تعداد بازدید: ۷ اختصاصی ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی نهم مهرماه امسال یک گزارش مردمی در رابطه با مشکل متقاضیان مسکن ملی در روزنامه ساقی آذربایجان چاپ شد که واکنش اداره کل راه و شهرسازی استان را به همراه داشت و ما نیز بر حسب وظیفه رسانه ای خود موضوع فوق و مشکلات دیگر در […]
تعداد بازدید: ۷
اختصاصی ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی
نهم مهرماه امسال یک گزارش مردمی در رابطه با مشکل متقاضیان مسکن ملی در روزنامه ساقی آذربایجان چاپ شد که واکنش اداره کل راه و شهرسازی استان را به همراه داشت و ما نیز بر حسب وظیفه رسانه ای خود موضوع فوق و مشکلات دیگر در این حوزه را با سید احمد موسوی مدیرکل این اداره در میان گذاشتیم که قسمت دوم و پایانی این گفتگو که به حوزه راههای استان اختصاص دارد در ادامه از محضرتان می گذرد:
ساقی آذربایجان: در بحث راه های مواصلاتی چه اقداماتی صورت گرفته با توجه به مشکلات عدیده که در این رابطه استان ما درگیر آن است بفرمائید کدام راه ها در دوره شما از اولویت برخوردار بوده است؟
موسوی: بگذارید در این رابطه توضیحات اولیه ای بدهم. راه ها چند دسته اند: راه های روستایی و اصلاح و تصحیح راه های اصلی با راهداری است، متولی آزادراه ها هم شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل می باشدکه یک شرکت ملی است و در هر استان نماینده دارد ودر حال حاضر سه آزادراه در حال ساخت در استان دارند که عبارتند از آزادراه مراغه-هشترود، آزادراه تبریز- صوفیان و آزادراه ارومیه-تبریز که قطعه شش آن در حال ساخت است.
مدیر کل راه و شهرسازی نقش رئیس شورای هماهنگ کننده راه و شهرسازی استان را دارد و اینکه این وزارتخانه ۱۲ دستگاه مستقل از جمله راهداری، راه آهن، فرودگاه، هما، شرکت مکانیک خاک، بنیاد مسکن، بنادرکشیرانی دریاچه ارومیه و … در استان دارد که هر کدام روسای مستقل و جداگانه داردو نقش ما صرفا در مقام هماهنگ کننده است و این دستگاه ها بودجه جداگانه و فعالیت مستقل دارند و ما با این دستگاه هاماهانه یک جلسه هماهنگی داریم. در همین راستا ما مشکل اوراق مرابحه اتوبان تبریز – صوفیان را حل کردیم و آذرماه افتتاح خواهد شد. اما اینکه از اولویت صحبت کردید باید بگویم که مهم ترین دغدغه بنده تکمیل کمربندی ایلخچی می باشد که در دو سه سال گذشته خوب بودجه گرفته و امروز که با شما صحبت می کنم ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. یک سری پروژه ها هم بین استانی است، مثل آزادراه اهر – مشگین، میانه-سرچم- اردبیل، که مسئولیت آن با شرکت ساخت است و برخی از آن ها را به ما تفویض می کنند. الان بزرگراه تبریز- شبستر به سه بخش تقسیم شده و تکمیل یک قسمت آن با ماست، یک قسمت را خودش کار می کند و یک قسمت نیز بصورت پیمانی انجام می شود.
ساقی آذربایجان: برای همین است که مدیر کل راهداری استان سال های سال است بدون خروجی رضایتبخشی همچنان در مقام خود باقی مانده است؟
موسوی: ببینید آنچه در رزومه و آمارهای یک مدیر نقش مستقیم دارد، بودجه است. وقتی بودجه ای نباشد و پولی درکار نباشد، یک مدیر چگونه می تواند کاری از پیش ببرد؟ من معتقدم که آقای اروجعلی علیزاده یکی از مدیران موفق استان است باید واقع بین بود و اینکه کسی در مجموعه ، حضورش طولانی بوده نمی توان گفت ضعیف عمل کرده است. آمار را بگیرید و ببینید با این محدودیت های مالی چقدر راه روستایی احداث کرده اند؟
ساقی آذربایجان: وضعیت ما در رابطه با طرح نهضت ملی ساخت مسکن نسبت به سایر استان ها به چه ترتیب است؟
موسوی: نمی توانم رتبه ای بگویم چون در این رابطه رتبه ای وجود ندارد از آن روی که تکلیف استان ها با هم متفاوت است. هر استانی که زمین کافی داشته و دارد، وضعیت بهتری نسبت به سایر استان ها دارد. استان های کویری در این رابطه عملکرد بهتری دارند و استان های کوهستانی مثل استان ما هم در ردیف های بعدی قرار دارند و استان های شمالی هم در رده های بعدی قرار دارند که اکثر مناطق استانی جنگلی است. الان در خود شهر تبریز بجز سمتی که به خاوران و باسمنج منتهی می شود، بقیه بخش ها عملا مسدود است و زمینی برای انجام این قبیل پروژ ه ها وجود ندارد که در سمت باسمنج هم متاسفانه اراضی درجه یک و دو دارد و عمدتا زمین های کشاورزی است و از سویی تداخل حریم باسمنج و تبریز. و واقعیت این است که تبریز در این رابطه مشکل جدی دارد.
ساقی آذربایجان: آمارها حکایت از جایگاه ۲۹ استان ما در این رابطه دارد، این عدد چقدر درست است؟
موسوی: این آمار و اعداد غیر رسمی می باشد ولی به طور رسمی برای امسال جایگاه ۱۶ را اعلام می کنند. ما در حوزه بازآفرینی شهری دوم هستیم، چون اساسا شرکت مستقلی دارد و آمار رسمی هم دارد.
ساقی آذربایجان: در مصاحبه ای گفته اید که برای دهه فجر ۱۴۰۲ در ارتباط با همین نهضت ملی مسکن ۹۳۷۵ واحد افتتاح می شود، بعد مجددا در اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام کردید که ۸۴۰۴ واحد برای افتتاح آماده است، در فصل غیر کاری بهمن تا اردیبهشت چگونه این تعداد واحد را آماده بهره برداری کردید؟
موسوی: قضیه از این قرار است که ما ۹ هزار واحد را قرار افتتاح گذاشتیم و اعلام افتتاح هم نکردیم و این افتتاح نهایتا بخاطر اینکه آقای استاندار وقت نداشتند و تشریف نیارودند، انجام نشد. این افتتاح ماند برای اردیبهشت ماه و در آن بازه هم اعلام کردند که در قالب عدد اعلامی ارقام مربوط به طرح بازآفرینی شهری را نگنجانید تا یکجا به صورت کشوری اعلام شود. از این رو ما از تعداد ۹۳۷۵ واحد ارقام مربوط به طرح بازآفرینی را کسر کردیم و رسیدیم به عدد ۸۴۰۴ واحد که در اردیبهشت ماه افتتاح شد.
ساقی آذربایجان: سوال آخر که زیاد خسته تان نکنیم، دو واحد پارکینگ در منطقه چهارراه بهشتی (منصور سابق) دارید که آماده است ولی افتتاح نمی کنید تا از بار ترافیکی منطقه کاسته شود، دلیل خاصی برای این کار وجود دارد؟
موسوی: افتتاح شده ولی به بهره برداری نرسیده است! در این رابطه باید بگویم که یکی از این پارکینگ ها را که آماده بود به مزایده گذاشتیم و نفر برنده بعدا مراجعه و اعلام کرد که اشتباه کرده و پیشنهادش صرفه اقتصادی ندارد و ما ضمانت نامه اش را ضبط کردیم و اخیرا همین یک نفر اعلام کرده که حاضر است طبق همان مزایده کار را پیش ببرد. درباره آخرین وضعیت این دو پارکینگ باید بگویم که پرند تمام شده و در حال بهره برداری است و پارکینگ کبود هم تا دو سه هفته آینده کارهایش تمام می شود.
توضیح تکمیلی : طبق آخرین آمار استانهای اردبیل، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی از سوی سازمان ملی زمین و مسکن به ترتیب سه استان برتر در برنامه اجرایی مربوط به نهضت ملی مسکن شدند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سازمان ملی زمین و مسکن با ارزیابی عملکرد استانها طی ۶ ماه ابتدایی سال جاری در برنامه اجرایی پروژههای نهضت ملی مسکن، استانهای اردبیل، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی را به عنوان ۳ استان برتر معرفی کرد.این ارزیابی بر اساس اطلاعات ثبت شده در سامانه برخط داشبورد مدیریتی انجام شده است.در دومین روز نشست تخصصی نهضت ملی مسکن که توسط سازمان ملی زمین و مسکن برگزار شد، این ۳ استان معرفی و مورد تجلیل واقع شدند.