تعداد بازدید: ۱ اختصاصی ساقی آذربایجان : بدنبال انتشار گزارش مردمی در خصوص مشکلات مردم در استفاده از اتوبان تبریز- سهند و استمداد از استاندار آذربایجان شرقی جهت رسیدگی به این مشکل ، به سراغ سرمایه گذار این پروژه رفتیم تا ضمن اطلاع از چند و چون ماجرا ، بپرسیم که چرا به تعهدات […]
تعداد بازدید: ۱
اختصاصی ساقی آذربایجان : بدنبال انتشار گزارش مردمی در خصوص مشکلات مردم در استفاده از اتوبان تبریز- سهند و استمداد از استاندار آذربایجان شرقی جهت رسیدگی به این مشکل ، به سراغ سرمایه گذار این پروژه رفتیم تا ضمن اطلاع از چند و چون ماجرا ، بپرسیم که چرا به تعهدات خود عمل نمی کند ؟
مهندس اسماعیل برزگر مدیرعامل شرکت آزادراه تبریز- سهند که سرمایه گذار و مجری این پروژه می باشد با استقبال از پیگیری ساقی آذربایجان ضمن حضور در دفتر روزنامه ضمن ارائه توضیحات کامل، به برخی ابهامات در خصوص مشکلات این پروژه پاسخ داد. وی ضمن ابراز گلایه از برخی مسئولان استان معتقد است در صورت همراهی و تبعیت از قانون توسط مسئولان امر و انجام تعهدات از سوی آنان تا امروز شاهد حل همه مشکلات این پروژه بودیم و مردم از شیرینی اجرای این پروژه لذت می بردند اما عدم انجام تعهدات از سوی دولت باعث ایجاد مشکل مالی برای سرمایه گذار شده و با وجود همه این مسائل اما در عرض ۲۱ ماه این پروژه را به اتمام رساندیم و پس از ۲۰ سال چشم انتظاری مردم و بلاتکلیف ماندن این پروژه ، پس از واگذاری آن به سرمایه گذار در کمتر از ۲ سال این پروژه اجرا گردید و زیر بار ترافیک رفت هرچند نواقصی نیز در تجهیزات و نگهداری آن وجود دارد که همه این ها مربوط می شود به عدم انجام تعهدات از سوی دولت که باعث بروز مشکلات و نارضایتی هایی در میان مردم و بخصوص ساکنین عزیز شهر جدید سهند شده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۴۴۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه صرف شده ( ۳۸۰ میلیارد تومان صورت وضعیت کارکرد و تعدیل و ۶۰ میلیارد تومان هم هزینه های بهره برداری ) و به همین میزان هم ( حدود ۴۵۰ میلیارد تومان ) سود دوران مشارکت تا آخر شهریور ماه ۱۴۰۳ می باشد و مجموعا حدود ۸۳۰ میلیارد تومان کارکرد سرمایه گذار می باشد که سهم وزارت راه حدود ۴۰۷ میلیارد تومان و سهم سرمایه گذار ۴۲۳ میلیارد تومان می باشد که دولت تا امروز از سهم ۴۰۷ میلیاردی خود فقط ۱۱۷ میلیارد پرداخت کرده و ۹۰ میلیارد تومان هم از وصول عوارض دریافت گردیده است . یعنی سرمایه پذیر (وزارت راه ) تا آخر شهریور ماه مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان به سرمایه گذار بدهی دارد که پرداخت ننموده که بلافاصله پس از پرداخت این مبلغ، اندک باقیمانده تعهدات سرمایه گذار نیز انجام می گردد.
اسماعیل برزگر با ابرازگلایه از برخی دستگاههای ناظر می گوید : در جریان اجرای این پروژه با گزارش های نادرست و غیرکارشناسی برای ما پرونده تشکیل دادند و مرتب مورد بازجویی و بازخواست قرارگرفتیم و حتی پرونده قضایی تشکیل شده و به سیستم قضایی ارسال گردید در حالی که هیچ مسئله غیرقانونی در این پروژه وجود نداشت و ندارد و برخی مسئولان که در قبال پروژه متعهد بودند بدلیل عدم توانایی در انجام تعهدات خود شروع به پرونده سازی و حاشیه سازی کردند که دود این سوء مدیریت ها به چشم مردم رفت و می رود.
وی معتقد است اگر در سال ۹۷ این پروژه را قبول نمی کردیم و همانگونه بلاتکلیف می ماند امروز با ۳ هزار میلیارد تومان هم نمی شد این پروژه را اجرا نمود در حالی که فقط ۴۴۰ میلیارد تومان برای احداث و بهره برداری آن هزینه شده است.
لازم به ذکر است مهندس اسماعیل برزگر مدیرعامل شرکت احداث و نگهداری و بهره برداری آزادراه تبریز- سهند بعنوان مجری و سرمایه گذار پروژه اتوبان تبریز- سهند بوده و نیز شرکت مادر تخصصی شهرهای جدید به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی نیز سرماه پذیر و طرف قرارداد این پروژه می باشد.
این پروژه در سالهای گذشته از طریق وزارت مسکن و شهرسازی وقت، آغاز شده بود اما به دلایل مختلفی اقدامات چشمگیری در آن انجام نیافته و همانگونه بلاتکلیف و ناقص مانده بود. بر اساس مصوبه کشوری، پروژه اتوبان تبریز – سهند در قالب آزادراه تعریف شده است و به همین دلیل باید با مشارکت بخش خصوصی اجرا می گردید.
سهم دولت در آزادراهها بلاعوض است و دولت برای پیشبرد فنی پروژه اقدام به مشارکت مینماید و اجرای پروژه بعد از انعقاد قرارداد بر عهده سرمایه گذار است تا پروژه به سرانجام برسد.نیز اخذ عوارض در اتوبان تبریز- سهند تا زمانی که آورده سرمایه گذار به علاوه سود حاصل بر سرمایه حاصل شود ادامه خواهد داشت.
از جمله نواقص این پروژه که مورد اعتراض مردم می باشد عدم استقرار پلیس راه ، تصادفات ناشی از نگهداری نامناسب مسیر در روزهای سرد سال و هنگام بارش برف و باران ، تبدیل این مسیر جدید به نخاله گاه و عدم برخورد قاطع با متخلفین و مشکل روشنایی مسیر است که سرمایه گذار پروژه می گوید : روشنایی آزادراه تبریز- سهند جزو قرارداد سرمایه گذاری نیست و بعلت عدم وجود آن در قرارداد، قابل اجراء نیست و تنها در صورتی ممکن است قابل اجرا باشد که پس از توافق صورت گرفته با اخذ مصوبه از هیأت دولت و تامین هزینه های آن همراه باشد.
مهندس برزگر در پایان این گفتگو ضمن استمداد از استاندار جدید آذربایجان شرقی از ایشان خواست تا ضمن ورود به موضوع دستور رسیدگی دقیق و قانونی صادر فرمایند تا در کوتاه ترین زمان ممکن ضمن حل مشکلات اداری این پروژه و الزام طرفین به انجام تعهدات خود در یک دوره زمانی کوتاه و مشخص موجبات رضایت مردم فراهم گردد تا شیرینی اجرای این پروژه همچنان در کام مردم به یادگار بماند.