پنج شنبه : ۲۵ مهر ۱۳۹۸

خانه» بایگانی 18 شهریور, 1398
دسته ، تاریخ پنج شنبه : ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۹

برخورد علمی با کلاس اولی ها

 روانشناسان و کارشناسان علوم رفتاری عقیده دارند بیشتر کلاس اولی‌ها در روز‌های ابتدایی مدرسه دچار اضطراب و دلهره می‌شوند که تاحد زیادی طبیعی است و بهترین راه رفع آن، انجام امور و رفتارهایی است که پدر و مادر باید قبل از مدرسه آغاز کنند.

یکی از عمومی ترین توصیه ها این است که والدین برای این دسته دانش آموزان از خاطرات خوب مدرسه تعریف کنند، اما اغراق نکنند!

برخی از بچه ها نیز حتی بدون رفتن به مدرسه، استرس غیرطبیعی در جدایی از والدین دارند که نام آن اختلالی به نام “اضطراب جدایی” است.

کودکانی که وابستگی شدید به مادر دارند، به طوری که با جدایی لحظه‌ای از مادر دچار استرس و اضطراب شدید می‌شوند و یا کودکانی که بعد از جدایی از والدین دچار حالت تهوع و یا دل درد شده و یا مدام ترس از گم شدن دارند، مبتلا به اختلال اضطراب جدایی هستند.

برای این کودکان که اغلب زیر شش سال سن دارند، توصیه شده که والدین با اقداماتی روحیه مستقل کودک را افزایش دهند و میزان وابستگی او را کاهش دهند.

از ترساندن بچه ها، ایجاد رعب ووحشت از معلم، همانند این که اگر کار بدی انجام دهی معلم او را تنبیه می کند یا بچه ها مسخره ات می کنند خودداری کنید.

خاطرات، تجارب مثبت، شاد و جالب خود را با کودکان در میان بگذارید، از معلم‌ها با القاب خوب یاد کنید و پیش از آغاز مدرسه آن‌ها را با مسئولان، معلمان و جو مدرسه آشنا کنید تا حس امنیت در آن‌ها پدید آید.

اگر فرزندتان همچنان از مدرسه رفتن هراس دارد از تحقیر او بپرهیزید و دوست داشتن او را مشروط به مدرسه رفتن نکنید یعنی به او نگویید «اگر به مدرسه بروی دوستت دارم، اما اگر درس نخوانی و غیبت کنی دیگر مادرت نیستم».
برخورد علمی با کلاس اولی ها
-در روز‌های ابتدایی سال تحصیلی حتما یکی از والدین هنگام برگشت به خانه در منزل حضور داشته باشد تا کودک شما از احساس خود و اتفاقاتی که در مدرسه برای او رخ داده است برای یکی از والدین حرف بزند.

ـ ساعت خواب کودک را تنظیم کنید: کودک را وارد یک برنامه خواب منظم کنید طوری که ساعت ۹ شب حتما به تختخواب برود و صبح ساعت مشخصی از خواب بیدار شود.

ـ با خرید لوازم مدرسه ذهن کودک خود را آماده رفتن به مدرسه کنید: در هفته‌های پایانی خرید وسایل مدرسه را آغاز کرده و سعی کنید با فرزندتان وظایف دانش آموزی را تمرین کنید.

ـ عادت غذایی سالم را از همین حالا در او ایجاد کنید: مضرات بعضی از خوراکی‌ها را به او بیاموزید تا یاد بگیرد در مدرسه چه خوراکی‌هایی برای او مناسب است.

ـ به فرزندتان مسئولیت‌هایی بدهید: اگر فرزندتان کوچک است می‌توانید کار‌هایی به او یاد دهید که اعتماد به نفسش را بالا ببرد به طور مثال گره زدن بند کفش ها.

-اگر کودک شما بتواند نیاز‌های اساسی را بدون تکیه به بزرگسالان برآورده کند راحت‌تر به مدرسه می‌رود نیاز‌هایی مثل این که چگونه می‌تواند در مدرسه به تنهایی به دستشویی برود.

ـ روز‌های اول همراه او باشید: روز‌های اول بهتر است خودتان فرزندتان را در رفتن و برگشتن از مدرسه همراهی کنید. شاید مجبور باشید برای این کار ساعت کاری تان را طوری تنظیم کنید که خودتان یا همسرتان او را تا مدرسه همراهی کنید.

ـ یک خداحافظی به یاد ماندنی ترتیب دهید: فرزندتان را در هنگام رفتن به مدرسه آغوش بگیرید و برنامه بعد از مدرسه را به او بگویید این که قرار است منتظرش باشید یا خودتان به دنبالش بروید و اگر چنین قولی دادید حواستان باشد که سر ساعت آنجا باشید.

ـ برای گریه بی امان فرزندتان راه حل پیدا کنید: هر بچه گریانی بعد از چند دقیقه آرام می‌شود. صبوری و دلسوزی ممکن است کار دست تان دهد. با کودک خود صحبت کنید و آنچه موجب ترس او شده را با هم کشف کنید.


Source link

اعمال توصیه شده در روز عاشورا


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

 دهم محرم ۱۴۴۱ قمری مصادف با ۱۹ شهریور ۱۳۹۸ شمسی، روز عاشوراست.
روزی که بی نیاز از توضیح و شرحی برای تک تک اهالی این سرزمین، حتی ایرانیان غیر مسلمان آشناست.

برای دوست داران فرزندان رسول الله (ص) این روز ینبوع دست مایه اساسی باورها و حتی قالب شکل دهنده شخصیت آنهاست.
شیعیان می دانند که برای اهل بیت (س) عاشورا روز بزرگ‌ترین مصیبت عالم است؛ «.. مُصِیبَهٍ مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلَامِ وَ فِی جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض‌…»

پیروان حسین (ع) از دیرباز، چه آن زمان که تحت ظلم و جور طاغوت های قدیم و معاصر، در خفا بر مصیبت اهل بیت (س) می گریستند و چه زمانی که در و دیوار دیارشان را در سوگ سیدالشهدا (ع) سیاه پوش می کردند، در کنار آئین ها و مراسم، اعمال پر فضیلتی را نیز در این روز به جا می آوردند که همچنان مداوم است.

 

برخی از مهم‌ترین اعمال توصیه شده برای روز عاشورا به این شرح است:

شب دهم: شب عاشوراست، سیّد سیّد در کتاب «اقبال» براى این شب دعا‌ها و نمازهاى بسیار با فضیلت‌هاى فراوان روایت کرده، از جمله صدر رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره حمد سه مرتبه سوره توحید خوانده، و بعد از پایان صد رکعت هفتاد مرتبه بگوید:

سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ؛ منزّه است خدا، و سپاس خداى را، و نیست معبودى جز خدا، و خدا بزرگ‌تر است، و جنبش و نیرویى نیست مگر به خدای برتر بزرگ.

در روایت دیگر پس از العلى العظیم استغفار هم ذکر شده است و نیز چهار رکعت نماز در آخر شب که در هر رکعت پس از سوره حمد، هر کدام از آیه الکرسى و سوره‌هاى توحید و فلق، و ناس را ۱۰ مرتبه بخواند، و پس از سلام صد مرتبه سوره توحید را قرائت کند؛ و دیگر چهار رکعت نماز، در هر رکعت سوره حمد و پنجاه مرتبه سوره توحید و این نماز برابر است با نماز امیرالمؤمنین علیه‌السّلام که فضیلت بسیار دارد، و فرموده: پس از نماز، بسیار ذکر خدا کند، و صلوات بسیار بر رسول خدا صلى اللّه علیه و آله فرستد، و هرچه می‌تواند بر دشمنان ایشان لعن کند.

احیا این شب مانند آن است که عبادت کرده باشد به عبادت جمیع فرشتگان، و عبادت در آن، برابر هفتاد سال عبادت است، و اگر کسى را توفیق دست دهد، در چنین شبى در کربلا باشد، و امام حسین علیه‌السّلام را زیارت کند و نزد آن حضرت تا صبح بیتوته کند، خدا او را آغشته به خون امام حسین علیه‌السّلام در زمره شهدا با آن حضرت محشور فرماید.

روز دهم: روز شهادت سیّد الشهدا علیه‌السّلام، و روز مصیب و حزن ائمه طاهرین علیهم‌السّلام و شیعیان ایشان است. در این روز سزاوار است شیعیان مشغول کارى از کارهاى دنیا نگردند، و براى خانه خود چیزى ذخیره نکنند، و مشغول گریه و نوحه و مصیبت باشند، عزادارى حضرت امام حسین علیه‌السّلام را بر پا کنند و اشتغال به ماتم داشته باشند به صورتى که در ماتم عزیزترین اولاد و اقوام خود اشتغال می‌ورزند، و آن حضرت را با زیارت عاشورا زیارت کنند؛ و در نفرین و لعن بر قاتلان آن حضرت سعى کنند و یکدیگر را در مصیبت آن وجود مقدّس به این جملات تعزیت گویند:

أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِیَّاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِیِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمُ [عَلَیْهِ]السَّلامُ.

خدا مزدهاى ما را به خاطر سوگواریمان براى حسین (درود بر او باد) بزرگ گرداند، و قرار دهد ما و شما را از خون‌خواهانش به همراه ولیّ‌اش امام مهدى (عج) از خاندان محمّد؛ و سزاوار است در این روز مقتل [کتاب‌هایی که پیرامون واقعه کبربلا نگاشته شده است]بخوانند، و یکدیگر را بگریانند. روایت شده که، چون حضرت موسى به ملاقات خضر (ع) و فرا گرفتن بعضى از حقایق از آن جناب مأمور شد، اول چیزى که در هنگام ملاقات بین ایشان مذاکره شد، این بود که خضر (ع) براى حضرت موسى مصائب و بلاهایى را که بر آل محمّد علیهم السّلام وارد می‌شود ذکر کند، هر دو گریستند، و گریستن ایشان شدّت گرفت.

از ابن عباس روایت شده است: در ذى قار خدمت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام رسیدم، صحیفه‌اى به خط خود و املای پیامبر صلى اللّه علیه و آله بیرون آورد، و از آن صحیفه براى من خواند، در آن صحیفه مقتل امام حسین علیه‌السّلام بود، و اینکه چگونه شهید می‌شود و چه کسى او را به شهادت می‌رساند و چه کسى او را یارى می‌کند و چه کسى با او شهید می‌شود، پس آن حضرت گریه کرد و گریه‌اى سخت و مرا به گریه انداخت.

فقیر گوید: اگر مقام را گنجایش بود، مختصر مقتلى در اینجا ذکر می‌کردم، امّا محل را گنجایش آن نیست هرکه بخواهد به کتاب‌هاى ما در زمینه مقتل رجوع کند.

در هر صورت اگر کسى در این روز نزد قبر مطّهر آن حضرت باشد، و مردم را آب دهد، مانند کسى است که لشگر آن جناب را آب داده باشد، و با آن حضرت در کربلا حاضر بوده، و خواندن هزار مرتبه سوره توحید در این روز فضیلت بسیار دارد، و روایت شده: خداى رحمان به سوى او نظر رحمت کند، و سیّد براى این روز دعاى نقل کرده شبیه به دعاى عشرات، بلکه موافق بعضى روایات، ظاهرا خود آن دعا باشد.

شیخ طوسى از عبداللّه بن سنان از امام صادق علیه‌السّلام چهار رکعت نماز و دعایى نقل کرده که باید در این روز در وقت چاشت بجا آورد، ما به خاطر اختصار ذکر نکردیم، هرکه طالب است به زاد المعارد رجوع کند و نیز شایسته است که شیعیان در این روز بی آنکه قصد روزه کنند، از خوردن و آشامیدن امساک کنند؛ و در آخر روز، پس از عصر افطار کنند به غذایى که اهل مصیبت می‌خورند، ماند ماست یا شیر و امثال آنها، نه مثل غذاهاى لذیذ. علاّمه مجلس در زاد المعاد فرموده: بهتر آن است که روز نهم و دهم را روزه نگیرد، زیرا بنى‌امیّه این دو روز را براى برکت و شماتت بر قتل آن حضرت روزه می‌داشتند، و به دروغ، احادیث بسیار در فضیلت این دو روز، و روزه آن‌ها را به حضرت رسول صلى اللّه علیه و آله نسبت داده‌اند، و از طریق اهل‌بیت علیهم‌السّلام احادیث بسیارى در مذمّت روزه این دو روز به ویژه روز عاشورا وارد شده است؛ و نیز بنى امیّه علیهم‌اللعنه براى برکت، آذوقه سال را در روز عاشورا ذخیره می‌کردند! به این خاطر از حضرت رضا علیه‌السّلام روایت شده: هرکه کوشیدن در حوائج خود را در روز عاشورا ترک کند، و به دنبال کارى نرود، حق تعالى حوائج دنیا و آخرت او را برآورد و هرکه روز عاشورا، روز مصیبت و اندوه و گریه او باشد، حق تعالى روز قیامت را روز شادى و سرور و خوشحالى او گرداند، و دیده‌اش در بهشت به ما روشن شود، هرکه روز عاشورا را روز برکت نامد، و در آن روز براى منزل خود چیزى ذخیره کند خدا آن ذخیره را براى او مبارک نکند، و روز قیامت با یزید و عبید اللّه بن زیاد، و عمر بن سعید علیهم اللعنه محشور شود؛ بنابراین انسان باید در روز عاشورا مشغول کارى از کارهاى دنیا نشود، بلکه در گریه و نوحه و مصیبت باشد، و اهل خانه خود را دستور دهد که عزاى آن حضرت را بپا دارند، و مشغول ماتم و سوگوارى باشند، چنان که در سوگ عزیزترین اولاد و اقوام خود مشغول می‌شوند، و در آن روز بیآنکه قصد روزه کنند، از خوردن و آشامیدن امساک ورزند، و در آخر روز پس از عصر افطار کنند گرچه به جرعه آبى باشد، و روزه کامل نگیرند، مگر آنکه در خصوص آن روز روزه واجب داشته باشد، که به نذر یا مثل آن بر او واجب شده باشد، و در آن روز در خانه خود آذوقه ذخیره نکند، و لب به خنده نگشاید، و به لهو و لعب نپردازد، و هزار مرتبه قاتلان آن حضرت را لعنت کند و بگوید: «اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَهَ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ؛ خداوند بر قاتلان حسین (درود بر او باد) لعنت فرست.»


Source link

ماجرای نصب کارتخوان در مطب پزشکان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

محمد جهانگیری در گفتگو با ۱۸:۳۰ با اشاره به ثبت نام ۵۹ هزار نفری پزشکان تا جمعه گذشته در سامانه سازمان امور مالیاتی گفت: جامعه پزشکان تا پیش از ثبت قانونی آن درباره جامعیت استفاده از کارت خوان برای همه صنوف اعتراضاتی داشته است اما پس از آن استقبال خوبی شده است.

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه استفاده از کارت خوان و ثبت آن در سازمان امور مالیاتی با یکدیگرمتفاوت است، گفت: از هفتم مرداد (۹۸) جامعه پزشکی پس از این قانون (استفاده از کارت خوان و الحاق آن در سامانه سازمان مالیاتی) رشد بسیار خوبی داشته است.

جهانگیری با بیان اینکه بسیاری از پزشکان مشغله زیادی دارند و یا در مسافرت هستند، گفت: در روز های اول اعلام ثبت نام برخی شرکت ها واسطه ثبت کارخوان در سامانه امور مالیاتی آماده کار نبودند.

ماجرای نصب کارتخوان در مطب پزشکان به کجا کشید؟

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی گفت: خواسته جامعه پزشکان جامعیت و همگانی شدن استفاده از کارت خوان ها در صنوف مختلف کشور بود و اینکه نباید تبعیض باشد.

جهانگیری گفت: از این پس سازمان نظام پزشکی برای اجرای قانون از ابتدای مهر ۹۸ هر مطب و پزشکی که کارت خوان نداشته باشد را پیگیری خواهد کرد.

او گفت: مالیات صرفا با کارت خوان نیست بلکه از جمع درآمدهای مختلف است از طرفی در سال ۹۷ پزشکان از نظر تعرفه پزشکی هیچگونه فشاری به مردم نیاوردند.

ماجرای نصب کارتخوان در مطب پزشکان به کجا کشید؟

علی رستم‌پور – مدیرکل تنظیم مقررات و نظارت بر برون سپاری سازمان مالیاتی نیز باحضور در گفتگوی ۱۸:۳۰ بابیان اینکه الزام ثبت کارتخوان از ۲۲ مرداد به ۱۵ شهریور ۹۸ تغییر کرد، گفت: هر پزشک در هر لحظه که بخواهد حتی در منزل می تواند حساب کارتخوان در مطب خود را به سامانه امور مالیاتی ملحق کند.

رستم پور گفت: آنچه که باعث تغییر زمان ثبت کارتخوان مطب پزشکان به سامانه امور مالیاتی شد صرفاً آموزش استفاده از کارخوان نبود بلکه ابهامات فنی و زیر ساختی برای اتصال به نظام مالیاتی باعث این تغییر زمان الزام شد.

مدیرکل تنظیم مقررات و نظارت بر برون‌سپاری سازمان مالیاتی با بیان اینکه هدف شفاف سازی است نه اخذ مالیات، افزود: شرط پذیرش کارتخوان پزشک ملحق شده به امور مالیاتی، اتصال کارتخوان به حساب خود پزشک است.

او گفت: از شاخصه های این طرح می توانیم به عدالت اجتماعی و عدالت مالیاتی نام برد که هر کس بر اساس درآمدش در جامعه باید مالیات بپردازد.

او گفت: باید حافظه مالیاتی روی سرور های شرکت های ارائه خدمات پرداخت یا “پی اس پی” نصب شود تا اطلاعات مالی مطب بدون دخل و تصرف در سازمان نظام مالیاتی ذخیره شود.

رستم‌پور با بیان اینکه از ۱۲ شرکت ارائه خدمات پرداخت دعوت شده تمام شرکت ها آماده کارند. پزشکان می توانند به کمک این شرکت ها و بانک مرکزی همه کارتخوان های خود را که متصل به حساب پزشک است ثبت کنند.


Source link

عزاداری تاسوعای حسینی در تبریز


مراسم عزاداری تاسوعای اباعبدالله الحسین (ع) از صبح دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ با حضور اقشار مختلف مردم تبریز برگزار شد.


Source link

پایان انتقال حجاج به کشور


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

پرونده انتقال حجاج تمتع امسال با جا به جایی ۸۸ هزار زائر بیت الله الحرام به کشورمان بسته شد.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران گفت: با انجام آخرین پرواز هواپیمایی هما از مدینه به فرودگاه امام خمینی در نخستین ساعات بامداد امروز دوشنبه، پرونده عملیات انتقال حجاج تمتع سال ۱۳۹۸ با انتقال ۸۸ هزار زائر بیت الله الحرام به کشورمان بسته شد.

دهقانی زنگنه گفت: عملیات بازگشت حجاج از ۲۵ مرداد تا بامداد دوشنبه ۱۸ شهریور به مدت ۲۴ روز ادامه یافت و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با استعداد ۱۰ فروند هواپیمای پهن پیکر خود، با انجام ۳۶۴ پرواز، ۸۸ هزار و ۵۰۰ زائر خانه خدا را به فرودگاه‌های ۱۹ گانه کشور بازگرداند.

وی افزود: در این مدت، ۶۱ خلبان، ۸۰ سرمهماندار و ۳۰۰ مهماندار، مهندسان پرواز و ایمنی و عوامل زیادی در مجموعه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بسیج شده بودند تا با همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی نظیر سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، نیروی انتظامی، پلیس فرودگاه و گذرنامه و سپاه حفاظت و سایر دستگاه‌های دخیل، این عملیات را در کمال ایمنی و سلامت و کمترین میزان تاخیر به انجام برسانند.

زنگنه با بیان اینکه مبدا ۴۴ درصد پرواز‌های عملیات بازگشت شامل ۱۵۷ پرواز شهر جده و بقیه ۲۰۶ پرواز شهر مدینه در عربستان سعودی بود افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مدت دو ماه عملیات رفت و بازگشت حج، ۷۲۴ پرواز شامل ۴ هزار و ۳۳۲ ساعت – پرواز را با میانگین تاخیر ۹ دقیقه انجام داد که در مقایسه با سال گذشته، میزان تاخیر‌ها ۷۰ درصد کاهش داشته است.

وی همچنین، از جابجایی ۳ هزار و ۷۰۰ تن بار همراه زائر در این مدت توسط ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود: با وجود افزایش ۹۸ درصدی حجاج حمل شده، ۹۷ درصدی پرواز‌ها با ناوگان هما و افزایش ۷۰ درصدی ایستگاه‌های پروازی هما در کشور در مقایسه با سال گذشته، تاخیر‌های ناشی از عملیات هما به طور متوسط به ۹ دقیقه رسید که کاهشی ۷۰ درصدی در مقایسه با سال قبل نشان می‌دهد.

بر اساس آمار منتشره، میانگین تاخیر‌های عملیات حج امسال ۱۹ دقیقه است که طبق محاسبات، ۹ دقیقه آن به خاطر عملیات هما و ۱۰ دقیقه دیگر بخاطر سایر عوامل فرودگاهی و جوی ارزیابی شده است. ضمن اینکه تعداد زیادی از پرواز‌ها با تعجیل و زودتر از زمان مقرر در فرودگاه مقصد به زمین نشستند.

امسال برای نخستین بار، بخاطر کارشکنی دولت عربستان سعودی در مشارکت با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی برای انتقال حجاج ایرانی خانه خدا، تمام ۸۸ هزار حاجی ایرانی با هواپیما‌های پهن پیکر ایران ایر به حج مشرف شدند.

عربستان سعودی همچنین، به طرف ایرانی اجازه نداد از مشارکت سایر خطوط هوایی ایرانی یا اجاره هواپیما‌های خارجی بهره‌مند شود و به ناچار، ایران ایر، بخشی از پرواز‌های خارجی خود را با اجاره هواپیما از سایر خطوط ایرانی و خارجی انجام داد تا هواپیما‌های خود را در عملیات حج تمتع ۹۸ به کار گیرد.

 


Source link