنین در این دیدار با بیان اینکه در زمینه بهداشت و درمان، به جای این که یک عده کاری را برای ما انجام دهند، خودِ فرهنگستان علوم پزشکی باید کار را انجام داده و تصمیم بگیرد، گفت: فکر، اندیشه و تجربه فرهنگستان علوم بسیار بهتر و بالاتر از افرادی است که بخواهند از خارج از فرهنگستان تصمیمگیری کنند.
پزشکیان تاکید کرد: به منظور استفاده از ظرفیت فرهنگستانها، بدنه کارشناسها به آنجا منتقل میشوند تا در پیشبرد امور تأثیرگذار باشند.
رئیس جمهور با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست در مورد روانپزشکی و بهداشت دهان و دندان، گفت: هر نگرانی که وجود دارد میتواند در بستهای که در شبکه تعریف میکنیم جا بگیرد و فرهنگستان هم میتواند در این زمینه برای حل مشکل و ارائه راهکار مناسب به ما کمک کند.
پزشکیان اظهار کرد: تقوی یعنی حرکت بدون خطا، اگر من حرف درست را پذیرفتم یعنی تقوی دارم. ممکن است من نماز شب هم بخوانم و خیلی حزباللهی هم باشم، اما وقتی بیماری را عمل میکنم درست این کار را انجام ندهم، اما فرد دیگری که شاید نماز شب هم نخواهد، اما در عمل بیمار بهتر از من عمل کند، او متقیتر از من است.
وی افزود: هر کس در جایی که هست اگر حرکت بدون خطا بکند و برای خدمت به مردم در اقتصاد، صنعت، کشاورزی بتواند کاری بکند که بدون خطا مشکل مردم را حل کند او متقیتر است. من نماز میخوانم که متقی شوم، قرار نیست وقتی کاری را بلد نیستم انجام دهم که اشتباه کنم، اگر خطا کردم یعنی نمازم را هم درست نخواندهام. برای اینکه آن نماز باید من را به نحوی بسازد که به کسی آسیب نزنم. در نتیجه ما به دنبال این هستیم که حرف درست را پیدا کنیم و درست اجرا کنیم. ما اگر نتوانیم مشکل مردم را حل کنیم مقصریم.
رئیسجمهور تأکید کرد: اگر این چشمانداز در مقابل ما مدیران قرار بگیرد دنبال بهترین راه حرکت میکنم. این چیزی است که اساتید دانشگاه میتوانند به ما کمک کنند.
پزشکیان با اشاره به انتخاب استانداران جدید استانهای کشور، اظهار داشت: تقریباً همه استانداران مشخص شدهاند روز دوشنبه قرار است در جلسهای با حضور همه استانداران کشور یک دستورالعمل به آنها بدهیم و انتظارات دولت را برایشان مشخص کنیم.
رئیسجمهور با بیان فرازی از توصیههای حضرت علی (ع) در نامهاش به مالک اشتر، گفت: ایشان میفرمایند خطاهای ما اسب وحشی است و کسی که بدون تصمیم درست حرکت میکند مثل این است که سوار یک اسب وحشی شده و افسار دستش نیست، در نتیجه در آتش فرو میافتد. تقوا اسب رامی است که سوار خود را به بهشت میبرد.
پزشکیان گفت: لایحهها و طرحهای مورد بحث در شورای عالی انقلاب فرهنگی باید حتماً از مجرای فرهنگستان علوم پزشکی مطرح شود و گروه دیگری در بهداشت و درمان نمیتواند طرح ارائه کند. طرحها ابتدا بایستی در فرهنگستان بررسی شده و سپس به صحن جلسه بیاید.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای حل مشکلات کشور کسانی که علم و تخصص دارند باید راه حل ارائه دهند، گفت: خیلی از افرادی که پست گرفتهاند در واقع کارشناس نیستند و با توصیه یک نفر دیگر شدهاند کارشناس و مدیرکل. به همین خاطر وقتی مطلب را برای حل مشکل به آنها ارجاع میدهیم به جایی نمیرسد و یا طرحهایی بیرون میآید که شرایط را بدتر میکند.
پزشکیان افزود: نمیشود ۴۵ سال از انقلاب گذشته باشد و وضعیت مشکلات کشور روز به روز بدتر شده باشد، اگر راه درست را انتخاب کرده بودیم و راه را درست رفته بودیم الان در این نقطه نبودیم. حتماً کار در جایی اشکال دارد، اگر بتوانیم از کارشناسان، راه درست را بگیریم و امور را به آنهایی که میتوانند به درستی اجرا کنند واگذار کنیم نباید مشکل داشته باشیم. ما در اداره کشور به دنبال افکار سیاسی و جناحی نیستیم.