| ۱۴۰۳/۰۹/۰۷ ۱۰:۰۰:۵۱ | | مهدی ضیغمی گفت: اصلاحیه آییننامه واردات خودروهای کارکرده تهیه شده و به نظر میآید تا قبل از شروع سال ۱۴۰۴شاهد واردات این خودروها باشیم. | ۱۴۰۳/۰۹/۰۷ ۱۰:۰۰:۵۱ روزنامه ایران با مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی گفتوگو کرده است. به گزارش ایران، بخشهای مهم این گفتوگو را در ادامه میخوانید؛ […]
مهدی ضیغمی گفت: اصلاحیه آییننامه واردات خودروهای کارکرده تهیه شده و به نظر میآید تا قبل از شروع سال ۱۴۰۴شاهد واردات این خودروها باشیم.
روزنامه ایران با مهدی ضیغمی، مدیر طرح واردات خودروی گفتوگو کرده است.
به گزارش ایران، بخشهای مهم این گفتوگو را در ادامه میخوانید؛
- واردات خودروهای کارکرده چند موضوع دارد که باید سازکار آن مشخص شود. به عنوان نمونه دزدی بودن خودروهای کارکرده یکی از این موضوعات است که راهور باید در این بخش تصمیمگیری کند و برای دیگر چالشهایی که در این خصوص وجود دارد نیز باید راهکارهای مناسب اتخاذ شود که در جلسات مختلف در حال پیگیری آنها هستیم.
- اصلاحیه آییننامه واردات خودروهای کارکرده تهیه شده و به نظر میآید تا قبل از شروع سال ۱۴۰۴شاهد واردات این خودروها باشیم. براین اساس پس ازمدتها قفل واردات خودروهای کارکرده میشکند. تصور بنده این است که واردات خودروهای کارکرده در چند مرحله اتفاق بیفتد؛ بعید است که مانند خودروهای صفر کیلومتر، واردات خودروهای کارکرده انجام شود.
- قیمت خودروهای کارکرده به نرخ ارز بستگی دارد. خودروهای ساخت داخل از ارز نیمایی بهرهمند میشوند و سایر خودروها (به عنوان نمونه مونتاژی) از ارز حاصل از صادرات غیرنفتی وغیرپتروشیمی استفاده میکنند که نرخ این نوع ارز حدود چند درصد ارزانتر از ارز بازار آزاد است. برای همین اگر این نرخ افزایش پیدا کند، قیمت خودروهای وارداتی از هر نوع افزایش خواهد یافت. با توجه به اینکه خودروهای سه الی پنج سال کارکرد، نرخ نسبتاً پایینی دارند به نظر امکان رقابت با خودروهای تولید داخل (خودروهای کلاس A) وجود دارد، البته این امر وابسته به نرخ تعرفهای است که در نظر گرفته خواهد شد. البته هنوز تعرفه واردات خودروهای کارکرده مشخص نشده است.